autoweb.cz > Audi > Audi Q5 > Audi Q5 2.0 TDI 2013
Audi Q5 2.0 TDI 2013
Dynamika 7
Chování na silnici 7
Provozní náklady 7
Praktičnost 7
X-Factor 7
Celkové hodnocení 7
RADOSTI
Dobré jízdní vlastnosti, kvalita, kultivovanost
STAROSTI
Pružné zrychlení, schéma tlačítek MMI
To, co mne na Audi Q5 2.0 TDI příjemně překvapilo, bylo souznění motoru a převodovky. Když přeskočím okamžiky akcelerace, tak vlastně ručička otáčkoměru byla v jakékoli situaci na jakýkoli rychlostní stupeň na úrovni patnácti set otáček, dvoulitr se jen tak nenuceně převaloval.
Řazení sedmistupňového automatu probíhalo rychle, hladce, plynule, tohle mne na Q5 opravdu dostalo. A z čeho jsem byl také velice příjemně překvapen – hned na výjezdu z parkoviště jsem měl obavu, že lehce oplácané SUV bude mít problém s manévrováním na omezeném prostoru, ale to, jak šla kola moc do rejdu bylo také působivé. Vzpomněl jsem si třeba na konkurenci od Volva, které je v tomto ohledu omezenější. Takže hned po startu dvě příjemná zjištění.Nicméně pokud se vrátím k motoru a převodovce, tak z poklidného projevu jsem usuzoval i na poklidnou, rozumějte nízkou spotřebu. Nestalo se. Tedy ne v té míře, v jakou jsem doufal. Když jsem začal s Q5 jezdit, osciloval průměrný apetit někde kolem deseti litrů nafty (při mé obvyklé dynamické jízdě), posléze jsem se dostal někam k necelým osmi litrům.
Naftový čtyřválec má výkon 177 koní v 4200 otáčkách a točivý moment 380 Nm v 1750 až 2500 otáčkách a to na papíře nevypadá zle, ale ve skutečnosti se tenhle celkem slušný potenciál musí popasovat s hmotností auta. Ta je 1895 kg a když si k tomu přidáte dva dospělé, dítě a nějaká zavazadla (pohledem mým a mé rodiny), asi pochopíte, proč se musím zmínit o pružném zrychlení, které se mi jevilo jako pomalé. Abych upřesnil, auto jako takové pomalé není, když se dostane na určitou rychlost, snadno se ji drží, ale rozpohybovat plně naložené Audi Q5 2.0 TDI třeba ze 120 km/h o dalších deset, třeba do stoupání, je zdlouhavé.
Obvyklá klišé mluví leckdy o Audi s pohonem všech kol jako o nedotáčivém, a to já nemohu potvrdit. Jezdil jsem s Q5 svižně, dynamicky, občas až hodně rychle, ale stále tak, abych neohrozil sebe a posádku (nenašel jsem důvod Q5 tlačit k nějakým limitům) a nedotáčivosti jsem se nedočkal. Takže za mne v tomto směru více než v pořádku.Přilnavost, jistota a tak dále, vše výtečné, ať už jde o pohon všech kol, dobré pneumatiky anebo bezpečnostní systému – ve výsledku byla jízda pocitově „pohodová.“
Audi Q5 velká fotogalerie
Subjektivním pohledem na věc se zmíním o sedačkách. Ty se mi zdály příjemné, ale poměrně nízké v tom smyslu, že jsem si až vzpomněl na posez v Hummeru H3. Ale zvykl jsem si a předpokládám, že řidič typu staršího člověka, který podle mých zkušeností preferuje sezení vyšší, bude hledat jiný model či značku.
Dlouhodobě mám osobní potíže s ergonomií ovládacích prvků v Audi, respektive tlačítek multimediálního systému MMI. Jezdit s autem ne týden, ale třeba čtvrt roku, zřejmě bych si zvykl a mačkal na ovladače popaměti. Teď jsem ale musel sklápět oči od cesty před sebou a okukovat piktogramy na jednotlivých tlačítkách.
Jinak Audi Q5 není na trhu žádnou novinkou, jezdili jsme s ním už v několika verzích, včetně hybridu, a já musím říct, že Q5 se mi celkem líbí jako auto pro rodinu s jedním dítětem a občasnými outdoorovými aktivitami. Ovšem já osobně bych volil specifikaci s jinou pohonnou jednotkou a tím myslím 3.0 TDI. Prostě mám rád trochu výkonu navíc pro případy, že potřebuji rychle akcelerovat při předjíždění nebo řešení kolizní situace.
DOPORUČUJEME: Velký test Audi A4 3.0 TDI
Pro jakékoli další (nerodinné a nehromadné) styly použití typu sólového přibližovadla pro manželku/milenku/dceru anebo služební auto pro jednoho manažera s prioritně městským provozem je dvoulitr logickou volbou. Cena naftového Audi Q5 na našem trhu začíná na 949 100 Kč u verze s šestistupňovým automatem a pohonem předních kol. „Naše“ specifikace měla sedmirychlostní S tronic a výbavu zahrnující jak hromadu užitečných, tak i spíše „stylových“ prvků a stála něco přes 1,6 milionu korun.
Verdikt
Jak už bylo řečeno, Q5 2.0 TDI je kompaktní SUV prémiové třídy se vším co auto tohoto zařazení obnáší.Dvoulitrový turbodiesel má potenciál a zcela vyhovuje jízdám ve městě a v malém osazenstvu. Při větším zatížení (a pro jistotu dostatečného výkonu) bych osobně volil raději jinou, silnější pohonnou jednotku.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | čtyřválec |
Palivo | nafta |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 1968 |
Převodovka | sedmistupňová automatická |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 177 v 4200 |
Točivý moment (Nm) | 380 v 1750 - 2500 |
0-100 km/h (s) | 9,0 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 200 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,1 |
Objem nádrže (l) | 75 |
Rozměry a hmotnosti | |
Provozní hmotnost (kg) | 1895 |
Zavazadlový prostor (l) | 540 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 949 100 Kč |
Cena testovaného vozu | 1 653 750 Kč |