Audi H-Tron Quattro: vodíkový crossover slibuje tankování za 4 minuty a dojezd 600 km
autoweb.cz > Audi > Audi Q7 > Audi SQ7 (2016): nový diesel 4.0 V8 TDI má 435 koní a 900 Nm, stovku sfoukne za 4,8 s
Audi SQ7 (2016): nový diesel 4.0 V8 TDI má 435 koní a 900 Nm, stovku sfoukne za 4,8 s
Na rozdíl třeba od BMW se automobilka se čtyřmi kruhy ve znaku, respektive mateřský koncern Volkswagen, osmiválcových dieselových motorů nevdal a nyní předvádí, co všechno tato pohonná jednotka dokáže, pokud dostane trojité přeplňování.
Audi testovalo tuto technologii před dvěma lety na třílitrovém šestiválci instalovaném v experimentálním RS 5 TDI, do praxe jej však uvádí poněkud větší agregát. Konkrétně čtyřlitrový vidlicový osmiválec, jenž ve výrobním programu nahrazuje dosavadní 4.2 V8 TDI.
Novinka produkuje 435 koňských sil a 900 newtonmetrů v téměř neuvěřitelném rozmezí od 1000 do 3250 otáček za minutu. Právě o tuto schopnost se postaral zajímavý systém přeplňování. Základem jsou zde dvě nestejně velká sekvenčně zapojená turbodmychadla, z nichž to menší pracuje kvůli menším setrvačným silám při nižších otáčkách motoru, zatímco větší turbo přichází ke slovu při těch vyšších.
Práci obou turbodmychadel podporuje elektricky poháněný kompresor EPC, který je schopen zareagovat během 250 milisekund a roztočit své dmychadlo na 70 tisíc otáček za minutu. Právě kvůli této technice je na palubě přídavný elektrický subsystém využívající lithium-iontový akumulátor a pracující s napětím 48 voltů. Má kapacitu 0,47 kWh a špičkový výkon 13 kW, což je pro kompresor EPC s výkonem 7 kW zcela postačující.
Další novinkou vznětové pohonné jednotky 4.0 TDI je vůbec první použití variabilního zdvihu ventilů Audi valvelift systém u dieselového motoru z Ingolstadtu, což konstruktérům dále pomohlo lépe kontrolovat plnění a celkový výplach všech válců.
Výsledná dynamika vozu, jehož hmotnost Audi dosud neuvedlo, je opravdu působivý. Velké SUV zvládne ve spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou, pohonem všech kol quattro a aktivním zadním diferenciálem zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhých 4,8 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na obvyklých 250 kilometrů v hodině. Průměrná spotřeba – podle tabulek pouze 7,4 litru nafty na 100 km.
K dalším zajímavostem špičkového Audi SQ7 patří rovněž aktivní stabilizátory EAWS, které využívají elektromechanicky ovládané jednotky schopné potlačovat nežádoucí náklony karoserie při rychlé jízdě v zatáčkách a za zmínku také stojí 20palcová kola, které lze za příplatek vyměnit za dvaadvacítky. SQ7 bude v prodeji během pár měsíců, přičemž v Německu byla cena stanovena na 89 900 eur, v přepočtu 2,4 milionu korun.