Ariel Atom 2

Vychází mu až 600 koní na tunu a na okruhu poráží superbiky. Dokáže držet krok i s Enzem, ale můžete ho mít za cenu jeho brzdových destiček.

Atom je i v kategorii silničních speciálu pro volný čas a okruhy výjimečný svým minimalistickým pojetím. Podle slov svého konstruktéra a zároveň i majitele firmy Simona Saunderse má Atom pouze to, co potřebuje, a není na něm nic zbytečného navíc. Díky takovému přístupu se jeho hmotnost udržela pod půltunovou hranicí, což mu v kombinaci se silnými motory zaručuje opravdu výjimečné jízdní výkony.

Samotná konstrukce je nápadná hlavně tím, že odkrytý nosný rám je zároveň i karosérií, i když slovo karosérie je v případě Atomu spíše abstraktním pojmem. Šípovitá kapotáž vpředu skrývá pojistky, motocyklovou startovací baterii a několikalitrový odkládací prostor, kterým výčet luxusních položek končí. Vše ostatní je zaměřené pouze na řidiče a na co nejsilnější zážitky za volantem.

Základní verze s motorem Rover 1,8 l (častý výskyt u anglických malosériových výrobců) v úpravě s výkonem 160 koní vychází v přepočtu na zhruba 840 tisíc korun. I v téhle verzi ale Atom zrychluje na 100 km/h za 4,4 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 218 km/h.

Nejpopulárnější střední verze 220 má motor z japonské verze Hondy Civic Type-R.

Nově je v nabídce i speciální úprava stejného motoru s kompresorem a plnicím tlakem 0,6 baru, který dává motoru výkon 300 koní a Atomu propůjčuje poměr přes 600 koní na tunu. Šestistupňová převodovka s krátkými převody nevyžaduje ani při zvýšeném výkonu žádné úpravy. Samosvorný diferenciál je za příplatek.

Při nedávném testu britského televizního pořadu Top Gear se Atomu 2 300 podařilo na zkušebním okruhu přeskočit ta největší jména v supersportovních kruzích a přiblížit se výkonu Enza, které je doposud nejrychlejším sériovým autem testovaným v Top Gear. V přímém srovnání byl navíc o čtyři sekundy rychlejší než obratná Honda 600CBR, která sice měla výhodu ve zrychlení na rovinkách, ale výrazně zaostávala v zatáčkách a nájezdových rychlostech do nich.

Naměřené časy na zkušebním okruhu Top Gear (jednotlivé testy neprobíhaly ve stejný den):

1. Ferrari Enzo – 1.19,0

2. Ariel Atom – 1.19,5

3. Porsche Carrera GT – 1.19,8

4. Mercedes SLR McLaren – 1.20,9

5. Ford GT – 1.21,9

6. Ferrari 360 CS – 1.22,3

7. Porsche 911 GT3 RS – 1.22,3

8. Lamborghini Murciélago – 1.23,7

9. Pagani Zonda – 1.23,8

10. Koenigsegg – 1.23,9

 

Nejsilnější verze 300 zrychluje na stovku za 2,9 sekundy a dosahuje 243 km/h. V přepočtu stojí 1 170 000 korun, sedmnáctkrát méně než Ferrari Enzo.

Interiér je u všech tří verzí v základním provedení stejný. Skořepinové anatomické sedačky mají pevně daný tvar, ale dají se posouvat v podélném směru. Volant potažený alcantarou má průměr 300 mm a s předními koly ho spojuje velmi strmý převod řízení s 1,75 otáčky mezi dorazy.

Zákazníci mohou vybírat z řady příplatkových doplňků a pokud například nechtějí téměř nevyhnutelně jezdit v motocyklové helmě, mohou si objednat i malé seřiditelné čelní sklo a boční chrániče. Pracuje se i na přídavných úložných prostorech, které by v případě potřeby zlepšily praktické využití.

Simon Saunders od počátku konstruoval Atom i pro levostranné řízení a v této podobě ho i u vybraných zástupců prodává.

Ariel vyrábí kolem stovky aut ročně a v současné době zaměstnává včetně svého majitele devět zaměstnanců.

redakce autoweb.cz

25.4.2005 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist