autoweb.cz > Audi > Audi Q5 > Audi Q5 Hybrid quattro
Audi Q5 Hybrid quattro
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 7
Praktičnost 9
X-Factor 4
Celkové hodnocení 7.2
RADOSTI
Dynamika a funkčnost pohonu; vysoká kultivovanost a komfort; nenápadnost
STAROSTI
Reálná spotřeba paliva; ambiciózní cena; vysoká hmotnostKdyž se tak na Audi Q5 Hybrid dívám, ani by mě nenapadlo, že je to hybrid. Proč? Tak předně nemá kolem dokola nápisy upozorňující na jeho ekologickou uvědomělost, které automobilky tak rády na novinářská a předváděcí auta lepí. Nemá na sobě také žádné kytičky, ptáčky, usmívající se dětičky a podobné nesmysly. Prostě vypadá jako naprosto normální auto, tudíž za jeho volantem nemusíte uhýbat pohledem posmívajícím se řidičům ostatních aut, což se vám v některých vozech stane…
Ale stačí nastoupit a přístrojová deska vás upozorní, že tohle není standardní auto. Místo klasického otáčkoměru najdete ukazatel dostupného výkonu a dobíjení akumulátorů. Vedle pak máte ještě malý mechanický ukazatel stavu akumulátoru, který mi přijde mnohem elegantnější než digitální. A pak je tu samozřejmě obligátní ukazatel stavu paliva v nádrži, který opticky ubývá nezvykle pomalu (na benzínové SUV).Jinak je ale interiér Audi typickým interiérem Audi. Kvalitní materiály, precizní zpracování… No, nebudu vás nudit, kabina je prostě v pořádku. Je tu také dost místa a na SUV je pozice za volantem naprosto v pořádku. Jen k ergonomii některých prvků na středovém panelu mám trochu výhrady, ale člověk si zvykne na všechno a po pár dnech si v Audi Q5 připadáte jako doma.
Nebudu rozebírat detaily a spíše se chci zaměřit na to, jak Audi Q5 Hybrid jezdí a především za kolik. Předně je potřeba říci, že tohle je asi nejkomfortnější Audi, se kterým jsem za poslední roky jezdil. Podvozek je velmi příjemný a díky tomu, že není orientován na nesmyslnou „sportovnost“, poskytuje mnohem lepší odfiltrování nerovností než všechny ostatní modely Audi, snad jen s výjimkou limuzíny A8 v komfortním nastavení podvozku.
Audi Q5 velká fotogalerie
Na tom se podílí i pneumatiky s vysokým profilem, které vyhladí drobné nerovnosti a nepřenáší do auta nepříjemné vibrace. Líbí se mi vyváženost řízení a odezvy na povely řidiče, takže se mi s Q5 Hybrid jezdí asi nejpříjemněji ze všech Audi. Vidíte, stačí nedělat všechno „športlich, ja!“ a pak to najednou funguje.
A teď k hybridnímu pohonu. V Audi Q5 ho obstarává přeplňovaný benzínový čtyřválec o objemu dvou litrů, který má sám o sobě výkon 211 koní a točivý moment 350 Nm v širokém rozsahu 1500 a 4200 ot./min. Elektromotor, který je umístěn mezi motorem a osmistupňovým automatem a který funguje nejen jako generátor, ale i jako startér spalovací jednotky, nabízí 54 koní a 210 Nm. Kombinovaný výkon soustavy může být až 245 koní a točivý moment velmi slušných 480 Nm.Ačkoli váží Audi Q5 Hybrid skoro dvě tuny, dynamicky působí velmi slušně a málokdy budete mít pocit, že by to celého mohlo jet trochu rychleji. Hybridní pohon ukazuje, jak se tyto systémy neustále vyvíjí. Hybridní Q5 samozřejmě umí jet jen na elektřinu a na rozdíl od některých konkurečních systémů zapíná plně elektrický režim skutečně jen v těch nejvýhodnějších situacích. Můžete sice stisknout tlačítko, že chcete jet jen na elektřinu, ale elektronika sama vyhodnotí, jestli je to efektivní, takže když stisknete pedál plynu moc, motor stejně naskočí.
Při jízdě po městě se ale spalovací motor poměrně často odpojuje a Audi Q5 popojíždí jen na elektřinu. Děje se tak i ve vyšších rychlostech a pokud třeba jedete z mírného kopce nebo po rovině konstantí rychlostí, až do 100 km/h můžete jet jen na baterky. Akumulátor pak ale nevydrží moc dlouho a na „čistý“ pohon ujedete reálně tak dva až tři kilometry po městě. A to nesmíte moc akcelerovat, nebo se vám baterky vybijí na první křižovatce.
Rekuperace funguje ale poměrně rychle a stačí trochu přemýšlet a předvídat a brzy máte zase k dispozici plnou kapacitu. Mírným přibrzďováním totiž zpomalujete jen pomocí elektromotoru, který tak rychleji dobíjí akumulátor uložený pod sedačkami a zavazadlovým prostorem.
Pro ježdění ve městě a blízkém okolí je nastavení hybridního systému perfektní a skutečně můžete jezdit úsporně, protože při akceleraci a rozjezdech využijete potenciál nahromaděné energie a při častém zpomalování si zase baterky snadno dobijete. Sice nepojedete za slibovaných 6,9 litru na 100 km, ale při opatrnější jízdě se dá jezdit bezpečně za 8 litrů na 100 km.Jenže to se musíte vyhnout dálnicím a prudké akceleraci. V rychlostech nad 100 km/h začne být hybridní systém spíše na obtíž, protože je to při jízdě na spalovací motor jen další zátěž navíc. Připočtěte si k tomu vyšší stavbu a horší aerodynamiku vozu kategorie SUV a i když se uskromníte a budete držet na tempomat 120 km/h, pořád bude dálniční spotřeba kolem 11 litrů na 100 km.
Dlouhodbý průměr při občasných jízdách po dálnici a příležitostném využívání výkonového potenciálu pohonné jednotky se bude pohybovat okolo 9,5 litru na 100 km. Na druhou stranu, není to zas tak moc na SUV, které má dvě tuny a výkon 245 koní. S dieselovým šestiválcem o podobných parametrech sotva pojedete dlouhodobě za méně než 8 litrů (Už se těším v diskusi na komentáře! Onehdá nám někdo psal, že jezdí s pětiválcovým dieselovým Volvem za 3,7 litru na 100 km…).
Od hybridního SUV asi nikdo nečeká nějaké „sportovní“ projevy a v zatáčkách Audi Q5 Hybrid nezapře, za jakým účelem bylo postaveno. Podvozek sice zvládá karoserii znamenitě a elektromechanické řízení je docela akceptovatelné, ale kolem středové polohy je necitlivé a trochu to působí, jako by ho něco po každém impulsu do řízení nejprve odjistilo. Zpětnou vazbu od něj nečekejte. Největším problémem v zatáčkách je ale hmotnost auta, která je asi hlavním důvodem, proč Audi Q5 trpí nedotáčivostí a nechce se mu rychle měnit směr jízdy. Nicméně mu to asi odpustíte, protože pokud chcete jezdit rychle, pravděpodobně si nebudete kupovat hybridní SUV…Otázka praktičnosti je pak vyřešena velmi rychle, když toho do Q5 naložíte skutečně dost. Kufr je velký a má rovnou podlahu a akumulátory si tu nevybraly zbytečně velkou daň, takže použitelnost auta neutrpěla jako třeba v případě hybridního sedanu Infiniti M35h, který byl sice pohodlný a zábavný, ale kufr měl menší a nepoužitelnější než Mini Cooper.
Otázka ceny je ale také vyřešena velmi rychle. Možná dokonce nejrychleji ze všech otázek. Hybridní Q5 je totiž o 89 100 korun dražší než šestiválcový diesel 3.0 TDI, který je na tom dynamicky velmi dobobně a v otázce kultivovanosti prakticky o nic hůře. A je mi jasné, čemu dá mnohem větší počet českých zákazníků přednost.
Verdikt
Audi Q5 Hybrid bude dávat smysl spíše pro ty zákazníky, kteří jezdí převážně po městě, nebo pro ty, kterým nafta z nějakého důvodu není po chuti. Nečekejte, že budete jezdit nějak zvlášť úsporně a ani to nevypadá, že by proti dieselové variantě byl hybrid výrazně kultivovanější. Zkrátka, do naších podmínek se Q5 Hybrid quattro moc nehodí, ale jinak je to velmi funkčí a dobré auto – jeden z nejlepších hybridů na trhu.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec + elektromotor |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 1984 |
Kompresní poměr | 9,6 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 82,5 x 92,8 |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Podvozek | |
Vpředu | pětiprvkové zavěšení, dvojité lichoběžníky, stabilizátor |
Vzadu | nezávislé víceprvkové zavěšení, stabilizátor |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | kotoučové s vnitřním chlazením |
Pneumatiky vpředu | 235/55 R 19 |
Pneumatiky vzadu | 235/55 R 19 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 180 / 245 v 4800 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 480 v 1750 - 2000 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 123,4 |
0-100 km/h (s) | 7,1 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 225 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,6 / 7,1 / 6,9 |
Objem nádrže (l) | 72 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4629 |
Šířka (mm) | 1898 |
Výška (mm) | 1625 |
Rozvor náprav (mm) | 2812 |
Provozní hmotnost (kg) | 1985 |
Celková hmotnost (kg) | 2490 |
Zavazadlový prostor (l) | 460 - 1480 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 916 200 Kč (2.0 TDI FWD) |
Základní cena test. verze | 1 358 200 Kč (Q5 Hybrid quattro) |