autoweb.cz > Audi > Audi A4 > Audi S4 > Audi S4 Avant
Audi S4 Avant
Dynamika 9
Chování na silnici 9
Provozní náklady 6
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
Super rychlé kombi pohonem všech kol, silným benzínovým motorem a velkým kufrem? Nejsilnější stránka, tedy skvěle vyvážená kombinace užitkovosti a dynamiky je také největší slabinou. Ale o tom až později.
Audi S4 navazuje na předchozí model, má tedy pod kapotou třílitrový šestiválec přeplňovaný kompresorem (na rozdíl od původního S4 s atmosférickým osmiválcem), s výkonem 333 koní a točivým momentem 440 Nm. Maximum výkonu je k dispozici v 5500 otáčkách, krouťák je v nejvyšší míře mezi 2900 a 5300 otáčkami. S-čtyřka díky těmto výkonovým hodnotám umí zrychlit z nuly na stokilometrovou rychlost za 5,1 sekundy a dosáhne na elektronicky omezenou maximálku 250 km/h. Slušné…
Nejde ale jen o oslnivé schopnosti v přímce. Audi S4 má pohon všech kol quattro, „pravou“ čtyřkolku, navíc se sportovním diferenciálem, a projíždět zatáčky, to je jedna radost. Je tady možnost nastavení různých parametrů, od odezvy plynového pedálu přes řízení, nastavení sedmistupňové automatické převodovky, podvozku. Pokud necháte vše na automatice, elektronika se přizpůsobí situaci a jízdnímu stylu a vy pojedete velmi, velmi rychle. Kdekoli a za jakýchkoli podmínek.Já jsem zvolil vlastní set-up, řízení a podvozek jsem nechal v normálu, zbytek jsem přepnul do sportovního módu užíval jsem si (pro Audi většinou nepřijatelné) klouzání zadní části auta. Pocitově je to asi tak, že přijedete do zatáčky, těsně před apexem začnete přidávat plyn, záď auta se začne opírat do kol s lehkým, ale jistým vybočením, a pak následuje kosmicky rychlý výjezd z oblouku.
Nakažlivě zábavné. Ovšem je tady motor, který tuhle zábavu trochu kazí, a také převodovka. Motor je silný, má značný točivý moment, vyšší, než měla S4 v minulosti, ale chybí mu zřetelná výkonová špička. A převodovka „trpí“ obvyklým neduhem sportovně laděných Audi, totiž u omezovače samovolně přeřazuje. Takže jedete rychle, máte potřebu držet motor ve vysokých otáčkách a automatika sama odřadí. Čímž vás přinutí zase lehce šlápnout na plyn. Jízda, opravdu sportovní jízda, pak postrádá plynulost, rytmus. A na brzdách je znát hmotnost auta 1750 kg, a to můžete mít na palubě ještě navíc tři cestující a 490 litrů kufru plného těžkých zavazadel.
Umění zrychlovat za každé situace je přesně ta vlastnost, kterou budete u Audi S4 milovat. Stačí kdykoli prošlápnout plynový pedál a auto se dá do pohybu. Pokud ho na zrychlení připravíte tím, že si podřadíte na optimální kvalt, bude zátah ještě silnější a rychlejší (odstupňování je rychlostí je totiž celkem „nadlouho“).
Umí jezdit Audi S4 bokem? Ano, ale necítí se při tom dobře. Čistá stopa!
S S4kou jsem najel během týdenního testu téměř dva tisíce kilometrů, to auto mne vážně bavilo v tom směru, že jsem potřeboval několikrát přejet republiku napříč, a Audi tohle zvládlo na výbornou. S několika výhradami.
Spotřeba mi při vyšším tempu – když jsem vlastně jen a pouze využíval schopností auta – oscilovala mezi jedenácti až třinácti litry v průměru – takže jsem při čtyřiašedesátilitrové nádrži musel často tankovat a velká kola v kombinaci se sportovním podvozkem nenabízela až takový komfort, jaký bych čekal. Jinak skvělé sedačky, špičková kvalita materiálů i zpracování. Parádní stereo.
Poznámka k ovládání systému MMI, všechny ovladače fungují v opačném směru, než by se mě osobně intuitivně zamlouvalo. Chci listovat nahoru – kurzor jede dolů, a naopak. Za týden jsem si na to nezvykl. A jako u všech moderních Audi jsem měl obtíže pracovat s tlačítky a ovladači na středové konzole bez toho, abych musel těkat očima mimo zorný úhel. Nevím, za jak dlouho bych si zažil ovládání po paměti, ale týden mi na to nestačil.Ještě zmínka o ceně za famózní výbavu. V základu stojí auto nějakých 1,4 milionu, u exempláře našlapaného doplňky se cena přehoupla na 2,05 milionu.
Abych opravdu přišel autu na kloub i po stránce avizované sportovnosti, vyrazil jsem do Sosnové a dal jsem si pár kol na závodním okruhu. Žádné šílenosti, jen snaha dostat auto na hranu. Na závodní dráze Audi S4 Avant nefungovalo. Tedy ne tak, jak bych si představoval. Největší chybou, jak jsem pochopil, bylo vypnout všechny elektronické pomocníky a v ryze manuálním režimu se snažit vodit auta na limitu. Quattro s diferenciálem ve sportovním režimu má snahu tlačit auto do boku, bojuje ovšem s vrozenou nedotáčivostí a masivní přilnavostí pneumatik. Utrhnout auto do smyku? No, jde to, ale velká zábava to není, spíš spousta práce auto v táhlém powerslidu udržet. Mnohem efektivnějším způsobem jízdy je spolehnout s na elektorniku, která se o vše postará, a S4 Avant je pak na dráze mnohem rychlejší.
Volant nenabízí žádné informace, na druhou stranu vás možná zaujme zvuk výfuku. Jadrný, sytý, hutný. Na okruhu… Při běžném ježdění může být hlasitější projev někomu na obtíž.
Na závodním okruhu tedy celkově nic moc. Na okreskách, kde se, pokud máte všech pět pohromadě a pud sebezáchovy, zřejmě nebudete tlačit auto do kouta, funguje S4 parádně. A na dálnici, vyjma tužšího podvozku a vyšší spotřeby, je také vynikající. A tím se konečně dostávám k pomyslnému závěru.
Audi S4 Avant je praktické kombi (nabízí veškeré silné stránky klasického Audi A4 kombi). Je rychlé, sportovně naladěné. Jenže…Není tak praktické, jak by mohlo být, protože tvrdý podvozek je často na obtíž a vysoká spotřeba přímo odporuje definici praktičnosti.
Pracoviště řidiče: skvělé sedačky, zmatená tlačítka, dobrý volant.
Dynamika je fenomenální, ale není taková, jakou byste od sportovního auta čekali, od ryzího sporťáku chcete víc. Mým pohledem Audi S4 jedinečným způsobem spojuje to nejlepší z obou světů, toho užitkového i sportovního – pravděpodobně není žádné jiné kombi v této třídě, které by bylo univerzálnější, sportovnější a charismatičtější – ovšem stále jde jen o kompromis.
Audi S4 Avant se mi během testu moc líbilo, ale sám za sebe bych si raději koupil A4 Avant 2.0 TDI jako vůz na každý den a k tomu něco ryze sportovního. Nicméně požadavek na všehoschopné a univerzální auto splňuje Audi S4 Avant na výbornou.
DOPORUČUJEME: Volkswagen up! se chystá do terénu
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | vidlicový šestiválec |
Palivo | benzín |
Plnění | přeplňování kompresorem |
Zdvihový objem (cm3) | 2995 |
Převodovka | automatická sedmistupňová |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 245/333 v 5500 ot./min |
Točivý moment (Nm) | 440 v 2900 - 5300 ot./min. |
0-100 km/h (s) | 5,1 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 8,4 |
Objem nádrže (l) | 64 |
Rozměry a hmotnosti | |
Provozní hmotnost (kg) | 1750 |
Zavazadlový prostor (l) | 490 |
Ceny | |
Základní cena test. verze | 1 463 000 Kč |
Cena testovaného vozu | 2 044 794 Kč |