autoweb.cz > Audi > Audi A7 Sportback > Audi A7 Sportback 50 TDI quattro: Elegantně, prakticky a svižně
Audi A7 Sportback 50 TDI quattro: Elegantně, prakticky a svižně
Dynamika 8
Chování na silnici 9
Provozní náklady 9
Praktičnost 9
X-Factor 9
- elegantní a dynamický vzhled
- kultivovaný motor
- spotřeba a/nebo dynamika
Radosti
- nejednoznačné označení motorizace
- cena (příplatkové výbavy)
- podvozek - pro někoho možný příliš tvrdý
Starosti
Celkové hodnocení 8.8
Dodnes si pamatuji na prezentaci první generace Audi A7, centrum německé metropole, soukromá party v jakémsi uměleckém centru, špičkové jídlo a pití, zábava na úrovni, mix už od pohledu kultivovaných lidí z vyšších sfér a mezi nimi ocelové šedé auto s elegantní siluetou. Dnes tady mám zbrusu novou generaci a pocity spojené s nonšalantností, nevtíravým smyslem pro přepych ve mne vyvolává opět. Subjektivní dojmy a vzpomínky vynořující se z paměti stárnoucího pisálka však nejsou v rámci testu auta úplně relevantní, přistupme k výkladu v objektivnějším rázu a řekněme si, že se Audi A7 Sportback klene nad rozvorem téměř tří metrů, přesně je to 2 926 mm.
A i přes délku 4 969 mm a šířku 1 908 mm nepůsobí nepatřičným a robustním dojmem. Důvodem je výška, a to 1 422 mm, jak ví i designér – amatér, kouzlo tkví právě v poměru těchto jednotlivých parametrů, opačným příkladem může být třeba Škoda Fabia předchozí generace, která prostě se svou výškou, navzdory dobrým ingrediencím, ze kterých byla uhnětena, nemohla vypadat dobře, přesněji řečeno elegantně a dynamicky. Důkazem pak je rallyová verze s vytaženými blatníky, která přidala malému hatchbacku na atraktivnosti. Díky narušení poměru výšky a šířky. Audi A7 Sportback nemusí mít obavy o punc elegance, tohle auto se vám bude pravděpodobně líbit, i když jinak vozy se čtyřmi kruhy ve znaku neobdivujete, ostře řezané rysy tvoří důmyslnou architekturu výrazu, který nepůsobí arogantně, ale ani podbízivě, přesto ovšem velmi atraktivně.
K rozměrům ještě jednou, a ne naposledy, díky tomu, jak bylo nové Audi A7 vysocháno, má (i když stále stejně velký v porovnání s předchůdcem) objemný zavazadlový prostor. Ne, ledničku „na stojáka“ v něm nepřevezete, ale televizi naplocho ano. V litrech je objem zavazadlového prostoru 535 litrů a to je dost na to, že tohle auto zjevně nemá být praktickým rodinným přibližovadlem (od toho je tady třeba A6 Avant). Nemá být, ale je jím nebo přesněji řečeno umí jím být, pokud je to vyžadováno.
Zaujme-li nové Audi A7 Sportback zvenku, tak uvnitř kabiny řidič a cestující oněmí úžasem. Anebo zděšením, podle toho, kolik jim je let a jak moc jsou kovaní v moderních technologiích. Doba, kdy se ovládala klimatizace trojicích otočných ovladačů je u Audi dávno pryč, pro komunikaci s vozem tady je trojice displejů. Za volantem, uprostřed palubní desky, na středové konzole. Sednout si do vozu, nastartovat a ihned intuitivně uchopit veškeré ovládání nelze, ne pokud nejste napůl člověk a napůl stroj.
