autoweb.cz > Citroën > Citroën BX > Auto jako investice. Po kterých modelech sáhnout, i když nemáte miliony na účtu
Auto jako investice. Po kterých modelech sáhnout, i když nemáte miliony na účtu
Ne každý si může dovolit starší Porsche 911 či jinou ikonu, u níž je zhodnocení postupem času jisté. Přesto, kdo chce investovat do automobilu, u něhož časem hodnota poroste, má dnes řadu možností. Přitom si kolikrát vystačí i s málem. Starší vozy nespadající do kategorie veteránů se označují jako„youngtimery“. Zpravidla jde o vozidla z konce osmdesátých a následujících devadesátých let. V té době se přitom vyráběla řada opravdu zajímavých vozidel, která je i dnes radost řídit – na rozdíl od řady současných automobilů.
Hodnota ale poroste u každé auta z dané doby jinak. Důležitá je nejen exkluzivita modelu (tu zvyšuje příslušnost k limitované edici), ale i jeho motorizace. Určitou úlohu hraje oblíbenost vozu i počet dochovaných kusů. V tomto směru se na počtech vozidel značně podepsalo šrotovné, které v některých evropských zemích smetlo ze silnic i skutečné automobilové skvosty.
Kupte nejen auto, ale zaměřte se i na náhradní díly
Kdo hledá youngtimer vhodný jako investici, měl by zvážit i nákup některých náhradních dílů, které časem mohou být silně nedostatkové nebo o nichž se již dnes ví, že jsou u daného modelu problematické. Důležité je samozřejmě i mít kde vůz „ubytovat“. Stání na ulici nebo na někde zahradě, rozhodně není řešením!
Co vybrat z italské produkce?
Z hlediska investice mohou být zajímavá i vozidla dnes braná jako problematická z hlediska údržby. Zde je předpoklad rychlejšího úbytku (ať už z důvodu koroze či problematické techniky) a tím růstu ceny zachovalých kusů. Zajímavou investicí tak může být třeba Alfa Romeo GTV ideálně s legendárním šestiválcem 3.0 V6, za jehož vývojem stojí Giuseppe Busso.
Díky němu je dobrou investicí i třeba skutečný kočár své doby: Alfa Romeo 164. V případě kupé GTV ale nebude šlápnutím vedle ani přeplňovaný dvoulitrový šestiválec „Busso“, i když takový šperk jako třílitr to rozhodně není.
Pokud ještě chvilku zůstaneme u italské produkce, jako dalšího kandidáta musíme zmínit Fiat Coupe Turbo. Řeč je o původním modelu Coupe Turbo, se čtyřválcem pocházejícím z legendární Lancie Delty Integrale. Hodnota tohoto modelu stoupá a tempo růstu nabírá na rychlosti (později nabízený přeplňovaný pětiválec takovou hodnotu nemá, navíc jeho jízdní vlastnosti negativně ovlivňuje těžší příď, a o atmosférických verzích se vůbec nemá cenu bavit).
Bohužel, řada vozů dostupných na trhu má buď motor v katastrofálním stavu (zpravidla z důvodu nedodržení předepsané olejové náplně má ucpané mazací kanálky), nebo je ověšena hromadou příšerných plastů, takový „udělejsisám tuning“. Ono vůbec s úpravami a následnou hodnotou vozů je to dost problematické a v drtivé většině případů vede neoriginální stav k brutálnímu poklesu hodnoty automobilu. Výjimkou mohou být pouze práce dvorních úpravců daných značek automobilů, ale ani to není vždy pravidlem.
V okruhu „fiatystů“ se jako o zajímavé investici mluví i o Fiatu Stilo Abarth, který je stále cenově dostupný. Často z důvodu končící životnosti spojky, na níž přijde ložisko na cca 11 000 korun (je jen jeden jeho výrobce, určitě se vyplatí pořídit do zásoby), což někteří motoristé nechtějí obětovat.
I francouzi mají své místo
Bez povšimnutí nemůžeme nechat ani francouzské vozy. Zajímavé možnosti najdeme u Peugeotů 306 GTi (původně označovaný jako S16), a další investicí by mohl být i Citroën ZX v limitované edici Dakar (má stejný motor jako 306 GTi a na trh byl uveden jako oslava úspěchu značky na legendární dálkové rallye), ten však dnes jen tak nespatříte, natož v originálním stavu.
„Za dobrou“ dnes pořídíte i Renault Clio RS (označované též Sport) u něhož časem cena určitě také poroste. Kdo objeví Renault 19 s motorem 1.8 16V/99 kW, měl by se nad jeho pořízením také zamyslet. Pokud narazíte na zachovalý Citroën BX nebo snad XM s třílitrovým benzinovým šestiválcem, neváhejte. Hodnota ale už začíná růst i třeba u Fordu Sierra nebo sportovně střiženého modelu Ford Escort RS2000 (o verzi Cosworth mluvit nebudeme, cenově se již pohybuje nesrovnatelně výš).
Sahejte po limitkách
Trefou do černého je i jeho konkurent Opel Kadett GSi a to jak s osmiventilovým (85 kW), tak šestnáctiventilovým (110 kW) motorem. Dokonce i Opel Calibra může být zajímavou volbou, avšak pouze v případě limitovaných edic DTM či Keke Rosberg, nebo v provedení Turbo 4×4. Sehnat takový vůz kompletní ale není vůbec sranda. Často nemá původní kola BBS, nezřídka chybí originální „velký“ palubní počítač či štítek s Rosbergovým podpisem a výrobním číslem vozu.
Posuňme se ale dál. Jistotou dobré investice jsou zachovalé vozy Mercedes-Benz 190 a 124. Jejich největším nepřítelem je koroze, která napadá i na první pohled neviditelné části, například úchytné body zádní nápravy. Po pořízení vozu je tak nutná velice důkladná kontrola a oprava.
I v domácím rybníčku najdeme zajímavé kousky…
Dalším tipem může být Renault 5 či Peugeot 205, ideálně ve verzi GTi, která je sázkou na jistotu. Pro někoho možná překvapivě, ale jako investice se dnes pořizují i vozy Trabant 601 nebo třeba VAZ 2101 či 2103. Zapomenout samozřejmě nesmíme ani na domácí vozy. Řeč je zejména o Škodě 100 či dražší 110 nebo ještě dražší Škodě 1000MB. Cena roste i u mladších škodovek s pohonem zadních kol, zejména u sportovněji střižené Škody Rapid.
Co dokáže trabant:
Zkrátka kdo chce investovat do automobilu, jehož cena poroste, má řadu možností, aniž by musel mít pořádně nadité prasátko. Stačí se jen rozhlédnout kolem.