autoweb.cz > Audi > Audi R8 přijde o manuál (a o další věci)
Audi R8 přijde o manuál (a o další věci)
Manuálním převodovkám zvoní hrana. Nejen, že jsou zákazníci líní, ale především dokáží být automatické převodovky v laboratorních podmínkách úspornější a efektivnější a zároveň umožňují i podprůměrným řidičům dosahovat slibovaných hodnot zrychlení a lépe ovládat auto. Aspoň tedy v případě vysokovýkonných modelů. Klasické ruční řazení tak zůstává už jen u hrstky tradicionalistických aut.
Nové Audi R8, které by se mělo ukázat v roce 2014, se přidá ke skupince, která už na ruční řazení a spojkový pedál definitivně zanevře. Jedinou volbou tak bude pouze sedmirychlostní dvouspojková převodovka DSG (nebo S-Tronic, chcete-li), která zaručí lepší zrychlení a nižší spotřebu paliva, což je samozřejmě strašně důležité, jestli auto bude v reálu papat 13 nebo 13,1 litru na 100 km…Jenže věc má ještě druhou stránku. Vývoj stojí peníze a když vaši zákazníci manuální převodovku skoro vůbec nekupují, proč byste měli utrácet za její vývoj? Stejně to dělá třeba Ferrari (za manuál si tvrdě zaplatíte). Příkladem mohou být i luxusní limuzíny, kdy 99 % zákazníků zvolí dobrovolně automat. Je tedy zbytečné hrstce lidí vyvíjet něco jiného. BMW na to doplatilo s minulou M5, u které si Američané vydupali manuál, ale pak auto zkritizovali, že nefunguje. Opravdu nefungovalo.
Když už je řeč o Audi R8, vedle manuálního řazení přijde ještě o přibližně 100 kg přebytečného tuku, respektive plastu a kovu. Audi použije novou technologii zpracování hliníku a karbonu, díky čemuž má být například karoserie o 24 kg lehčí a 13 % pevnější.Otázka motorů je také otevřená, protože se ještě neví, jak to bude s cenami paliva, emisními limity a dalšími čertovinami. Každopádně je v plánech jak současný atmosférický osmiválec (výkon kolem 450 koní), tak i desetiválec (může mít až 550 koní). Počítá se ovšem i s novým přeplňovaným čtyřlitrem V8, který dostalo nedávno Bentley. A ve hře je i přeplňovaný šestiválec.
Dalibor Žák