autoweb.cz > Audi > Audi TT > Audi TT RS
Audi TT RS
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
Porsche Cayman S má problém. Ten se jmenuje Audi TT RS. A ačkoli se nejedná o jeho přímého rivala, cenou a velikostí je bude většina potenciálních zákazníků srovnávat. I když pochybujeme, že by někdo, kdo chce Porsche, oželel jméno značky a šel do Audi. My se ptáme, zda je Audi TT RS tak dobré, že se nevyplatí připlácet si za Cayman, aniž byste byli ochuzeni o řidičské zážitky.
Na Audi TT RS čekáme již pěkně dlouho. Vlastně se jedná o první pořádné rychlé kupé od dob Audi Quattro, se kterým (lépe řečeno s jeho odvozeninou) vyhrával v osmdesátých letech Walter Röhrl vše, co se v rallye dalo. A dokonce i mýtický Pikes Peak.
Pak přišla dlouhá řada více či méně nudných aut poskládaných dohromady z koncernových dílů, jenže poslední výtvory Audi RS4 a pak hlavně Audi R8 naznačily, že se možná v Ingolstadtu probudili a začali dělat pořádná auta pro řidiče.
Audi TT velká fotogalerie
Audi TT RS se představilo letos na autosalonu v Ženevě a ztrhlo na sebe hodně pozornosti. Také na brněnském autosalonu o něj byl velký zájem a skrze dav unešených puberťáků se nedalo k autu probojovat.
Jenže pod světly reflektorů se s autem vůbec neseznámíte. Maximálně si přečtete údaj výkonu (340 koní), točivém momentu (450 Nm), zrychlení z 0 na 100 km/h (4,6 s) a maximální rychlosti (250 km/h, nebo po posunutí omezovače 280 km/h). Ale to vám neřekne to nejdůležitější – jak takové auto jezdí a jestli s ním bude zábava. A protože se nám naskytla příležitost si Audi TT RS na pár dní půjčit, nemohli jsme váhat ani sekundu.
Co je nového?
Řadový pětiválec je nový nejen pro Audi TT RS, ale také pro celé Audi. Automobilka se k této koncepci vrací po dlouhé době. Motor 2.5 TFSI vznikl důkladnou přestavbou atmosférického pětiválce, který pohání Volkswageny na americkém trhu. Pro potřeby rychlého Audi ale dostal přímé vstřikování a turbo, které dokáže motor plnit tlakem až 1,2 baru.
Překvapením může být absence dvouspojkové převodovky, ale má to jeden prostý důvod – současné převodovky DSG (S-Tronic pro Audi) takový výkon nezvládnou. Audi už ale připravuje novou sedmistupňovou dvouspojkovou skříň, která se dokáže se silou pětiválce poprat.
Omezovač je standardně nastaven na 250 km/h, ale lze si připlatit za jeho pusunutí až na 280 km/h. Prý bylo možné omezovač odstranit úplně, ale Audi TT RS by pak jelo přes 290 km/h a tím by se nebezpečně přiblížilo osmiválcovému Audi R8.
Podívej se na mě!
Audi TT RS rozhodně není introvertní. Už standardní verze budí velmi mnoho pozornosti (zejména mezi dámským a čtyřprocentním obecenstvem) a teď k tomu přidejte velmi výrazné křídlo, zářivý módní bílý lak, efektní devatenáctky, masivní vrtané brzdy, agresivní nárazníky, difuzor a znáčky TT RS kolem dokola. Máte auto, za kterým se otočí každý, i naprostý neznalec. A to jsme ještě ani nenastartovali…
Než tak učiníme, podíváme se dovnitř, kde na nás čekají vskutku epesní anatomická sedadla a volant s plochým spodkem, který se příjemně drží a za kterým se velmi dobře a pohodlně usadíte. Pak je tu na dotek i pohled kvalitní přístrojová deska, jejíž funkčnosti rozhodně nemůžete nic vytknout. Na ovládání systému MMI se dá rychle zvyknout a po chvíli víte, kam sáhnout a co zmáčknout.
