Audi Q3 2.0 TDI Quattro

Je to jen pár týdnů, co Audi představilo na našem trhu nové kompaktní SUV řady Q3 a my jsme slíbili velký test. Tak tady je.

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 7.4

RADOSTI
Jízdní vlastnosti, motor, spotřeba, převodovka

STAROSTI
Omezená kapacita zavazadelníku, na stylové SUV příliš usedlý vzhled

Je těžké hodnotit vzhled, otázka designu je podle mého názoru záležitostí čistě osobních preferencí a pokud se chci vyhnout přímé odpovědi tak prohlásím, že asi tak polovina mnou dotazovaných lidí na otázku „jak se vám líbí“ odpověděla kladně a polovina záporně. Tak si vyberte.

Já sám za sebe mohu prohlásit, že po vzhledové stránce nevnímám Audi Q3 jako něco vyloženě krásného, v tonhle ohledu mám jiné favority, ale uznávám, že se designérům povedlo vkusně aplikovat na malé auto detaily z větších sourozenců. U hatchbacku A1 mi na malé přídi á-šestkové přední lampy přijdou jako pěst na oko, ale Q3 vnímám jako sladěný celek.

Audi Q3 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Audi Q3 fotogalerie

V interiéru je to podobné. Cenu za originální design bych autorům kabiny asi nenabídl, ovšem smeknout před dokonalým dílenským zpracováním musím. Materiály jsou tím, čím se zdají být, na omak působí příjemně. Patříte-li mezi senzuálně vnímavé řidiče nebo se necháváte strhnout hrou na „Je ten plast opravdu měkký nebo tak jen vypadá,“ budete spokojeni.Volant jde příjemně do ruky, sedačky slušně vedou a jsou nadmíru pohodlné. Přední sedačky mám na mysli, ty zadní jsou ovlivněné kompaktními rozměry a splývavou zádí. Tři dospělé bych si netroufl dozadu posadit a dva basketbalisti by s prostorem nad hlavou asi také nebyli spokojeni. Děti nebudou dělat problémy, ale okopou sedačky před sebou, protože na ně hravě dosáhnou.

Rodina s dvěma dětmi, bezdětný pár nebo sólo řidič, tahle skupina lidí si na pohodlí v Audi Q3 stěžovat nebude. Stížnost by ale mohla zaznít na adresu velikosti zavazadlového prostoru, nejde o stěhovací vůz. Jenže tady je to o volbě, osobním přístupu. Ten, kdo nutně potřebuje transportovat tři ratolesti, ženu a hromadu zavazadel i s kočárkem si koupí velké MPV.Co je pod kapotou a jak jede
Klasika nejklasičtější, pokud přistoupíme na prohlášení, že Audi je synonymem pro TDI a Quattro. Quattrem rozumějte pohon všech kol jako takový – v tomto případě ne diferenciál Torsen, ale mezinápravovou spojku Haldex. Pohonnou jednotkou je dvoulitrový turbodiesel s výkonem 177 koní. Mezi oběma segmenty pohonné soustavy pracuje dvouspojkový automat se sedmi rychlostními stupni a tohle celá funguje jako sehraný orchestr.

Audi Q3 není právě lehké, váží přes šestnáct set kilogramů, ale točivý moment 380 Nm umí auto celkem snadno rozhýbat. A převodovka řadí plynule, všechny čest.

Řízení je pevné, přesné, ale nekomunikativní a bez citu. Popravdě jiné bych ani nečekal a vzhledem k naladění podvozku, o kterém budu mluvit za chvíli, by mne přenos každého kamínku pod koly či informace o změně hrubosti asfaltu urážely. Bezmyšlenkovitě by šlo asi prohlásit, že Audi Q3 není řidičský zábavné. Pro mne ale v rámci testovacího týdne bylo a to hned několika způsoby.Tak zaprvé se mi vážně líbily starty, to, jak rychle se auto dokázalo odlepit z místa. Druhý typ radosti, a nejsem na to pyšný, mi přinášelo pružné zrychlení. To, jak snadno a sebejistě nabízelo Audi Q3 své dynamické schopnosti, mne nutilo jezdit rychleji a rychleji. Předjíždět vždy a všude? S radostí. Třetí a poslední porci zábavy mi Audi Q3 přineslo na našem testovacím polygonu, potažmo na klikatých okreskách.

Čekal jsem nedotáčivost, neohrabanost, tupost. Byla tady, ale pouze na mé straně, když jsem se zmrzlý pokoušel vysoukat do sedačky s burgerem a kelímkem ledového čaje.

Q3 se chovala agilně, při překlapnutí voliče převodovky do sportovního režimu se vše zrychlilo. Motor reagoval promptně, převodovka držela kvalt ( i když posléze sama odřadila), zátah super, chování na hraně čitelné.

Více než to. Tedy, žádní divoké rozevlátí zádě, ale deset bodů z deseti dávám za neutrálnost, se kterou šlo auto do boku. Zimní gumy mi pokusy o destabilizaci auta usnadňovaly, ESP zase hrálo proti mně, čekal jsem ale, že mě elektronika plácne přes prsty hned jen pomyslím na to, že auto rozhoupu škubnutím volantem a nestalo se.

Samozřejmě že tohle není žádná zběsilá rally čtyřkolka stvořená na bláznivé powerslidy, ale je příjemné vědět, jak čitelně se auto chová, pokud se dostanete k hranici adheze.

Teď k podvozku, tedy přesněji k jeho nastavení, jak jsem vyhrožoval pár řádků nazpět. Je geniální, Pohodlné, plavné, příjemné. Svou roli hrály v tom, že jsem si lebedil jako v peřince měkké zimní pneumatiky, ale vážně jsem byl uchvácen tím, jak se Q3 chovalo na nerovnostech, výmolech, dírách. Žádné prkenné poskakování, natřásání, nic takového.

Návykové ježděné s tímhle malým Audi, opravdu. Spotřeba v tabulkách hovoří o necelých šesti litrech. Já na ně nedosáhl, ovšem vzhledem k tomu, že kapacita nádrže, kterou jsem měl k dispozici na týden byla plná čtyřiašedesáti litry nafty která snad ani neubývala, jsem si o dojezd starost nedělal.

Peníze na druhém místě
Mohlo by se zdát, že považuji Audi Q3 za dokonalé auto. Ne, to určitě ne. Ale rozhodně ho vnímám jako velmi povedenou alternativu k ostatní nabídce segmentu.

Základní cena modelu je 802 000 Kč. Za tyhle peníze můžete mít větší SUV, ale ty vy nechcete, neboť musíte mít pouze Audi. Nebo dcera/žena/přítelkyně musí mít Audi, protože cokoli jiného by vedle vaší A8 vypadalo nepatřičně. Ne, to není jízlivost, ale jasný důvod, proč má tohle auto smysl a jde na odbyt.Běžný zákazník obecného typu zřejmě Audi Q3 při hledání univerzálního dopravního prostředku do svého užšího výběru nezařadí. Ne pokud je tady Ford Kuga se srovnatelně výkonným dieselem 2.0 TDCi a převodovkou PowerShift za 729 990 Kč v nejvyšší výbavě Titanium. Nebo třeba Hyundai ix35. Jenže to jsme mimo danou společenskou vrstvu.

Silný turbodiesel s pohonem všech kol a automatem začíná svou cenou na 869 900 Kč a je jen a jen na zákazníkovi, jako moc se dokáže s ceníkem příplatkové výbavy odvázat a cenu zvednout o desítky a desítky tisíc.

Základní výbava Audi Q3 nabízí dojezdové rezervní kolo, pojistné šrouby, sedmipaprskové šestnáctky, ISOFIX, airbagy, imobilizér, mlhovky, denní svícení, střešní ližiny, elektricky ovládaná zpětná zrcátka, koberečky, asistent pro rozjezd do kopce, rádio s CD, klimatizaci, ESP a pár dalších záležitostí. Ostatní je za příplatek.

V pomyslné výkladní skříni čekají různá vzhledová vylepšení, speciální laky a lesklé doplňky, řádově za dvacet tisíc a nic proti tomu, pokud chcete, aby vaše auto vypadalo šik. Dokoupit se dají větší kola, sedmnáctky bych ale osobně považoval za maximum toho, co bych na auta nasadil. Není to o tom, že frajerské devatenáctky přijdou bratru na šedesát tisíc, jde o komfort, který s velkým kolem na nízkoprofilové gumě hodíte za hlavu. Alarm, čalounění, bezpečnostní systémy nebo parkovací asistenty, další desítky a desítky tisíc. Chcete nebo ne, výsledná cena, která se může hravě přiblížit k milionu, pak bude vaším soukromým dílem.Opulentně vybavené a naspecifikované auto nelze odsoudit, ne v téhle kategorii, a pokud má někdo omezený rozpočet, jinde, jak už víme, dostane stejně muziky za mnohem méně peněz. Ovšem bez vstupenky mezi smetánku.Já osobně bych si Audi Q3 nikdy nekoupil a mám k tomu své důvodu. SUV nepotřebuji k životu, do terénu nejezdím. V lehkém, velmi velmi lehkém terénu, čímž myslím mokrou louku a bahnitou polní cestu s výmoly, jsem byl. Jen tak, aby se neřeklo. Audi Q3 projelo bez uzardění. Na víc jsem si s autem za tolik peněz netroufl, určitě ne tam, kde jsem jezdil třeba S Wranglerem nebo Hummerem. Navíc mám velkou rodinu a tři obrovské psy, takže pokud sedám za volant auta, je to obvykle velký kombík.

Nicméně když bych měl do nečeho usadit svou ženu s dítětem, s vědomím, že ji nezaskočí couvání na kluzkém povrchu, sníh shrnutý v zimě u chodníku nebo vlhký výjezd s podzemního parkoviště, Audi Q3 by bylo na pořadu dne. Už jen z toho důvodu, že se tohle testovací mé drahé polovičce líbilo.

Verdikt
Obecným pohledem vidím Audi Q3 jako kvalitní, skvěle zpracované, silné a úsporné kompaktní SUV. Které je více crossoverem než autem do nepohody a kompaktní znamená docela malé. Kvituji výborné jízdní vlastnosti, motor optimálně sladěný s automatickou převodovkou, celkovou kvalitu.

Spornou otázkou může být cena, která není díky příplatkové výbavě malá. Ovšem optikou tradiční nabídky „prostý základ plus vše ostatní za příplatek“ typické v daném segmentu plní Audi Q3 všechno, co po něm typický zákazník může požadovat.

Filip Rakovan

Druhý pohled:
Ono se těžko uvažuje o autě, které se vám nelíbí vzhledem zevnějšku. Když ale pominu, že Audi Q3 vypadá tak trochu jako Renault Koleos, je to v téhle kategorii asi to nejlepší v současnosti. Kultivovanost motoru 2.0 TDI je velmi vysoká, převodovka DSG (ehm, vlastně S-Tronic) pracuje téměř dokonale a jízdní projev je ukázkový. Například BMW X1 se musí vedle Q3 stydět, protože Audi dokáže přesně to, co dříve umělo BMW. Být kultivované a poddajné při jízdě rovně a dostatečně stabilní a čitelné v zatáčkách.
Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
Podmínky při testusucho, -3°C, zimní gumy
0-100 km/h (s)7,43 s
50-80 km/h na x.stupeň (s)2,59 s
100-0 km/h (s)43,18 m
Čas na kolo (s)35,68 s
Motor
Palivonafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)1968
Převodovkasedmistupňová dvouspojková DSG
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
VpředuMacPherson
VzaduMultilink
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)130 / 177 v 4200 ot./min.
Točivý moment (Nm)380 Nm v 1750 - 2500 ot./min
0-100 km/h (s)8,2
Nejvyšší rychlost (km/h)212
Spotřeba paliva (l/100 km)5,9
Objem nádrže (l)64
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4385
Šířka (mm)1831
Výška (mm)1608
Rozvor náprav (mm)2603
Provozní hmotnost (kg)1660
Celková hmotnost (kg)2185
Zavazadlový prostor (l)460
Ceny
Základní cena modelu802 000 Kč
Základní cena test. verze869 900 Kč
19.12.2011 6:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist