autoweb.cz > Audi > Audi A7 Sportback > Audi A7 Sportback 3.0 TFSI quattro
Audi A7 Sportback 3.0 TFSI quattro
Dynamika 8
Chování na silnici 7
Provozní náklady 6
Praktičnost 8
X-Factor 6
Celkové hodnocení 7
RADOSTI
Vynikající kombinace motoru a převodovky, cestovní komfort, dojem z interiéru, praktická výklopná záď
STAROSTI
Pískání od bezrámových oken, netečnost k pokusům o „zimní sporty“ na zasněžených silnicích
Musí limuzína vypadat jako limuzína? Tak nějak znělo ústřední heslo reklamní kampaně, která v sedmadevadesátém roce doprovázela uvedení druhé generace Audi A6 na český trh.
Těžko říct, jestli si v zasedací místnosti Audi, kde poprvé padl návrh zařadit do nabídky model Audi A7 Sportback, na ten slogan někdo vzpomněl, ale fakt je, že podstatu A7 vystihuje dokonale, byť zcela opačným směrem: musí to, co vypadá jako limuzína, být opravdu limuzína? Tohle velké, elegantní a bezesporu velice blahobytně působící auto je totiž ve skutečnosti liftback, podobně jako třeba Škoda Octavia.Jako naši stálí čtenáři samozřejmě dobře víte, že Audi A7 Sportback stojí velikostí i cenou mezi „pravou“ limuzínou Audi A8 a modelem Audi A6, který se nedávno představil ve své další generaci. Značka Audi tak o segment výš zopakovala postup, který si už předtím úspěšně vyzkoušela na A5 Sportback: vezměte svůj zavedený sedan, dejte mu nižší zaoblenou střechu, dveře s bezrámovými okny a praktickou výklopnou záď. Výsledkem je auto, které by nezasvěcený mohl považovat za jeden z raných prototypů nové A8, vytvořený ve fázi, kdy se představy designérů ještě nemusely podrobit diktátu marketingového oddělení. Návrháři Audi v poslední době excelentně zvládli práci s „postojem“ svých nových kreací: A7 Sportback stojí na silnici pevně rozkročená, s nízkou kabinou posazenou na širokých ramenech. Podobně jako řada jiných aut z poslední doby vypadá na fotografiích poněkud ploše, ale při osobním setkání takový dojem nemáte.
Audi A7 velká fotogalerie
V interiéru se dočkáte stejných nápadů jako v A8, ale pojatých poněkud rozevlátějším, takříkajíc italštějším způsobem. Rozlehlé plochy tmavého dřeva a oblé linie v kombinaci s typicky sofistikovaným provedením detailů dávají čtyřmístné kabině nádech opravdové noblesy. Vzhledem k technické příbuznosti s A8 by vás nemělo překvapovat, že nabídka příplatkové komfortní a funkční výbavy vypadá velmi podobně. K dispozici je noční vidění s detekcí chodců, UMTS anténa a integrovaný wi-fi hot spot pro bezdrátové připojení k internetu nebo ovládací rozhraní MMI Touch, které umožňuje cílovou destinaci nebo telefonní číslo jednoduše „napsat“ prstem na aktivní dotykovou plošku vedle řadicí páky. Zní to jako jeden z těch zbytečných vynálezů, které se dobře vyjímají v tiskových zprávách a reklamách, ale ve skutečnosti jsou k ničemu – až na to, že MMI Touch opravdu funguje a je maximálně intuitivní. Napsané znaky se zobrazují na barevném displeji systému MMI a v případě, že by je program detekoval špatně, je lze snadno opravit, ale to se nám za celou dobu nestalo ani jednou.
Audi A7 Sportback na (zasněžené) silnici
Nešťastný způsob letošní zimy nám bohužel nedovolil vzít Audi A7 Sportback na mostecký polygon – pokud jsme tedy místo zrychlení či brzdné dráhy nechtěli měřit takové veličiny jako rychlost, s jakou tři zmrzlí redaktoři vyhrabou velké audi ze sněhové závěje. Škoda, protože A7 by podle všeho zajela na našem pravidelném okruhu velmi dobrý čas…Drtivá většina zájemců o „A8 liftback“ sáhne po některém ze šestiválcových turbodieselů, ale my jsme si půjčili auto s motorizací 3.0 TFSI. Správně, jedná se o kompresorem přeplňovaný šestiválec z Audi S4, v tomto případě naladěný na rovných 300 koní a 440 Nm, přičemž hodnota točivého momentu neklesne pod maximum v rozsahu 2900 až 4500 ot./min. Na rozdíl od A8 tady motor nespolupracuje s vynikajícím (leč nákladným) osmistupňovým automatem Tiptronic, ale sedmistupňový dvouspojkový S Tronic rozhodně není něco, kvůli čemu byste měli být smutní. Pohon všech kol quattro je nastaven tak, aby se nebál obdařit zadní nápravu štědrou porcí točivého momentu, a příplatkový sportovní diferenciál by měl účinně přenést sílu motoru na vnější zadní kolo. Teoreticky.
Prakticky nikdy nezískáte pocit, že řídíte luxusní Mitsubishi Evo (které se svými aktivními diferenciály působí občas „zadokolkověji“ než zadokolka), bez ohledu na to, zda si z nabízených režimů jízdy vyberete ten nejsportovnější. Odpusťme si chození kolem horké kaše a řekněme si rovnou, že Audi A7 Sportback není autem, které by vás vtáhlo do akce nebo se kterým byste se jeli projet jen tak, pro požitek z jízdy samotné. Pokud si ušetříme hledání „sportovnosti“ tam, kde není, zůstane nám víc času pro prozkoumání jiných virtuózních stránek jízdního repertoáru tohoto auta – a že jich není málo.
Tak třeba motor. Podle papírových předpokladů byste možná řekli, že tak mohutné auto by k opravdu suverénnímu projevu potřebovalo jednotku s větším objemem, ale kompresor dává relativně malému šestiválci spoustu autority. Na rozdíl od motorů foukaných výfukovým turbodmychadlem reaguje na změnu polohy plynového pedálu velice přesně, umí být ostrý, když chcete, aby byl, a jemný kdykoliv jindy. Snad jen v horním rozsahu by snesl trošku větší jiskru. Za celou dobu, po kterou jsme měli A7 k dispozici, se našlo jen málo příležitostí sešlápnout plyn víc než o několik centimetrů (ne, ani pohon všech kol nezmůže mnoho s fyzikálními zákony), takže vy asi budete jezdit za víc než za průměrných devět a půl litru, které palubní počítač ukazoval na konci testovacího týdne nám, ale o jeho schopnosti jezdit úsporně nemůže být pochyb – pokud toutéž schopností disponuje také řidič. Po způsobu pravých limuzín totiž A7 Sportback ráda jezdí rychle takovým tím nenápadným způsobem, který vás přiměje kroutit hlavou nad tím, proč se všichni ostatní tak hrozně loudají.
Cokoliv bychom chtěli napsat o přilnavosti v zatáčkách, prudkém brzdění nebo chování ve vysokých rychlostech, museli bychom si vymyslet, ale víme hodně o tom, jak A7 jezdí na sněhu a zmrazcích. Trakce se tak nějak očekává, když jde o čtyřkolku, ale tohle auto umí být i docela agilní. Jen na driftování si nechte zajít chuť. Primitivnější čtyřkolky mohou být na sněhu paradoxně zábavnější, protože soustava řídící elektroniky a chytrých diferenciálů v A7 je nastavená tak, aby vás vždy sunula směrem, do kterého je otočený volant. Žádná (nebo jen velmi symbolická) nedotáčivost, žádná snaha vysunout se po tečně ven z oblouku, ale ani žádné průjezdy s jemně odsazeným zadkem a čtvrtobrátkou kontra na volantu. Nepřístojnosti jsou zde zkrátka zapovězeny.
Což můžete – a nevyhnutelně také budete – považovat za nevýhodu, ale ruku na srdce, copak se od A7, respektive jejích potenciálních majitelů, něco takového očekává? Ty bude mnohem víc zajímat, že Audi, zdá se, definitivně zvládlo umění jízdního komfortu, protože rázy od kol, kolébání karoserie nebo dokonce potupné dření předkem o asfalt se nekonají v žádné podobě. Kvalita jízdy se ve skutečnosti blíží velkým mercedesům. A kultivovanost by také byla příkladná, nebýt otravného pískání od bezrámových oken, jakmile ručička rychloměru přeleze číslici 90. Protože na tiskové konferenci k uvedení A7 na český trh jsme krátce jeli s jinými exempláři, víme, že jde o problém konkrétního kusu, ale značce jako Audi by se něco takového stávat nemělo – tím méně u auta určeného pro tisk.Audi A7 Sportback na nákupech
O komfortu, ergonomii nebo takzvané „vnímané“ kvalitě (volba materiálů, aretace ovladačů, plynulost pohybu čehokoliv pohyblivého) je zbytečné mluvit, když jde o Audi. Naproti tomu stojí za to vyzdvihnout, že díky vyklápěcí zádi je A7 Sportback o řád praktičtější než její nejbližší rival, Mercedes-Benz CLS. Nechybí dokonce ani šikovná rozkládací rohož, která stejně jako v A5 Sportback uchrání sklopená opěradla zadních sedadel i výplně dveří před poškozením od převáženého nákladu, jímž bude nejspíše nějaké sportovní vybavení nebo naplocho balený nábytek skandinávského původu. Pokud tedy ve společenských vrstvách, jimž je A7 určena, nevyšla IKEA dávno z módy…
Audi A7 Sportback: Verdikt
Pokud patříte – tak jako my! – k lidem, kteří si myslí, že auta pro radost by měla být také radost řídit, nejste u Audi A7 Sportback na té nejlepší adrese. Je spíše efektivní než rozjařená, víc schopná než zábavná. V roli luxusního dopravního prostředku ovšem exceluje a kromě toho, automobilové radosti se nehledají jen za volantem. Spousta lidí si A7 koupí jenom kvůli tomu, jak vypadá, nebo protože se zamilují do jejího interiéru. Nepochybně budou ze svého nového auta nadšeni – tím spíše, že ve prospěch této „limuzíny liftback“ mluví i veskrze racionální argumenty. Vždyť mladší bratr „áosmičky“ je nejen atraktivnější, ale také vstřícnější k rodinným nákupům. A pak že co je hezké, nebývá praktické…
Jirka Červenka
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | vidlicový šestiválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování kompresorem |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 2995 |
Převodovka | sedmistupňová dvouspojková |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 220 / 300 v 5250 - 6500 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 440 v 2900 - 4500 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 161,3 |
0-100 km/h (s) | 5,6 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 10,8 / 6,6 / 8,2 |
Objem nádrže (l) | 65 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4969 |
Šířka (mm) | 1911 |
Výška (mm) | 1420 |
Rozvor náprav (mm) | 2914 |
Provozní hmotnost (kg) | 1860 |
Celková hmotnost (kg) | 2335 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 2100 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1 363 000 Kč |
Základní cena test. verze | 1 549 800 Kč |