autoweb.cz > Audi > Audi A6 > Audi S6 > Audi S6 Avant je rodinným králem levého pruhu, který září spotřebou. Písmenko „S“ by si ale zasloužilo větší exkluzivitu
Audi S6 Avant je rodinným králem levého pruhu, který září spotřebou. Písmenko „S“ by si ale zasloužilo větší exkluzivitu
Obejdu hned na start testu právě vybrané vozidlo a řeknu tohle. Kdybych si měl vybrat jedno auto, které budu řídit až do konce života, bude to pravděpodobně Audi A6 Allroad. Má všechno. Vzhled, prostornost, kvalitní zpracování a špičkové motorizace jsou jen základními přednostmi oblíbeného rodinného vozu, který si ale německá automobilka umí také slušně nacenit. Jenže proč ne, nemá totiž takřka žádné vady.
Právě kvůli výše zmíněným důvodům jsem byl tak moc zvědavý, jak moc s mým názorem dokáže zahýbat silnější verze S6 Avant. A celkem jsem mu fandil, protože silnější pohonné jednotky u mě zkrátka často zabodují. Vůbec mi nevadilo, že verze S už má v Evropě pod kapotou jen vznětový pohon, ale nejprve se podívejme na exteriér.
Sportovní verze se tolik neliší
Už v roce 2023 prošla řada A6 lehkou modernizací, ale opravdu je decentní a pro řadového motoristu nic vyloženě nového neznamená. Počítejte s tím, že Audi je moderně střižené, design je uhlazený a má švih. Dlouhá kapota a zamračená přední maska s příplatkovými HD Matrix LED světlomety budí respekt kdekoliv se vůz objeví.
Od běžného kombíku vás toho u verze S nakonec tolik neodlišuje, v testovaném případě to byla primárně krásná příplatková modrá barva s názvem Ascari za 68 900 Kč a jedenadvacetipalcová litá kola Audi Sport za 48 300 Kč. Z kapsy vám sice rychle zmizí přes sto tisíc, ale právě tyhle peníze „esko“ hodně odlišují od obyčejných verzí.
Ačkoliv řídíte diesel, S6 vypadá dost dynamicky a rozhodně se za to nestydí. Nebál bych se tedy být v určitých místech klidně trochu drsnější a když už například na zádi mám logo, které zvýrazňuje nápisem, že vlastním celkem siláka, přijde mi škoda, že auto nemá vzadu dříve používané koncovky výfuku. Ale možná je lepší nemít žádné než falešné.
Mistr minimalismu
Audi umí v interiéru být mistrem minimalismu. Dvě dotykové obrazovky stačí ke shromáždění všech funkcí vozu, navíc je to nenucené, moderní a ani trochu hloupé. Spodní screen slouží hlavně k ovládání sedadel a klimatizace, v případě zadávání adresy do navigace za jízdy se z něj pak stane touchpad na kreslení písmen. Jestli to je bezpečnější řešení než klasické cvakání do klávesnice – to už je věc druhá. Mě těšilo to, že všechno fungovalo správně a kromě věčných otisků prstů mě v interiéru nic nerušilo. Všemu pomáhají kvalitní materiály a znamenité zpracování.
Další testy kombíků
Rozdíl oproti obyčejnějším verzím je minimální, liší se takřka jen sportovními sedadly s logem „S“. Cestování v takovém autě je i díky prostornosti prostě radost, hlava i kolena mají místa dost na všech pozicích a zavazadlový prostor nabízí nadmíru dostatečných 565 litrů.
Dálnici má v rodném listě
Celkem nedávno mi na jednom z internetových serverů naskočil inzerát, který nabízel Audi S6 Avant z roku 2009 s pohonnou jednotkou 5.2 V10. Čas běží skutečně rychle, patnáct let uteklo jako voda a spláchlo sebou i běžnou produkci podobných megamotorů. Jak již bylo zmíněno, S6 Avant je na evropském trhu k dispozici pouze s naftovým třílitrem, takže zábava je jiná. Ale nemusí být špatná.
Vznětový agregát se 48voltovou hybridní technologií nabízí 253 kW a oslnivý točivý moment 700 Nm, který dovede téměř 2,2 tunové auto rozhýbat až se tomu chvílemi nechce věřit. To vše navíc už při 1750 otáčkách. Tady už se snadno věří tomu, že na stovku se dostane za pouhých pět vteřin. Takže kdo má ještě pocit, že si tenhle nafťák logo „S“ nezaslouží?
Já jsem nijak neváhal a auto jsem okamžitě vzal tam, kde je doma. A to doslova, s nadupaným kombíkem jsem se vydal nedaleko bavorského Ingolstadtu a těšil jsem se na plnohodnotnou zábavu. I když nejdřív bylo krátce proti počasí, poslední záchvěvy zimy a náhlý mráz mému jedenadvacetipalcovému letnímu obutí nemusely být v kritickém případě po chuti. Takže nejprve opatrně.
Úvodní poznatky? Znamenitě vyvážený podvozek (motor sedí vpředu a hybridní baterie vzadu), který se skoro vyrovná ultrakomfortnímu svezení, jež nabízí Allroad. Jinak také očekávané pohodlí, pohodlné sportovní sedačky sebejistě držící tělo a naprosté ticho na palubě.
Po nájezdu na německou dálnici do sebe všechno zapadlo. Přehledné úseky, hladký asfalt a tři uhlazené pruhy jsou domovem pro tenhle nádherný stroj, tady řidič využije motor do poslední koňské síly. Zátah se dostavuje okamžitě po sešlápnutí pedálu a akceleruje klidně daleko za stosedmdesátkou.
Zážitek navíc umocní ještě přepnutí do režimu Sport, které vpustí do vozu a ven umělé dozvučení. Není za hranou, užijete si ho, k takhle silnému autu trochu bručení nutně patří. Tradiční dieselový sound zaznamenáte spíš v nižších rychlostech a spíš jen při sešlapávání plynu, tohle uvnitř rušit nebude.
Radost mi nedělala jen jízda, ale taky její výsledek. Hbitá jízda na dálnici a celkem pravidelná spolupráce pedálů mi vypočítala za celou trasu průměr 7,4 litru. A celkově jezdilo Audi zhruba o litr výš, což je s přihlédnutím k jeho výkonu a hmotnosti u mě za jedna.
Na blbnutí si hledejte něco jiného
V zatáčkách je řízení velmi přesné, ale je třeba počítat s vysokou hmotností. S6 funguje jako perfektně promazaný stroj, a to může být minusem pro někoho, kdo z dřívějších let u ostrých Audi hledal víc syrové zábavy. Tady dostanete hlavně sílu a jistotu. Na bláznivé ježdění bokem bych si hledal něco jiného.
Nakonec mě příjemně potěšila denní využitelnost vozu, bál jsem se totiž, že motor bude pro běžné ježdění zbytečně silný a žíznivý. A podvozek tvrdý. Ale tyto obavy byly naprosto liché.
Stejně jako obavy z obyčejné neohrabanosti. Šestková řada je totiž obrovská, k délce 4,95 metru si přidejte ještě 1,88 metru na šířku, takže v určitých prostorech je třeba počítat s životem „na hraně“. Každý nepromyšlený krok by mohl znamenat třeba poničený ráfek. Možnou nejistotu ale smazalo přesné a hladké řízení a hlavně vynikající rejd.
Takže jediné mrzení ze skvělého motoru může přijít ve chvíli, když zjistíte, že stejnou pohonnou jednotku si můžete pořídit i do Allroadu. Špatně to samozřejmě není, motor je vynikající, jen mi přijde, že verze S tím tak trochu ztrácí na své jedinečnosti.
No a koho mrzí, že S6 už nepohání drtivé ještěvícválce (rozuměj V8 či V10) nemusí samozřejmě smutnit. Extrémně silné s výkonem 600 koňských sil je přece ještě pořád tady, zároveň ale počítejte s tím, že tady vám tři miliony nebudou stačit ani na základ.