Ford FAB 1

Je přes osm metrů dlouhý a karosérii má z tvrzené lepenky, ale přesto to není nefunkční studie a s obřím osmiválcem 7,5 l umí jet až 160 km/h. Od dob Elvisova Cadillacu nevzniklo nic růžovějšího, ale jestli ho chcete vidět i u nás, budete muset jít v létě

Má hrát jednu z hlavních rolí ve filmové verzi populárního loutkového seriálu Thunderbirds, který měl v britské televizi v šedesátých letech obrovský úspěch. S podobně futuristickým autem v něm jezdila jedna z hlavních ženských postav, agentka Lady Penelope ze supertajné organizace International Rescue. Seriál s prvky sci-fi běžel v mnoha zemích světa a platí za dobový vrchol svého žánru, čemuž vděčí i za plánovaný remake, který má mít premiéru koncem července.

V původní podobě seriálu v něm vystupoval futuristický šestikolový Rolls-Royce, ale když filmaři staroanglickou automobilku před několika lety oslovili a pozvali jí ke spolupráci na nové verzi auta, byli odmítnuti s tím, že se to nehodí k současné marketingové strategii. V té době totiž R-R pod vedením BMW právě dokončoval vývoj nového Phantomu a film o létajícím a rakety metajícím luxusním korábu mu nešel zrovna pod nos.

Štáb se proto obrátil na další výrobce a záhy našel velkou oporu u Fordu, který se rovnou nabídl k vývoji i výrobě jedinečného kousku. Se základními prvky designu, např. rozměrem, počtem kol a vypouklou kabinou, přišli již filmaři, ale Ford je dotáhl do konce a dal jim punc propracovanosti a smyslu pro detail a navíc autu propůjčil vzdáleně podobný styl, jaký má opravdový novodobý kabriolet Thunderbird, jehož název dokonale ladí s filmem.

Konečnou podobu měl na starost šéfdesigner evropského Fordu Chris Svensson, který navrhl například podobně oblé, avšak mnohem skromnější Ka. Přesto, že ve filmu nemá být FAB 1 (to není firma na výrobu dveřních zámků, ale zkratka anglického „fabulous“-skvělý, vynikající) vidět v detailním záběru, podle zpracování exteriéru a hlavně interiéru byste to nikdy neřekli. I proto může FAB 1 hrát další ústřední roli, tentokrát jako hlavní atrakce rozměrného stánku Fordu na právě probíhajícím britském autosalonu v Birminghamu, který je celý laděný do stylu základny Thunderbirds.

Filmaři však zároveň požadovali, aby se pro potřeby natáčení mohl FAB 1 pohybovat vlastní silou. Z toho důvodu jde o zcela funkční auto, které má navíc velký vidlicový osmiválec Fordu 454 (metrický objem 7,4 l), se kterým se může rozjet až na 160 km/h. Přes svou délku 8,2 metru váží i s tím velkým motorem slušných čtrnáct set kilo, což je dané hlavně tím, že celý ten krásný a sošný obal je vytvarovaný ze speciální tvrdé lepenky. Ta má však velmi specifickou nevýhodu, a tou je, že s autem nelze v reálných podmínkách jezdit v dešti, protože by se celá karosérie rozpadla. Aby na tak objemných tvarech nezanikly kola, mají průměr dvaadvacet palců.

V interiéru se blýská hliníková přístrojová deska a volant v leteckém stylu a stejný materiál je vidět i na přídi v podobě velké mřížky chladiče, průduchů po stranách a raketových trysek na zádi. Letecké téma se uvnitř opakuje i kapitánským křeslem u řízení, ale není to náhoda, protože ve filmu bude FAB 1 nejen jezdit po silnicích, ale také se vznášet nad vodní hladinou a dokonce i létat ve vzduchu. Vzpomínkou na psychedelickou éru originálu je sněhově bílý kobereček s dlouhým chlupem.

Ford k celému výtvoru říká, že do jeho designu a výroby dal celý svůj um, což dokládá i tím, že FAB 1 vznikal ve stejné době, kdy prototypový tým vytvářel koncept Visos pro frankfurtský autosalon 2003. Stejnou míru pečlivosti a pracovního nasazení vzápětí vrhnul i na filmový exemplář. Jediný rozdíl je v tom, že FAB 1 vznikal částečně i po pracovní době, ale o to více se prý na něm mohli všichni z Fordu vyřádit. A je to vidět, nemyslíte?

redakce autoweb.cz

24.5.2004 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist