Audi přijíždí se svojí verzí Enyaqu, nabídne vyšší výkon i verzi Sportback

Modely Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron jsou první kompaktní SUV s elektrickým pohonem značky se čtyřmi kruhy, která nabízejí všestrannou praktičnost pro každodenní provoz, pokrokový design koncepčních studií a lokálně bezemisní cestování.
a212072_overfull-1100x618.jpgCelá galerie 9 Zdroj: Audi

Audi činí s modely Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron další krok ve vývoji designového stylu u elektromobilů. Obě kompaktní SUV přinášejí do sériové výroby tvarová řešení, s nimiž na začátku roku 2019 přišly studie Audi Q4 concept a Audi Q4 Sportback e-tron concept. Design okamžitě zaujme výraznými proporcemi s krátkým předním převisem, velkými koly a vypracovanými svaly.

Všechny linie jsou vedeny s maximální precizností, rozdělení ploch je přehledné a minimalizované. U modelu Audi Q4 Sportback e-tron ústí mimořádně nízká linie střechy ve stylu kupé do expresivně tvarované zádě.

Nízko umístěný zadní spoiler přitom rozděluje zadní okno na dvě části. Jak je pro značku Audi typické, vyznačuje se její moderní design současně také funkčností a aerodynamikou. Q4 e-tron dosahuje součinitele aerodynamického odporu vzduchu 0,28, Sportback se může pochlubit hodnotou 0,26.

Obě kompaktní SUV s elektrickým pohonem sjíždějí na přání z montážní linky se světlomety Matrix LED, které co nejlépe osvětlují vozovku, aniž by oslňovaly ostatní účastníky silničního provozu. Světovou novinkou jsou různé varianty charakteristického světelného designu. Řidič má v ovládacím systému MMI touch na výběr čtyři různé digitální světelné designy.

Na zádi jsou zadní svítilny vzájemně propojeny světelným pásem. Zákazníci si mohou vybírat z osmi barev laků karoserie včetně nového metalického odstínu aurora violet. Kromě základní verze jsou k dispozici dvě linie vnější výbavy Advanced a S line.

Modely Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron jsou díky své mnohostrannosti ideálními partnery pro všechny situace. S vnější délkou 4,59 metru nabízejí uspořádání interiéru, které cestujícím poskytne nebývalý prostor překračující hranice známých tříd. Nabídka prostoru v interiéru je porovnatelná s SUV vyšší třídy. K tomu přispívá i chybějící středový tunel.

Vzdušný prostor je k dispozici nejen na sedadlech vpředu, ale i vzadu. Cestující na zadních sedadlech vděčí za velkorysý prostor pro nohy výhodám technické platformy, která byla koncipována výhradně pro elektromobily.

Modelová řada Q4 e-tron nabízí velký počet odkládacích prostorů s celkovým objemem 25 litrů. V horní části dveří jsou integrovány držáky pro bezpečné uložení lahví o objemu až 1,0 litru. V této ergonomicky výhodné poloze jsou lahve s pitím ve snadném dosahu.

Také zavazadlový prostor překonává v kompaktní třídě běžné rozměry, a odpovídá tak střední třídě. V závislosti na poloze opěradel zadních sedadel je jeho objem v modelu Q4 e-tron 520 až 1 490 litrů, ve verzi Sportback to je 535 až 1 460 litrů pod elektricky ovládaným zadním výklopným víkem. Za oba modely je možné připojit přívěs o hmotnosti až 1 000 kilogramů (brzděný, při stoupání 12 procent), u příslušných variant quattro to může být dokonce až 1 200 kilogramů.

Další silnou stránkou v každodenním provozu je dlouhý dojezd – Q4 40 e-tron (kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: 17,3 – 16,3 (EU), kombinované emise CO2 v g/km: 0) ujede na jedno nabití akumulátorů až 520 kilometrů (WLTP).

Díky maximálnímu nabíjecímu výkonu 125 kW lze za ideálních podmínek doplnit během deseti minut dostatek elektrické energie pro ujetí cca 130 kilometrů (WLTP). Doma může zákazník ovládat nabíjení prostřednictvím aplikace myAudi App na chytrém telefonu. Stejným způsobem lze zapnout i klimatizaci interiéru před jízdou.

Interiér modelů Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron je prostorný a vzdušný. Přístrojová deska je zaměřena na řidiče a rozdělena do samostatných částí. Přístrojová deska nese dva displeje, které jsou současně designovým prvkem. Ozdobné obložení na straně spolujezdce se bude krátce po uvedení na trh dodávat na přání s novou technickou tkaninou, která obsahuje recyklované materiály.

Samostatný horizontální ovládací panel nese volič provozních režimů pohonu. Ve sportovním interiéru S line jsou sedadla čalouněna tkaninou s vysokým podílem recyklovaného polyesteru. Pro sedadla jednoho vozu se zužitkuje 26 recyklovaných lahví PET o objemu 1,5 litru.

Zcela nový je také volant s dotykovými plochami beze spár, jejichž prostřednictvím ovládá řidič digitální panel sdružených přístrojů. Ovládání informačního, zábavního a navigačního systému probíhá primárně prostřednictvím centrálního displeje MMI touch, který bude od konce letošního roku k dispozici také ve větší verzi s úhlopříčkou 11,6 palce. Třetí možností je hlasové ovládání s rozpoznáváním hovorového jazyka.

Na přání mohou být modely Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron vybaveny další inovací – průhledovým displejem s rozšířenou realitou. Tento systém vkládá do reálného okolí pokyny některých asistenčních systémů a navigační symboly. Řidič je tak může mnohem rychleji a lépe vnímat. Dynamické zobrazení využívá velkou zobrazovací plochu a řidič ho vnímá, jako by se virtuálně vznášelo ve vzdálenosti 10 metrů nebo více. Je to efekt, který nepřestává fascinovat.

Modely Q4 e-tron nabízejí zcela digitální ovládání. Nabídka informačních a zábavních systémů pro elektricky poháněné kompaktní SUV je rozdělena do tří úrovní – od MMI přes MMI plus až po MMI pro. V závislosti na variantě má řidič k dispozici různé funkce, mimo jiné průhledový displej s rozšířenou realitou a digitální panel přístrojů Audi virtual cockpit plus.

Na přání si mohou zákazníci objednávat internetové služby Audi connect, které zahrnují například inteligentní plánovač tras e-tron pro výpočet optimální trasy s ohledem na infrastrukturu veřejných nabíjecích stanic. Fanoušci prémiového zvuku mohou využít nabídku nového partnera SONOS, jehož audiosystém kombinuje životní styl, techniku a design v nové dimenzi.

Portfolio pohonů pro oba kompaktní elektromobily splňuje očekávání naprosto odlišných skupin zákazníků – od řidičů, kteří se pravidelně pohybují po městě, až po řidiče, cestující na dlouhé vzdálenosti. Jeho součástí jsou dvě varianty akumulátorů a tři varianty pohonu.

Kompaktní sada akumulátorů pro model Q4 35 e-tron nabízí využitelnou kapacitu 52 kWh (celková 55 kWh), u velké akumulátorové baterie pro modely Q4 40 e-tron a Q4 50 e-tron quattro  to je 77 kWh, resp. 82 kWh.

U modelů Q4 35 e-tron a Q4 40 e-tron pohání zadní kola jeden elektromotor, který poskytuje nejvyšší výkon 125 kW (170 k), resp. 150 kW (204 k). Vrcholná verze Q4 50 e-tron quattro využívá dva elektromotory, které zajišťují elektrický pohon všech kol. Jejich celkový nejvyšší výkon je 220 kW (299 k) – to postačuje ke zvládnutí sprintu z nuly na 100 km/h za 6,2 sekundy a k dosažení elektronicky omezené nejvyšší rychlosti 180 km/h.

