autoweb.cz > Mazda > Mazda MX-5 > 10 nejlepších aut roku 2009
10 nejlepších aut roku 2009
Existují auta, na která bychom nejraději zapomněli. Ale také existují auta, za která bychom dali svoji ledvinu, kdybychom na ně neměli (jako že většinou nemáme). Letošní rok byl, ač všichni vyhrožovali krizí, na exkluzivní supersporty a jiná zajímavá auta kupodivu štědrý.
Vybrat ale deset těch, která opravdu chceme, a ještě je sestavit v žebříčku, který by vypovídal o stupnici naší slintavosti, když je vidíme na obrázku, je velmi obtížné.
Věřte nebo ne, ale tohle je podle našeho názoru snad ta nejlepší Škodovka, kterou si můžete za své peníze koupit. Nestojí moc, má fantastický malý úsporný motor, skvěle jezdí, je schopná mimo asfalt, dobře postavená a hlavně designově docela zajímavá. Yeti má možná divné jméno, ale jeho schopnosti jsou velmi široké. Není to vyloženě „drivers‘ car“, čili auto pro řidiče, ale jeho vlastnictví vám nebude způsobovat vrásky na čele.
Život není jen o zábavných autech, ale také o těch, která fungují za každých okolností. Nový Volkswagen Golf je ale nejen zatraceně dobře postavený, pohodlný, propracovaný a promyšlený, ale ještě se dobře řídí a má skvělý motor. Ano, stojí docela dost peněz, ale je to po všech stránkách prémiový produkt. Jestli chcete auto, které musí zvládnout cestu do práce, na dovolenou a občas i výlet na okresky, je to právě tenhle Golf.
8. Mazda MX-5 2.0i Roadster Coupé
Mazda MX-5 nám opět ukázala, že se za volantem můžeme bavit, aniž bychom k tomu potřebovali osmiválec, pět set koní a soukromý závodní okruh. Tohle auto máme rádi a nejen díky tomu, že si ho (aspoň teoreticky) můžeme koupit. Líbí se nám, jak nás zapojí do děje a jak s námi komunikuje. A přitom se s ní dá žít každý den. Je to skvělé auto a do našeho výběru právem patří.
Ford Focus RS je snad prvním sportovním autem s pohonem předních kol, které bychom rádi viděli v naší garáži. Nejen, že je pekelně rychlý, ale dokáže vás pobavit a uspokojit podobně jako dobře vyvážené auto s pohonem zadních kol. Na Nordschleife jsme si s ním užili spoustu zábavy a ještě nás tam dovezl v pohodlí. Focus RS se skutečně povedl.
6. Lamborghini Gallardo LP550-2 Valentino Balboni
U Lamborghini si řekli, že postaví auto pro řidiče. A tak také udělali. Poslední zadokolkou bylo Lamborghini Diablo, takže jsme na Lambo s vrozeným smyslem pro legraci čekali docela dlouho. Výkon se sice snížil, ale zábavě to rozhodně neubralo. Ba naopak. A už jsme se zmínili, že tohle je (jen tak mimochodem) nejúspornější a nejekologičtější Lambo všech dob?
5. Mercedes-Benz SLS AMG Gullwing
Nový supersport od Mercedesu vzdává hold slavnému stroji z padesátých let. Ačkoli se automobilka nechala několikrát slyšet, že končí válka o největší výkon, pod kapotou stále najdeme brutální osmiválec 6,2 l o výkonu 570 koní. Mercedes SLS AMG vypadá naprosto božsky a ten rachot, jaký vydává… Vedle tohohle auta působí Porsche 911 Turbo jako konzumní Volkswagen (nic ve zlém).
Nástupce Ferrari F430 je zase o něco rychlejší, extrémnější a kupodivu i úspornější. Uprostřed umístěný atmosférický osmiválec má objem 4,5 l, výkon 570 koní v 9000 ot./min. a točivý moment 540 Nm v 6000 ot./min. S přenosem výkonu pomáhá sedmistupňová dvouspojková převodovka a chytrá elektronika. Už podle čísel je zřejmé, že tohle auto bude peklo. Je jen škoda, že většina z nich neskončí v rukou znalců a okruhových nadšenců, ale pozérů, fotbalistů a jiných pochybných individuí… Jak rádi bychom se mýlili, protože tohle podle všeho bude jedno z nejdokonalejších Ferrari všech dob.
Ano, Mini JCW je drahé, nepraktické a trochu dětinské. Jenže vyjeďte s ním na oblíbenou okresku a pochopíte. Má téměř dokonalé řízení, pekelný zvuk, neuvěřitelnou přilnavost a spoustu charakteru. Pochybujeme, že si s nějakým jiným autem užijete více legrace při ranní cestě na poštu či pro rohlíky. Mini JCW je perfektní hračka a proto si zaslouží stupně vítězů. A hlavně si Mini JCW můžeme normálně koupit. Nemusíme kvůli němu vyloupit banku a pro jeho provoz nepotřebujeme rozjíždět nekalé obchody…
Tohle je snad nejextrémnější silniční Porsche 911, jaké kdy automobilka postavila. To jsme si nevymysleli, to řekl Walter Röhrl. Sám také přiznal, že je to auto, která má blíže k závodnímu speciálu než cokoli jiného, co od Porsche kdy řídil. Nepochybujeme tedy, že právě tento model označení RS nosí právem, stejně jako extrémní 964 RS z roku 1992. Vzadu umístěný atmosférický plochý šestiválec má výkon 450 koní a točí se jako závodní motorka, převodovka je poskládaná pěkně nakrátko a vůbec, tohle je spíš skutečné závodní auto, které omylem dostalo značky. Vlastně by se celkem s přehledem stalo právě Porsche 911 GT3 RS naším autem roku…
…nebýt tohohle:
Extrémní supersport, který si mohou dovolit jen ti nejbohatší z nejbohatších znalců, je prostě zhmotnění automobilové nirvány a extáze. Je jen dobře, že se s ním nesmí na silnice, protože by jeho velmi omezenou produkci skoupili lidé, kteří si ho z morálního hlediska nezaslouží. Jen si to celé představte. Zamluvíte si na den (nebo si ho rovnou celý koupíte) nějaký pěkný závodní okruh a k dispozici máte 750 koní v autě, které váží méně než Fabia 1.2 HTP. Proti tomuhle je Ferrari Enzo pozéřina a Bugatti Veyron obézní kombík. Pochybujeme, že někdy ještě vznikne něco jako Pagani Zonda R. A právě proto ho prostě chceme. Nejvíc.
Vybrat deset opravdu nejlepších aut, abychom nezapomněli i na ta relativně obyčejná, dalo skutečně hodně práce. Proto bychom měli aspoň zmínit vozy Aston Martin V12 Vantage, BMW M3 GTS a McLaren MP4-12C, které by si pořadí v žebríčku 10 nejlepších aut roku 2009 také zasloužily.
autoweb.cz