Nastartování řadového pětiválce 2,5 l přeplňovaného turbodmychadlem velkým jako koňská hlava je doprovázeno zaburácením a vyprsknutím do výfuku. To je možná efektní, ale sousedé vás za to v půl šesté ráno nepochválí… Ve standardním režimu je motor na volnoběh utlumený a jen spokojeně vrní. Stiskněte ale tlačítko S (Sport), ozve se cvaknutí, jak se otevře ve výfuku klapka, a od zadních partií se začne linout pobublávání a nedočkavé poprskávání. Jako by si motor remcal sám pro sebe, že jste suchar a že na to nešlápnete. No, k tomu se později dostaneme.
První metry
Zatím to všechno vypadá s Audi TT RS nadějně. Příjemně se v něm sedí, je vidět a je slyšet. Na pózování snad nic lepšího (krom otuzeného Hummeru) nenajdete. Jenže jaké je ho řídit? Rozjezd doprovází nepříjemné poskakování, takže bude lepší vrátit nastavení vozu do standardního režimu, protože v něm motor reaguje měkčeji. Na popojíždění po městě je rozhodně přijatelnější než sportovní režim s příliš ostrou reakcí na plyn.
Ve městě je Audi TT RS samozřejmě tvrdé a nepoddajné, ale kupodivu snadno se s ním manévruje. Skutečný potenciál ale odhalíme někde úplně jinde – za městem na prázdné okresce. Za cedulí označující konec obce konečně přijde ten okamžik – sešlápnutí pedálu plynu na podlahu. Na dvojku… Au!
Nával síly v rychlosti 50 km/h je tak intenzivní, že se ani nestačíte natáhnout po řadící páce. Nepamatuji si, že by Porsche 911 nebo BMW M3 (E46) akcelerovalo tak brutálně. Stejná rána do zad se odehrává i na trojku a čtyřku. Všech 450 Nm točivého momentu se dostaví na kola po asi půlsekundě, než se nadechne turbodmychadlo. No, aspoň se stačíte nadechnout i vy. Pokud motor točí přes 3000 ot./min., je reakce motoru na plyn okamžitá. Vše ještě doprovází velmi charakterní zvuk řadového pětiválce, který (podobně jako Focus RS) připomíná spíše závodní soutěžák. Jasně slyšíte, jak se o slovo pere sykot sání, svist turba, kvílení převodovky a řev výfuku. Přitom se nezdá, že by byl tento koncert vytvářen „uměle“ pomocí klapek, ventilů či něčeho jiného. Všecho to zní velmi mechanicky a velmi přirozeně.
Jenže tohle Audi TT nebylo postaveno jen na jízdu rovně. Má požírat i zatáčky, k čemuž mělo pomoci dlouhodobé testování na Severní smyčce Nürburgringu. Předpoklady má nejlepší – lepivé pneumatiky Michelin Pilot Sport a podvozek pevný jako skála. Jenže poradí si s okreskami nižšího řádu (a kvality)? Ehm, jak kdy a jak kde…
Nervózní bručoun
Když jsem prvně poslal Audi TT RS do zatáčky, kudy jsem projel snad už s každým testovacím autem, zaskočilo mě jeho nervózní chování. Podobně mě nepříjemně překvapil i Mercedes třídy C, který byl v porovnání s BMW řady 3 tak horlivý, že prostě nedokázal projet tu samou zatáčku chirurgicky přesně a vyváženě. Jenže pak jsem se v Audi TT RS podíval na rychloměr a bylo mi vše jasné…
S Audi TT RS dosáhnete i na krátkých rovinkách nepředstavitelné rychlosti, takže váš průjezd následující zatáčkou bude vyžadovat mnohem víc práce a soustředění. A v tom spatřuji hlavní problém – s tímhle autem se nedá jet pomalu. V „normálních“ rychlostech je totiž Audi TT RS takové nečitelné a nezáživné.
Naproti tomu umí i Porsche Boxster/Cayman v obyčejných a snesitelných rychlostech řidiče bavit a zapojit ho do děje. U Audi si musíte zvyknout na jeho výbušnou povahu a vnímat ho spíše zrakem a sluchem než hmatem. Bohužel, řízení Audi TT RS, ač na poměry značky velmi sdílné, stále chybí ta mechanická vazba známá z opravdu sportovních aut. Pošlete do zatáčky Porsche, a vaše dlaně budou přesně vědět, kolik trakce zbývá přední nápravě a kolik zadní. V Audi TT RS musíte rychlost odhadovat a sledovat, což vás bude stát nejen nervy, ale i čas a soustředění. Upravit s Audi TT RS stopu uvnitř zatáčky je velmi obtížné, zejména proto, že prostě jedete velmi rychle. Rychleji, než byste si jindy dovolili.
Podvozek na kvalitním povrchu funguje náramně, ale na hrbolaté silnici mají přední kola až příliš mnoho práce. Pohon všech kol vám moc nepomůže. Téměř nikdy se nezbavíte pocitu, že řídíte brutálně vytuněný Volkswagen Scirocco. Podobně silný záběr zadní nápravy, jaký nabízí Mitsubishi Lancer Evo, nečekejte. Audi TT RS prostě jen brutálně zrychlí za jakýchkoli okolností – přesně jako třeba Mercedes SLK 55 AMG.
Pokud máte pocit, že klademe na Audi TT RS příliš vysoké nároky, musíme vám říci, že stojí přes milion a půl. To je pořádný ranec peněz za Audi, které je příbuzné se Škodou Octavia a Volkswagenem Golf. Testovaný model by vás přišel dokonce na 1 889 000 korun, což je prakticky stejná částka, kterou byste položili na stůl, kdybyste si přišli pro Porsche Cayman S (pravda, oholené bez luxusní výbavy, ale už je to přeci jen Porsche). Vybavené Audi TT RS tak svojí cenovkou spadá i do teritoria supersedanů, jako je BMW M3, Lexus IS-F či Mercedes-Benz C63 AMG.
Verdikt
Audi TT RS je úžasným produktem, na který může být automobilka hrdá. Pokud si ho koupíte, určitě nebudete litovat. Je to velmi charakterní auto, které vás bude bavit a které upoutá pozornost všude, kde se objeví. Jeho motor je skvost a rychlosti, jakých dosahuje, jsou naprosto vulgární, neslušné a drzé. Vždyť i Porsche 911 by vedle něj na dálnici zbledlo.
Ale není to pravověrný sporťák pro milovníky řízení. Necítíte tu finesu skutečného sportovního auta pro fanatiky, kteří rádi vstanou v neděli v pět ráno, aby šli zametat apexy na oblíbené okresce.
Musíme si teď zodpovědět na otázku z úvodu. Porsche Cayman S sice stále zůstává naším králem malých kupé za necelé dva miliony, ale Audi TT RS je tak výjimečné auto, že je skutečným duchovním nástupcem legendárního modelu Audi Quattro a označení RS si právem zaslouží.
Dalibor Žák
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 4,6 s |
Motor | |
Konstrukce | řadový pětiválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 2480 |
Kompresní poměr | 10:1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 82,5 x 92,8 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | všechna čtyři (Haldex) |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 250 kW / 340 k od 5400 do 6500 1/min |
Točivý moment (Nm) | 450 Nm od 1600 do 5300 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 234,5 k/t |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 km/h (280 km/h za příplatek) |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 13,1 / 6,9 / 9,2 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 60 l |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4198 |
Šířka (mm) | 1842 |
Výška (mm) | 1342 |
Rozvor náprav (mm) | 2468 |
Provozní hmotnost (kg) | 1450 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | nedělejte si legraci... |
Zavazadlový prostor (l) | na nákup to stačí |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1 517 500 Kč |
Cena testovaného vozu | 1 889 000 Kč |