autoweb.cz > Zajímavosti o autech > Automobilky nedokáží dostatečně snížit emise
Automobilky nedokáží dostatečně snížit emise
V roce 1999 stanovená úmluva zavazuje automobilky snížit do roku 2008 emise kysličníku uhličitého v průměru na vůz na hodnotu 140g/km, v porovnání se 185g/km v roce 1995. Japonské a korejské automobilky se hodlají dopracovat k těmto hodnotám o rok později, tedy v roce 2009. CO2 je skleníkový plyn odpovědný za globální oteplování a je vytvářen při spalování paliva. Adekvátně k množství paliva, které motor spálí, vzniká množství CO2, diesely proto mají v průměru oproti benzínovým motorům nižší CO2.
Zdroje blízké Evropské komisi odhadují, že automobilky se od svého cíle mírně vzdálí, emise motorů se budou v roce 2008 pohybovat mezi 145 a 148g/km. Investice do vývoje úsporných motorů jsou obrovské, částka, kterou například musely investovat automobilky do vývoje nového, 1,6litrového čtyřválce, vytvořeného ve spolupráci PSA a BMW s o deset procent nižšími emisemi CO2 oproti nynějšímu motoru, který v nabídce nahrazuje a u malých vozidel bude schopen dosáhnout 140g/km, dosáhl výše 180 milionů Euro.
Nejen drahý vývoj motoru ovšem stojí proti výrobcům, dalším faktorem, zamezujícím snižování emisí vozů je jejich neustále narůstající hmotnost. Automobilky musí kvůli stále se zpřísňujícím požadavkům bezpečnosti tvořit automobily větší a tudíž i těžší. Dalším faktorem je tlak EU tvořit ekologicky přívětivější vozy z pohledu jejich pozdější recyklace, což favorizuje používání těžké oceli před plasty. Evropská komise se však snaží naslouchat výrobcům a k celé věci se vyjádří koncem tohoto roku. Jedním z navrhovaných bodů řešení je celoevropské finanční sankciování automobilů s vysokými emisemi, které by tak odrazovaly zájemce od jejich koupě.
redakce autoweb.cz