autoweb.cz > Audi > Audi A8 > Audi A8 4.2 TDI L
Audi A8 4.2 TDI L
Dynamika 9
Chování na silnici 9
Provozní náklady 9
Praktičnost 9
X-Factor 9
Celkové hodnocení 9
RADOSTI
Ještě víc místa pro nohy vzadu; excelentní kombinace motoru a převodovky; design a ergonomie všeho, s čím uvnitř přijdete do styku
STAROSTI
Delší karoserie není tak tuhá; slyšitelný hluk od kol; nemáme na ni
Novou generaci Audi A8 jsme už v redakčním testu měli. Víte tudíž, že oceňujeme její interiér (což je u Audi samozřejmost), jsme příjemně překvapeni jízdním projevem (což u Audi ještě nedávno samozřejmost nebyla) a naprosto nás nadchl naftový osmiválec 4.2 TDI. Co když ale chcete v autě spíš pracovat – nebo odpočívat – než řídit? Pak pro vás u Audi mají novou verzi L jako Lang, nebo, pokud se vám jazyk Goethův z nějakého důvodu příčí, Long. Zkrátka dlouhou.
Standardní Audi A8 je při délce 5137 mm delší než BMW řady 7 i Mercedes-Benz třídy S, ale prodloužená verze přidává dalších třináct centimetrů. Dopad tak rozmařilého hospodaření s hliníkem na vnitřní prostor je ohromující: na zadním sedadle si můžete komfortně přehodit nohu přes nohu, po chuti se protáhnout nebo cokoliv. Samozřejmě to má i své nevýhody. Za neohrabaný rozjezd či nemístně indiskrétní pohled do zrcátka nemůžete řidiči uštědřit výchovný pohlavek, jelikož na něj prostě nedosáhnete.Ze strany výrobců se dnes považuje za slušnost nabízet pro zadní sedadla svých prodloužených limuzín stejná hejblátka, jakými je rozmazlován personál vpředu – a od vás se zase očekává, že budete natolik slušní a objednáte si je. Paket samostatných zadních sedadel v testovaném autě obsahoval dvě navýsost komfortní, všestranně polohovatelná křesla, čtyřzónovou elektronicky řízenou klimatizaci, elektrické roletky v oknech a také elektrické seřizování pozice sedadla spolujezdce zezadu. Teoreticky paket stojí 111 726 Kč, ale prodají vám ho výhradně v kombinaci s paketem komfortních předních sedadel za 62 061 Kč, která lze elektricky seřídit na 22 různých způsobů, zatímco vám vzadu jich musí stačit dvanáct.
V testovaném exempláři byly VIP pasažérům k dispozici také velké obrazovky zábavního systému pro zadní sedadla za 102 985 Kč. Odvětrávání všech čtyř sedadel vyjde na 42 871 Kč. Zatím jsme tedy utratili přes tři sta tisíc jen za příplatkové komfortní prvky pro zadní cestující, a to prosím stále postrádáme masážní funkci (42 314 Kč pro všechna čtyři sedadla). Nekritizujeme, pouze konstatujeme – většina příležitostných čtenářů totiž patrně netuší, že u aut nejvyšší třídy slouží základní cena spíš jako odrazový můstek pro rozlet zákazníkova osobního vkusu.
Ano, my víme, že ve svém Citroenu C5 máte všechno ve standardu, ale z toho bohužel nevyplývá, že jste chytřejší než zákazníci Audi. Z toho vyplývá jen to, že jste chudí. Je mi líto. A protože jste chudí, nejspíš vám přijde nehorázné, že někdo může žádat 81 808 Kč za navigační systém MMI 3G s dotykovým zadáváním textových řetězců, 50 777 Kč za LED světlomety nebo dokonce 7470 Kč za osvětlené čtecí lampičky a kosmetická zrcátka vzadu. Za příplatek je i dvojité prosklení, servomechanické dovírání dveří, solární střešní okno a všechny další věci, které dělaly z testované Audi A8 4.2 TDI L tak příjemné místo k životu. V podstatě by ani nevadilo, kdyby nejezdila, klidně bych si ji postavil na parkoviště a používal jako kancelář. Jenže ona jezdí. A jak!Nad výtečným osmiválcem 4.2 TDI jsme se rozplývali už v testech Volkswagenu Touareg V8 TDI i Audi A8 4.2 TDI, proto se nebudu zdlouhavě opakovat a prostě řeknu, že z hlediska zvuku, průběhu výkonu, dynamiky a kultivovanosti je tenhle motor to nejlepší, co vás může ve velkém luxusním autě potkat. Takový diesel by si nechal líbit snad i Dalibor! Tím spíš, že BMW 740d má jen šestiválec, navíc poněkud hrubý, a Mercedes S 450 CDI si koupit nemůžete, jelikož se porouchá. Jenom si prosím nepředstavujte, že budete jezdit „zapětlitrůdokopcesvozíkempořádstošedesát“ jen proto, že máte pod kapotou diesel. Osm set newtonmetrů na klice, dvě tuny na váze a přirozená chuť řidiče využívat potenciál motoru znamenají i při dodržování předpisů reálnou spotřebu asi 12,5 l/100 km, respektive okolo jedenácti na dlouhých trasách.Prodloužená A8 samozřejmě akceleruje poněkud vlažněji než „krátký“ model a centimetry navíc se projevují i v zatáčkách – ani ne tak v ovladatelnosti, která je se vzduchovým odpružením, pohonem všech kol quattro a aktivním zadním diferenciálem příkladná, jako v tuhosti karoserie. Na nerovném povrchu lze postřehnout mírné kroucení a odvalování pneumatik je slyšet víc, než by být mělo. Zdá se, že v tomto směru má jinak extrémně zdařilá hliníková architektura novodobých Audi nějaký problém, nebo možná vzduchové odpružení přenáší do karoserie vibrace v nežádoucích frekvencích. Každopádně víme, že valivým hlukem na sebe upozorňovala rovněž nová A6 3.0 TDI i A6 3.0 TFSI.Pojem „hluk“ je ale u limuzíny nejvyšší třídy velmi relativní. Spíše by bylo na místě hovořit o ševelení, které lze snadno přehlušit palubním audio systémem a ve vyšších rychlostech rovněž aerodynamickým svistem. Celkově má pomalu stárnoucí Mercedes-Benz třídy S v cestovní vytříbenosti stále navrch, ale osobně bych dal vyváženému Audi kdykoli přednost před prkenným BMW řady 7, v němž jsem se nikdy necítil zcela uvolněně.
Verdikt
Všechny přednosti „obyčejné“ Audi A8 4.2 TDI, ale třináct centimetrů prostoru pro mokasíny z krokodýlí kůže navrch – lepší způsob dojíždění do práce si stěží dokážeme představit.
Jirka Červenka
Druhý pohled: Ano, tohle auto je v pořádku
Pochopitelně je delší verze áosmičky trochu horší, pokud sedíte za volantem. V zatáčkách se více kroutí a není tak přesná. Jenže z pohledu pana generálního ze zadní sedačky je všechno jinak a nedovedu si představit, v čem jiném bych se chtěl nechat vozit, pokud bych si nesměl (a nemohl) dovolit Rolls-Royce.
Dalibor Žák
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | vidlicový osmiválec, 90° |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 4134 |
Kompresní poměr | 16,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 83,0 x 95,5 |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 258 / 351 v 4000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 800 od 1750 do 2750 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 165,5 |
0-100 km/h (s) | 5,6 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 10,3 / 6,2 / 7,8 |
Objem nádrže (l) | 90 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 5267 |
Šířka (mm) | 1949 (bez zrcátek) |
Výška (mm) | 1471 |
Rozvor náprav (mm) | 3122 |
Provozní hmotnost (kg) | 2120 |
Celková hmotnost (kg) | 2670 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 2300 |
Zavazadlový prostor (l) | 510 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 2 106 300 Kč (A8 L 3.0 TDI) |
Základní cena test. verze | 2 569 300 Kč |
Cena testovaného vozu | 3 402 993 Kč |