Auto jako investice – jak neprodělat

Většina lidí si kupuje automobil pro denní dojíždění a po čase jej vymění za novější model. Vůz však může posloužit i pro zhodnocení peněz.

Drahý sportovní nebo luxusní automobil je symbolem úspěchu. Ale ne na dlouho. Cena vozu totiž klesá závratným tempem. To se ale týká především běžné automobilové konfekce, u veteránů a některých youngtimerů je tomu naopak. Vlastnictví takového auta přitom mnohdy přináší větší prestiž než nový model věhlasné automobilky. Investice je většinou nižší a přitom nesrovnatelně výhodnější.

To si už lidé uvědomují a pohlížejí na starý zachovalý vůz jako na investiční příležitost. Vždy přitom nemusí jít o typické veteránisty, kteří propadli kouzlu automobilové historie.

Co ovlivňuje hodnotu vozu?
O ceně automobilu nerozhoduje pouze jeho věk, ale také počet vyrobených a dochovaných kusů. Tím ale nepopíráme fakt, že se stářím veterána cena roste. Na její vývoj mohou mít vliv také módní trendy i stát, v němž chcete automobil pořídit.Pokud jde o veterány, můžeme říci, že nižší částku vynaložíme v případě koupě v zemích západní Evropy. Vyšší ceny lze naopak očekávat v zemích bývalého východního bloku, což je důsledek masivního vývozu historických vozidel v období komunismu. Tedy současné menší nabídky. I když nutno říci, že se situace zlepšuje.

V případě youngtimerů je situace vyváženější, mnohdy se dá pořídit s nižšími náklady v zemích střední a východní Evropy. Zde je ale mnoho vozidel znehodnocených neodbornými opravami s použitím nevhodných dílů nebo doslova prasáckým tuningem či amatérskou přestavbou na závodní auto.

Ale zpět k veteránům. Dalším prvkem, jež ovlivňuje ceny, je absence specializovaných aukcí. Pravda, v minulých letech proběhly v České republice tři aukce historických vozidel. Kvůli nepřipravenosti trhu a vyšším cenám než na západě Evropy, byl ale zájem malý. Následkem toho dvě z nich skončily naprostým fiaskem. Zájmem byl pouze o automobily, s nimiž jezdili představitelé minulého režimu.

Avšak i přes tento nepříznivý vývoj se u nás veterán zakoupit dá. Jako první se nabízí koupě vozu pomocí soukromé inzerce uveřejněné v odborném časopisu nebo na internetu. Další možnost představuje cesta přes některého z dovozců. Obě varianty jsou ale nákladnější než při pořízení vozidla na trzích v západní Evropě.

Proto můžeme doporučit návštěvu zahraniční aukce. „K nejznámějším patří Techno klassica Essen a Retro Mobile v Paříži,“ říká Zdeněk Brádka, předseda Českého Veteran klubu v Autoklubu ČR. „Zájemcům o anglické vozy mohu doporučit návštěvu Londýna, kde se taktéž každoročně pořádá aukce historických vozidel,“ dodává.

Důležitá je příprava
Kdo chce investovat do historického automobilu, nesmí podcenit přípravu. Rozhodnutí pořídit veterána by mělo jít ruku v ruce se zájmem o tyto vozy, a totéž platí pro zájemce o youngtimer. S tím je samozřejmě spojené studium literatury zakoupené na burzách, odborných časopisů nebo článků na internetu. Zdeněk Brádka radí kde hledat: „Na rozdíl od aukcí se veteránské burzy u nás pořádají a rozhodně je z čeho vybírat. Můžete navštívit třeba burzu ve Zloníně, nebo například Chotusice u Čáslavi. Pořádají se také v Brně či Kladně. Termíny konání se uveřejňují v tisku, dohledat je lze také na internetu. Případně vám je řeknou na kterémkoli veteran klubu.“Před samotnou koupí vozu je třeba porovnat ceny na trhu v České republice, ale i v zahraničí. Pomůže vám s tím inzerce či specializovaní dovozci. Přehled o cenách v zahraničí získáte z odborných časopisů zakoupených na burzách, případně od zahraničních veteran klubů. Dohledat je lze přes české veteran kluby, či pomocí zahraničních autoklubů.

Samotnou koupi veterána se důrazně doporučuje uskutečnit za asistence odborníka. Zdeněk Brádka varuje: „I nablýskaný vůz může být téměř prakticky bezcenný. Základem je původnost automobilu, jíž umí posoudit jen člověk, věnující se dané skupině vozidel – třeba značky Porsche. Pomůckou je FIVA identifi card, kterou vydává mezinárodní organizace FIVA, sdružující veterány z celého světa. Platnost má deset let a lze ji získat jedině k vozům, jejichž původnost byla ověřena.“

Pokud zakoupíte historický automobil v zahraničí, dovozu do ČR se nemusíte obávat. Žádné komplikace nejsou. Nezapomeňte ale na řádnou kupní smlouvu.

Pravidla provozu
Youngtimer přihlášený na běžné registrační značky podléhá stejným pravidlům jako jakýkoli jiný automobil (podléhá i ekologické dani, která se za přihlášení veterána neplatí). Pokud ale vlastníte veterána, můžete získat speciální registrační značky. S těmi jsou spojeny určité výhody, ale i omezení.

Za veterána, tedy historický automobil je nyní na počátku roku 2011 stále považován vůz starý minimálně 25 let. To se ale brzo změní. „Celosvětově je to 30 let a u nás se pouze čeká, až příslušná úprava projde legislativním procesem,“ upřesňuje Brádka. Automobil splňující tento základní požadavek může být provozován za zvláštních podmínek jako veterán a dostane zelenou registrační značku s písmenem V a číslem. Samozřejmě pokud splňuje i další podmínky.

Povinné ručení se pak vypočítává stejně jako u běžného vozu (samozřejmě pokud máte auto zavřené v garáži nebo ve stodole a nejezdíte s ním, povinné ručení není třeba). Platí se však pouze jedna dvanáctina až jedna desetina částky. Veterán vyrobený do roku 1952 může být provozován i na běžných registračních značkách. Registrační značku historického vozidla lze získat jen po splnění určitých podmínek. Vůz se pak ale nesmí využívat ke komerčním účelům, ani pro běžnou denní jízdu.

„Při vydání průkazu historického vozidla, který je nutný pro získání registrační značky historického vozidla, se přihlíží zejména u mladších automobilů ke skutečnosti, zda je majitel vozu opravdu veteránista, nebo zda hledá pouze cestu k nižšímu povinnému ručení,“ říká Zdeněk Brádka. Upozorňuje, že samotný stav automobilu a znalosti majitele hodně prozradí.

Vydáním registrační značky historického vozidla předchází testace automobilu na historickou původnost. Tento proces se absolvuje u některého z klubů majitelů historických vozidel. Seznam klubů můžete získat na Ministerstvu dopravy nebo na internetových stránkách Autoklubu ČR. Poté je nutné absolvovat krajskou testaci. Zde komise prověří výsledky klubové testace a rozhodne o podmínkách provozu. Celá procedura spolu s vydáním průkazu historického vozidla a registračních značek přijde přibližně na 5000 Kč.

Testace je obdoba technické kontroly. Důraz je zde ale kladen kromě technického stavu automobilu i na jeho historickou původnost. Má omezenou platnost stejně jako STK, avšak s tím rozdílem, že se vydává vždy s platností do 31.5. Do tohoto dne je nutné testaci absolvovat znovu. Opakovaná testace ale přijde na výrazně méně.

Kdo je v klubu, ví co se děje
Majitelé historických vozidel (v ČR jich je asi 5000) se sdružují v klubech, pořádají srazy, závody, burzy a další akce. Členství v klubu má výhodu v podobě včasného přístupu k informacím. Jde jak o chystané změny v legislativě, tak o informace týkající se chystaných domácích i zahraničních akcí, či různé technické informace o historických vozidlech.Veterán hodnotu neztrácí
Na rozdíl od jiných vozidel má historický automobil výhodu ve vzrůstající hodnotě. U některých modelů je nárůst jen pomalý, u jiných stoupá hodnota znatelně rychleji. Například hodnota automobilů Porsche 911 vyrobených do roku 1975 přibližně před šesti lety stoupla téměř dvojnásobně. Své udělal zvýšený zájem o sportovní vozy vyrobené po roce 1965.

Nejdůležitějším faktorem, který ovlivňuje cenu, je počet vyrobených kusů. Vozidlo, jež vyjelo v sérii dvou nebo tří tisíc kusů, má mnohem vyšší hodnotu než auto stejného stáří, avšak ze série čítající osm tisíc exemplářů. Každý majitel automobilu z malé série moc dobře ví, že se takových aut dochovalo jen omezené množství. Odmítavým postojem k zájemcům o koupi pak cenu vozu ještě zvyšuje.

Kam za informacemi
www.fiva.com
FIVA je mezinárodní organizace sdružující veterány z celého světa. Vydává také FIVA identifi card.

www.autoklub.cz
Pod Autoklubem ČR působí Asociace Veteran Car Clubů. Najdete zde také přehled klubů registrovaných v ČR včetně kontaktních údajů.

24.5.2017 3:50| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist