autoweb.cz > Žhavé novinky o autech > Ariel Atom 2
Ariel Atom 2
Atom je i v kategorii silničních speciálu pro volný čas a okruhy výjimečný svým minimalistickým pojetím. Podle slov svého konstruktéra a zároveň i majitele firmy Simona Saunderse má Atom pouze to, co potřebuje, a není na něm nic zbytečného navíc. Díky takovému přístupu se jeho hmotnost udržela pod půltunovou hranicí, což mu v kombinaci se silnými motory zaručuje opravdu výjimečné jízdní výkony.
Samotná konstrukce je nápadná hlavně tím, že odkrytý nosný rám je zároveň i karosérií, i když slovo karosérie je v případě Atomu spíše abstraktním pojmem. Šípovitá kapotáž vpředu skrývá pojistky, motocyklovou startovací baterii a několikalitrový odkládací prostor, kterým výčet luxusních položek končí. Vše ostatní je zaměřené pouze na řidiče a na co nejsilnější zážitky za volantem.
Základní verze s motorem Rover 1,8 l (častý výskyt u anglických malosériových výrobců) v úpravě s výkonem 160 koní vychází v přepočtu na zhruba 840 tisíc korun. I v téhle verzi ale Atom zrychluje na 100 km/h za 4,4 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 218 km/h.
Nejpopulárnější střední verze 220 má motor z japonské verze Hondy Civic Type-R.
Nově je v nabídce i speciální úprava stejného motoru s kompresorem a plnicím tlakem 0,6 baru, který dává motoru výkon 300 koní a Atomu propůjčuje poměr přes 600 koní na tunu. Šestistupňová převodovka s krátkými převody nevyžaduje ani při zvýšeném výkonu žádné úpravy. Samosvorný diferenciál je za příplatek.
Při nedávném testu britského televizního pořadu Top Gear se Atomu 2 300 podařilo na zkušebním okruhu přeskočit ta největší jména v supersportovních kruzích a přiblížit se výkonu Enza, které je doposud nejrychlejším sériovým autem testovaným v Top Gear. V přímém srovnání byl navíc o čtyři sekundy rychlejší než obratná Honda 600CBR, která sice měla výhodu ve zrychlení na rovinkách, ale výrazně zaostávala v zatáčkách a nájezdových rychlostech do nich.
Naměřené časy na zkušebním okruhu Top Gear (jednotlivé testy neprobíhaly ve stejný den):
1. Ferrari Enzo – 1.19,0
2. Ariel Atom – 1.19,5
3. Porsche Carrera GT – 1.19,8
4. Mercedes SLR McLaren – 1.20,9
5. Ford GT – 1.21,9
6. Ferrari 360 CS – 1.22,3
7. Porsche 911 GT3 RS – 1.22,3
8. Lamborghini Murciélago – 1.23,7
9. Pagani Zonda – 1.23,8
10. Koenigsegg – 1.23,9
Nejsilnější verze 300 zrychluje na stovku za 2,9 sekundy a dosahuje 243 km/h. V přepočtu stojí 1 170 000 korun, sedmnáctkrát méně než Ferrari Enzo.
Interiér je u všech tří verzí v základním provedení stejný. Skořepinové anatomické sedačky mají pevně daný tvar, ale dají se posouvat v podélném směru. Volant potažený alcantarou má průměr 300 mm a s předními koly ho spojuje velmi strmý převod řízení s 1,75 otáčky mezi dorazy.
Zákazníci mohou vybírat z řady příplatkových doplňků a pokud například nechtějí téměř nevyhnutelně jezdit v motocyklové helmě, mohou si objednat i malé seřiditelné čelní sklo a boční chrániče. Pracuje se i na přídavných úložných prostorech, které by v případě potřeby zlepšily praktické využití.
Simon Saunders od počátku konstruoval Atom i pro levostranné řízení a v této podobě ho i u vybraných zástupců prodává.
Ariel vyrábí kolem stovky aut ročně a v současné době zaměstnává včetně svého majitele devět zaměstnanců.
redakce autoweb.cz