Z důvodu hospodárného provozu se elektromotor na přední nápravě připojuje pouze v případě, že řidič požaduje vysoký výkon nebo lepší trakci. Důležitým přínosem pro energeticky hospodárný provoz je také inteligentní rekuperace, která zohledňuje mimo jiné data navigačního systému a topografii.

Na přání dodávané tepelné čerpadlo využívá odpadní teplo vysokonapěťových modulů a okolního vzduchu k efektivnímu klimatizování interiéru. Především při delších jízdách tak významně přispívá ke zvýšení hospodárnosti.

Obě nová elektricky poháněná SUV značky Audi mohou uživatelé nabíjet střídavým (AC) nebo stejnosměrným (DC) proudem. V závislosti na sadě akumulátorů lze využívat různé nabíjecí výkony. U kompaktní akumulátorové baterie dosahuje nabíjecí výkon až 7,4 kW (AC), ale při rychlém nabíjení HPC (High Power Charging) stejnosměrným proudem (DC) to může být až 100 kW. Velká sada akumulátorů umožňuje ve standardní výbavě nabíjecí výkony až 11 kW (AC), resp. až 125 kW (HPC).

Audi e-tron Charging Service zpřístupňuje s jednou nabíjecí kartou 210 000 veřejných nabíjecích přípojek ve 26 evropských zemích, z toho je 4400 rychlonabíjecích přípojek HPC (stav k dubnu 2021). Majitelé elektromobilu Q4 e-tron neplatí v tarifu Transit v prvním roce žádný základní poplatek. U tohoto tarifu profitují především ze zvýhodněných podmínek v rámci sítě IONITY.

Vysokonapěťová sada akumulátorů je u modelů Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron uložena mezi nápravami, což zajišťuje nízké těžiště a vyvážené rozložení hmotnosti mezi nápravy. Systémy pro řízení podvozku a pohonu jsou vzájemně úzce provázány – jízda v kompaktních SUV s elektrickým pohonem je díky tomu bezpečná a současně i sportovní a komfortní.

Na přání dodává Audi pro všechny varianty modelu Q4 e-tron sportovní podvozek, který karoserii snižuje o 15 milimetrů (sériová výbava verze S line). Kromě toho je k dispozici systém Audi drive select s různými jízdními režimy (sériová výbava verze Sportback) a progresivní řízení, jehož převod je s rostoucím úhlem otočení volantu strmější (sériová výbava verzí quattro).

Audi drive select se dodává i pro Sportback s pohonem zadních kol. Podvozek s adaptivními tlumiči – výbava na přání pro všechny varianty pohonu – rozšiřuje škálu zážitků z jízdy. Nabídka kol sahá od 19 do 21 palců a obsahuje několik aerodynamických designů. Dalekosáhle uzavřený design kol přispívá k hospodárnosti provozu.

Již sériová výbava kompaktních SUV s elektrickým pohonem zahrnuje velký počet asistenčních systémů. Mezi ně patří prediktivní asistent pro hospodárnou jízdu, který podporuje předvídavý způsob řízení s optimální spotřebou elektrické energie. Na přání dodávané systémy jsou – stejně jako mnoho dalších prvků výbavy – rozděleny do paketů.

Výjimečné postavení má mezi nimi adaptivní asistent řízení vozidla, který podporuje řidiče při řízení v podélném i příčném směru v celém rozsahu provozních rychlostí. Prostorový kamerový systém je mimořádně přínosný především v městském provozu a při parkování.

První vozy Audi Q4 e-tron dorazí na evropské trhy v červnu 2021, Q4 Sportback e-tron bude následovat na sklonku léta. Předprodej bude zahájen ještě v průběhu dubna. V České republice bude Audi Q4 e-tron ve srovnání s Německem nabízen s bohatší sériovou výbavou, rozšířenou tovární zárukou na 4 roky / 120 000 km a servisním balíčkem pokrývajícím 5 let s nájezdem do 120 tisíc kilometrů. Ceny jednotlivých modelů pro Českou republiku budou oznámeny se zahájením předprodeje 22. dubna.

16.4.2021 7:38| autor: Tomáš Malík

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist