Audi překvapilo ostrou A1 quattro s 256 koni

Nejrychlejší supermini z Ingolstadtu si neříká RS1, ale jinak je přesně takové, jak jsme si představovali: Čtyřkolka, turbo a stovka za 5,7 s. Vznikne jen 333 kusů.

Mezi ostrými supermini byla poslední dobou uklidňující nuda. Zatímco všude kolem zuří výkonová válka, nejsilnější hatchbacky segmentu B se zdály být spokojené kolem dvou set koní. Kdo jiný by měl rozhýbat stojaté vody než Audi? Vlny zvedá opravdu pořádné, A1 quattro dostala dvoulitrový čtyřválec s přímým vstřikováním, turbo a dlouho spekulovaný pohon všech kol. Stovka za 5,7 a 245 kilometrů za hodinu jsou hodnoty na třídu zcela nevídané.

Motor pod kapotou je blízký příbuzný jednotky z většího Audi S3. Má však jen („jen“) 256 koní v šesti tisících otáček za minutu. Točivý moment vrcholí 350 newtonmetry kdekoli mezi 2500 a 4500 otáčkami. Audi slibuje spotřebu pod 8,5 litru na sto kilometrů. Na sportovní auto je to slušné, ale na supermini jde o směšně vysoké číslo. Jednak ovšem jde o hodnotu provizorní, a jednak na ní stejně příliš nezáleží. 5,7 sekundy, víte co to je?A1 quttro vytře podlahu s veškerou přímou konkurencí i s většinou aut o třídu větších. Ani Impreza WRX není o tolik silnější, aby vyvážila svou vyšší hmotnost, a vše na jih od Golfu R (včetně) je na tom ještě hůř. Segment B dosud ovládala auta jako Citroën DS3 Racing, Opel Corsa Nürburgring EditionRenault Clio RS. Ty ovšem mají jen málo přes dvě stě koní. A1 quattro je příštím Focusem RS.

Audi A1 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Audi A1 fotogalerie

Design karoserie dává vzpomenout na koncept Clubsport quattro, po němž model podědil i jedinou barvu v nabídce. Nepřehlédněte zajímavá retro kola. Obouvají pneumatiky 255/35 R18, komfort tedy nebude silnou stránkou A1 quattro. Zato však má auto plně vypínatelné ESP a vůbec vše, čím by se měl chlubit správný stroj snů. Zůstal mu dokonce i slušný kufr o objemu 210 litrů, přestože druhý diferenciál zabere spoustu prostoru. Také dvě zadní sedadla zůstala na svém místě.

Cenu neznáme, ale Audi nedá svůj minizázrak lacino. Zvlášť když vyrobí jen 333 kusů, které bez problémů udá. Máte-li zájem a dost peněz – A1 se 180 koni začíná nad šesti sty tisíci a quattro bude o desítky procent dražší – otravujte svého dealera raději hned zítra. Dodávky začnou ve druhé polovině roku 2012.

21.12.2011 3:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist