autoweb.cz > Audi > Audi A8 > Audi A8 4.2 TDI Quattro
Audi A8 4.2 TDI Quattro
Dynamika 9
Chování na silnici 9
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 7
Celkové hodnocení 8.2
RADOSTI
Kultivovaný motor, výkony, ovladatelnost, ergonomie, moderní technologie
STAROSTI
Vypadá jako obézní A4, občasné rány od podvozku a povrzávání
Na úvod
Jak už to u luxusních limuzín bývá, zájemci o ně se zabývají především tím, co všechno za své peníze dostanou a čím si budou moci hýčkat svoje pozadí při dlouhých služebních cestách, ať už na sedadle řidiče nebo vzadu, pokud nechají řízení na služebnictvu. O výkony a rychlost tady až tolik nejde, protože se rozumí samo sebou.Audi potřebovalo novou luxusní limuzínu A8 jako sůl. Mercedes totiž svoji třídu S zásadním způsobem modernizoval a BMW řady 7 se v nové generaci na trhu usadilo velmi slušně. Navíc ještě do prodejů promlouvá Lexus LS, který sice oslovuje menší skupinu zákazníků, ale zavedeným značkám už se mu podařilo některé odlákat. Audi A8 však vrací úder ve velkém stylu. Nepřichází žádný facelift nebo nový kabát na starém základu – je to úplně nové auto s přepracovanými motory a výbavou, za kterou by se nemusel stydět ani futuristický koncept let budoucích.Co je nového
Asi největší novinkou na Audi A8 je propojení pohonného ústrojí automobilu s navigačním systémem MMI. Co to dělá? Navigace ví, kudy máte naplánovanou trasu, a posílá data motoru, převodovce, světlům a adaptivnímu tempomatu. Audi A8 se tak na jízdu zatáčkou připraví a neobtěžuje vás zbytečným řazením nahoru a dolů, upraví světelný paprsek xenonových výbojek a přizpůsobí funkce aktivního tempomatu, který nezačne například před druhou zatáčkou zběsile akcelerovat.
Světla se také nastavují podle toho, zda jedete ve městě, na okresce nebo na dálnici. Nereagují jen na rychlost (i na okresce můžete jet třeba 50 km/h a auto si přesto nemyslí, že jste v obci). Dokonce předvídají i vaše chování v křižovatce o osvětlují přesně ty body, které potřebujete vidět například při odbočování.
Další zajímavostí je dotykový touch-pad, který rozpozná písmo a čísla psaná rukou, takže můžete snadno zadávat navigační data nebo telefonní čísla, aniž byste museli spouštět oči ze silnice. Nebo můžete používat hlasové ovládání, ovšem to je vám při zadávání českých názvů k ničemu, protože jim navigace nerozumí.
Audi také doplnilo výbavu o systém nočního vidění, který vysílá obraz na displej na přístrojovém panelu a o aktivní tempomat, který umí auto úplně zastavit a znovu rozjet.
Nepřehlédněte video: Audi A8 z pohledu manažera na zadní sedačce
Jízda a měření
Nás ale také zajímá, jak se Audi A8 řídí a jak se chová na silnici. Automobilka totiž používá při výrobě auta hliník a ten má tu výhodu, že je velmi lehký. Audi A8 se tak řadí k nejlehčím autům segmentu a to se musí projevit kladně nejen na komfortu a ovladatelnosti, ale také na spotřebě paliva a emisích. I tak ale váží Audi A8 4.2 TDI Quattro bezmála dvě tuny, ovšem způsob, jakým si s takovou hmotností dokáže poradit, je až neuvěřitelný. Celou dobu máte pocit, že auto váží spíše něco kolem 1700 kg, tedy podobně jako třeba Audi A6.
Není sporu o tom, že se silným osmiválcem 4,2 l o výkonu 350 koní a točivém momentu 800 Nm působí velmi rychle, ale skutečná čísla nám vyrazila dech. Audi udává zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,5 s, my naměřili průměr dokonce 5,49 s. Při akceleraci je ale cítit, že motor pohání nafta, neboť po překročení 3500 ot./min. začala intenzita akcelerace polevovat. Pružné zrychlení na třetí rychlostní stupeň z 50 na 80 km/h se odehrálo za směšných 2,11 s a i na čtyřku, kdy se motor v 50 km/h jen převaluje těsně nad volnoběhem, trvá zrychlení jen 2,94 s.Neméně působivé jsou i brzdy. Obří kotouče zvládly Audi A8 zastavit ze 100 km/h na 36,82 m za 2,75 s. Takového výsledku někdy nedosáhneme ani s o polovinu lehčím autem. Přitom nejsou brzdy nijak přeposilované a tlak se dá velmi dobře dávkovat. Jedinou výtku bych měl k plynulému dobrzdění do zastavení. Když pomalu brzdíte například před křižovatkou, auto po zastavení cukne, jako by se kotouče kously. Například Mercedes třídy S nic takového nedělal. Je proto potřeba tlak na pedál těsně před zastavením povolit, vyžaduje to cvik. Jako řidiče vás to obtěžovat zas tak moc nebude, ale pokud vzadu vozíte pana generálního, to cukání mu poleze na nervy a vy brzy dostanete výpověď…
Charakter Audi A8 se mění podle toho, jaký režim si nastavíte v menu Audi Drive Select. Buď můžete nechat všechno v komfortním režimu, takže podvozek se pohupuje, převodovka a motor pracují jemně a řízení zlehkne. Automatický režim přizpůsobuje všechny funkce jízdní situaci a funguje dobře. V dynamickém režimu se přiostří reakce motoru a převodovky, ztuhne řízení a také podvozek. Můžete si ale všechno nastavit individuálně, mě se nejvíce osvědčilo komfortní nastavení podvozku, dynamický režim řízení a automatický režim motoru.
Na silnici se Audi A8 4.2 TDi chová jako o třídu menší auto, maskuje své velké proporce a i zatáčkovitou silnicí se proplétá s klidem. Vzduchové odpružení je velmi dobře nastavené a kupodivu nejlépe se cítí v režimu Comfort. Auto se sice více naklání, ale lépe si tak poradí s našimi silnicemi. Ovšem ani v režimu Dynamic se z Audi A8 nestane nějaké tvrdé prkno a nevytřese z posádky duši. Řízení je dobře vyvážené a i když je cítit, že je jeho odpor vytvořen uměle, získáte díky němu v auto důvěru. Osmiválec má standardně montovaný aktivní zadní diferenciál, který v zatáčkách pomáhá s přenosem výkonu na zatížené kolo a Audi A8 tak získá překvapivě hravý charakter hlavně ve výjezdu z pomalých zatáček. Přesto se obávám, že například BMW 740d s pohonem pouze zadních kol dokáže řidiče odměnit ještě více. Jenže záleží na tom?Stabilizační systém ESP sice můžete vypnout a při dynamické jízdě vás pustí i do mírného smyku, ale při výraznějším vybočení zádi nebo větším skluzu přední nápravy znovu zasáhne. I tak se nám podařilo s „vypnutým“ ESP zajet na testovacím okruhu o sekundu lepší čas, který měl hodnotu 33,31 sekundy. Působivé, že?
Osmistupňová automatická převodovka ZF je taktéž novinkou a s osmiválcem si velmi dobře rozumí. Neváhá s podřazením a když chcete, můžete jí pomoci tlačítky na volantu, na jejichž povely poslouchá převodovka okamžitě. Zpřevodování je velmi dlouhé, takže sedmý a osmý rychlostní stupeň se dostane na řadu až na dálnici, kde pomáhá k úspoře paliva.
Prostor a výbava
K testu dorazila „krátká“ verze limuzíny A8, která bude určena hlavně těm, kteří sedí za volantem. Prodloužená verze osloví především ty, kteří se nechávají vozit. I tak je ale vzadu dostatek místa na nohy i hlavu a sedadla nepostrádají vyhřívání či vlastní ovládání čtyřzónové klimatizace. Jestli ale chcete mít představu, jak to vypadá na zadním sedadle při ostré jízdě, pusťte si naše video…
Cestující vpředu jsou hýčkáni výbornými sedadly s větráním a dokonce i s masážní funkcí, která má pět režimů. Špičkově promyšlená ergonomie se považuje za samozřejmost a dokonce mám pocit, že jsme si za volantem našel lepší pozici než v BMW řady 7.Výbava hodně závisí na tom, jaký je váš rozpočet a kolik položek si zaškrtáte v seznamu příplatků. Jak asi tušíte, testovací auto mělo všechno, co si můžete přát. Určitě ale budete chtít systém nočního vidění (58 700 korun), systém Audi pre sence (58 700 korun), který umí i sám brzdit, pokud nereagujete na překážku před vámi, parkovací systém včetně kamery (14 385 korun), čtyřzónovou klimatizaci (35 220 korun), již zmíněný systém MMI Touch s navigací (80 731 korun), elektrické roletky na zadních oknech (29 060 korun), audio systém BOSE (33 773 korun) nebo rovnou aparaturu Bang & Olufsen (190 772 korun), přední odvětrávaná a masážní sedadla (47 248 korun) včetně koženého čalounění Valonea (132 073 korun) a určitě najdete spoustu dalších drobností, které prostě musíte mít. Základní cena 2 448 000 korun je opravdu jen základní…
Spotřeba paliva asi nebude věc, která majitele potrápí. Je spíše bude zajímat to, že díky devadesátilitrové nádrži má auto velký akční rádius. I tak je ale Audi A8 4.2 TDI relativně úsporné auto. Po cestě na mostecký polygon, dynamickém měření a návratu do redakce ukázal palubní počítač hodnotu 11,6 l/100 km. Ale v reálném provozu nebyl problém jezdit za 10,5 l/100 km. Snaha o maximálně úspornou jízdu v rámci předpisů pak měla za výsledek hodnotu 7,5 l/100 km.
Verdikt
Najít na Audi A8 nějaký objektivní nedostatek je velmi obtížné. Design je totiž otázkou osobního vkusu a preferencí a jistá nenápadnost a zdánlivá příbuznost s malým Audi A4 může mnohým zájemcům spíše vyhovovat. Jediným skutečným problémem tak může být hluk na nerovnostech na rozbitých silnicích, ale pokud do A8 přesedáte z nižšího segmentu nebo z minulé generace (což je pravděpodobné), těžko si budete zoufat. Nové Audi A8 4.2 TDI je opravdu mimořádně vydařený produkt, který dokáže oslovit nejen cestující, ale také především řidiče.
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
Podmínky při testu | sucho, 17°C |
0-50 km/h (s) | 1,8 |
0-80 km/h (s) | 3,88 |
0-100 km/h (s) | 5,49 |
50-80 km/h na x.stupeň (s) | 2,11 na 3. st. |
100-0 km/h (s) | 2,75 |
100-0 km/h (m) | 36,82 |
Spotřeba v testu (l/100km) | 11,6 |
Čas na kolo (s) | 33,31 |
Motor | |
Konstrukce | vidlicový osmiválec, 90° |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu podél |
Zdvihový objem (cm3) | 4134 |
Kompresní poměr | 16,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 83,0 x 95,5 |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 258 / 351 v 4000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 800 od 1750 do 2750 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 175,9 |
0-100 km/h (s) | 5,5 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 (el. omezena) |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 10,2 / 6,1 / 7,6 |
Objem nádrže (l) | 90 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 5137 |
Šířka (mm) | 1949 (bez zrcátek) |
Výška (mm) | 1460 |
Rozvor náprav (mm) | 2992 |
Provozní hmotnost (kg) | 1995 |
Celková hmotnost (kg) | 2660 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 2300 |
Zavazadlový prostor (l) | 510 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 2 336 600 Kč |
Základní cena test. verze | 2 448 000 Kč |