autoweb.cz > Žhavé novinky o autech > Audi A4 a S4
Audi A4 a S4
Největší změnou v řadě A4 a její sportovní variantě S4 je přechod na novou jednotnou čelní masku Audi, která se v posledním roce objevila již na třech modelech (dvanáctiválcová A8, nová A6 a A3 Sportback) a postupně se s ní počítá pro celou výrobní řadu.
Audi si od přechodu na sjednocený vzhled slibuje posílení image a větší viditelnosti na silnici, která jde ruku v ruce s oblíbeným povídáním o tom, co pociťuje předjížděný řidič ve chvíli, kdy se podívá do zpětného zrcátka a vidí v něm takovouto tvář. Líčení podobných výjevů je oblíbenou disciplínou propagačních materiálů a tiskových konferencí u všech srovnatelných aut a pouze podporuje současné směřování Audi, které chce být v rámci německého luxusního triumvirátu házeno do jednoho pytle spíše s BMW než s Mercedesem.
V případě S4 se tomu jistě nikdo bránit nebude a vzhled nové verze je opět odvázanější než u předchozího modelu. Vedle velké masky má S4 i charakteristický výplet průduchů, zkosenější světlomety s prohnutým tvarem a ze zadního pohledu i jiný tvar blatníků s dvoudílnými zadními světly. K nim se přidávají i přepracované decentní spoilery a nový systém výfuku, tentokrát se čtyřmi viditelnými koncovkami. Po technické stránce nedošlo u S4 k žádným změnám a její vidlicový osmiválec s objemem 4,2 l má stále výkon 344 koní a 410 Nm točivého momentu, který působí na všechna kola v širokém rozsahu otáček. I s hmotností kolem 1700 kg tak sprintuje z nuly na sto za 5,6 sekundy a dosahuje tradičně omezené rychlosti 250 km/h.
V interiéru došlo k nejviditelnější změně přímo před řidičem, kde se vyjímá nový volant Audi se společným tvarem pro všechny aktuální modely. Je stále tříramenný, avšak s výškově odděleným středem, na kterém je čtyřkruhový znak Audi umístěný v chromovaném rámečku ve tvaru nové čelní masky.
Audi A4 fotogalerie – vše co potřebujete vidět
S4 se dá objednat v řadě exkluzivních laků, od žluté přes červenou, modrou, zelenou, černou a stříbrnou, a to i s perleťovým efektem. Osmnáctipalcová kola Avus nesou pneumatiky o rozměrech 235/40 a vyplňují je velké brzdové kotouče, vpředu s průměrem 340 mm, vzadu s 300 mm. Snížení podvozku o 20 mm nahrává jeho vyspělému řešení a celohliníkové konstrukci, kterou se po faceliftu inspiruje i základní A4.
S4 sedan a kombi Avant se dodávájí s vynikající šestistupňovou ruční převodovkou, ale za příplatek můžete zvolit i i šestistupňový Tiptronic.
Základní řada A4 se dočkala mnohem větších změn, které mají na svědomí hlavně čtyři nové motory s výkonem až 255 koní. A4 tak bude mít v nabídce celkem deset různých motorů.
Zpracování interiéru slibuje tradičně vysokou úroveň Audi, které platí v tomto ohledu za špičku ve svém oboru. V interiéru se mají objevit nové látky i materiály a příplatkové doplňky ve stylu řady A6. Objem zavazadlového prostoru je u sedanu vynikajících 460 litrů, Avant však po sklopení sedaček nabízí téměř dvanáct set litrů prostoru. O bezpečnost se má starat kompletní řada čelních, bočních a hlavových airbagů.
Poprvé u A4 budou v nabídce dva nové benzínové motory, a to vidlicový šestiválec 3.2 FSI s výkonem 255 koní a přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec 2.0 T FSI s výkonem 200 koní. Oba motory slibují výbornou odezvu na plynový pedál a vysoký točivý moment v širokém průběhu otáček.
Řada benzínových motorů bude zahrnovat i dobře známý dvoulitrový čtyřválec s výkonem 130 koní a přeplňovaný 1.8 T s výkonem 163 koní. Základním motorem u A4 bude čtyřválec 1,6 l (102 k).
Naftovou nabídku budou zpočátku tvořit dva turbodiesely, a to již dobře vyzkoušený 2.0 TDI s výkonem 140 koní, ale také zcela nový 3.0 TDI, který se před několika měsíci objevil v A8 a A6. Na rozdíl od tradičních jednotkových vstřikovačů pumpe-düse se spoléhá na common-rail a novou generaci piezoelektrických trysek. Třílitrový motor bude v A4 dosahovat výkonu 204 koní a točivého momentu 450 Nm. Je to od dvacet koní méně než v A6, ale ta druhá veledůležitá hodnota zůstává naštěstí beze změn.
Později se k nim přidají i dva tradiční motory v podobě 2.5 TDI V6 s výkonem 163 koní a čyřválcového 1.9 TDI s výkonem 115 koní.
Podle zvoleného modelu má A4 pohon předních nebo všech kol se stálým systémem quattro a pěti- i šestistupňové převodovky. V nabídce pro předokolky ale figuruje i Multitronic s variabilním převodem a pro verze quattro je připravený i šestistupňový Tiptronic se sportovním programem.
Podvozek se může u klasické řady A4 těšit z řady technických změn a převzetí mnoha dílů z S4 či A6. Na přední i zadní nápravě došlo k řadě modifikacím, a to nejen na uchycení ke karosérii, ale i v nastavení pružin a tlumičů. Podvozek tak má být ještě pevnější a odolnější, ale zároveň má poskytovat rychleší reakci na řízení a také vysokou úroveň komfortu a tichosti na rozbitém povrchu.
Nově se v A4 a S4 objeví i středový displej s prvky ovládacího systému MMI známého z A6 a A8. Uživatelům nabídne navigaci a DVD přehrávač spojený s ovládáním audio systému BOSE, střiženého na míru vnitřní akustice A4.
Pro všechny modely A4 má Audi navíc připravené doplňky „S line“, které zahrnují řadu designových i technicky funkčních dílů.
redakce autoweb.cz