Byly chvíle, kdy jsem nevěděl, co a jak mám tím či oním tlačítkem či spíše virtuálním ovladačem na obrazovce spustit, vypnout, přepnout, zastavit. Jsem holt stará škola odkojená táhly ve Škodě 105, aktuálně zcela spokojená třeba za volantem nějakého Mercedesu, jakkoli mne za mou oblibu v konzervativních rovinách mladší kamarádi diagnostikovali jako páprdu a usedlého dědka. Ti samí mladší kolegové pak v Audi A7 Sportback nezaváhali a věděli mnohem dřív než já, jak zadávat cílovou destinaci do navigace, jak přepnout nastavení jízdních režimů či jak změnit teplotu. To lze mimochodem několika způsoby, šmahem přes monitor anebo postupně. Mne nevyhovoval ani jeden způsob – zlatá kolečka…
Místa za volantem je dostatek a jde o místo ztělesněné velmi pohodlným a dobře vedoucím sezením, stejné hodnocení platí i pro sedačky v druhé řadě. V Audi A7 Sportback je radost sedět a cestovat! Mám-li se zmínit o motoru, pak se musím nejprve dostat přes poněkud pikantní téma nového označování jednotlivých motorizací. Pokud u benzinu máme 55 TSFI – a já nevím, co to znamená, tak „naše“ auto bylo označeno jako 50 TDI a ani tady nevím u třílitrového naftového šestiválce proč. I když jsem se v dětství účastnil mnoha matematických olympiád, z dané šifry hodnotu výkonu 210 kW či 286 koní nevyspekuluji. Točivý moment je 620 Nm, to máme suma sumárum sprint z nuly na stovku za 5,7 sekundy a maximálku 250 km/h.
Spotřeba je 6,1 / 5,1 / 5,5 a já ji jako tradičně nedosáhl, žíznivým byl ale auto samozřejmě nenazval. Pokud bude někdo něco sát, tak ne motor palivo z nádrže, ale prodejce vaše finance, auto stojí v základu 1 745 900 Kč a mávnutím kouzelné propisky u podpisu smlouvy se s danými příplatky dostanete na 2,8 milionu Kč. Za své peníze ale dostanete všechno a tím myslím skoro všechno vyjma skutečných hloupostí jako třeba fontány na čokoládu či depilátoru. Opravdu, raději se prosím mrkněte do oficiálních nabídek Audi, co všechno je možné si za své peníze objednat, zde by to bylo jen zdržování.
Zdržováním od tématu jízdních vlastností. Motor tahá jako párek podrážděných mezků. Má mnoho sil, ale neruší do kabiny nepříjemným hlukem, vše je správně odhlučněné. Hnací síla jde na všechna čtyři kola přes osmistupňovou automatickou převodovku a je jí stále dost, v jakémkoli okamžiku lze pouze šlápnout na plynový pedál a auto vystřelí dopředu. Na můj vkus až příliš přeposilované řízení pomáhá skládat auto do zatáček, vůz jako kdyby tušil, kam chcete jet, stačí naznačit pohybem na volantu a auto se stočí daným směrem (v reálu než posilovačem bude za touto schopností řízení zadních kol), lepí se k asfaltu, drží v linii, hrne se zarputile pod plynem dopředu. Daní za přilnavost na suchu a široké pneumatiky je pak lehká labilita na vodě, akvaplaning může být zkušeností, které se nevyhnete tak, jako se to stalo mne. Jezdit s Audi A7 Sportback je velmi milé, příjemné, nerušené přílišnými vjemy od podvozku či volantu, prostě takové to manažerské svezeníčko z filiálky do centrály a zpátky, pokud centrála je v Hamburku a pobočka v Bratislavě.
Závěr nebude krátký, ale bude jednoznačný. Audi A7 Sportback navazuje druhou generací tam, kde první skončila, reaguje na moderní trendy v oblasti technologií a tyto přenáší do multimediálního rozhraní všech ovladačů od klimatizace po navigaci, ovšem s jasným akcentem na eleganci a pohodlí. Zastoupena je i praktičnost, dva lidi vpředu a dva vzadu pocestují v maximálním komfortu, s kufrem, kam složí veškerá zavazadla. Na sport, jakkoli zmíněný v označení sportback, se nedostalo, což není v žádném případě na závadu. Kritika může argumentovat v neprospěch vozu vyšší cenou (za příplatky) či přílišnou tvrdostí od podvozku či velkých kol, pro Audi A7 Sportbak mluví silný, potentní – a přesto ne žíznivý motor, moderně zpracovaná kabina se sci-fi technologiemi a elegantní vzhled.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | šestiválec |
Palivo | nafta |
Plnění | přeplňování tubodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 2967 |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 210/386 v 3500 |
Točivý moment (Nm) | 620 v 2250 - 3000 ot./min |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6.1 / 5.1 / 5.5 |
Objem nádrže (l) | 73 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4969 |
Šířka (mm) | 1908 |
Výška (mm) | 1422 |
Rozvor náprav (mm) | 2926 |
Provozní hmotnost (kg) | 2535 |
Zavazadlový prostor (l) | 535 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1 745 900 Kč |
Cena testovaného vozu | 2 826 500 Kč |