autoweb.cz > Audi > Audi A6 > Audi A6 3.0 TFSI quattro
Audi A6 3.0 TFSI quattro
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 6
Praktičnost 8
X-Factor 5
Celkové hodnocení 7
RADOSTI
Špičkový interiér; rychlost z A do B; vyvážený design
STAROSTI
Valivý hluk; nervózní řízení; nepohodlná jízda
Doba se změnila. Bohužel. Zákazníci si odvykli s autem pracovat, aby si rychlost a výkon zasloužili. Doba přeplňování a především doba „mocného zátahu již z nízkých otáček“ odsunula klasické benzínové atmosférické motory na druhou kolej. Nikdo se už nechce hnát za otáčkami, všichni chtějí nenucený a samozřejmý nárůst rychlosti.
Jenže do toho se ještě přidává doba „snížíme emise za každou cenu„, takže všechny moderní motory „s mocným točivým momentem již v nízkých otáčkách“ dostaly neuvěřitelně dlouhé převodové stupně. Proto mi najednou i nové Audi A6 3.0 TFSI s kompresorem přeplňovaným třílitrovým šestiválcem o výkonu 300 koní přijde tak nějak podivně… Jak to jen říci… Nerychlé.Jedu s ním teď po dálnici a nemohu říci, že by nabírání rychlosti bylo dostatečně důstojné, bezproblémové či samozřejmé. Ale možná si za to může samo Audi, když nám pár dní před tím znovu půjčilo fenomenální limuzínu Audi A8 4.2 TDI s motorem, který by klidně mohl pohánět i vlak. Právě tyto nové diesely s neuvěřitelnými čísly výkonů a točivých momentů dělají ze současných benzínových motorů zbytečnou záležitost. A to ještě nemluvím o spotřebě paliva, kterou dnes řeší snad už i generální ředitel těžařské společnosti.
Nové Audi A6 ale udělalo od minulé generace neuvěřitelně velký pokrok. Stačí se podívat na interiér a pochopíte, kam se auto posunulo. Jestli hledáte nejlepší interiér v tomto segmentu, musíte jít právě k Audi. Ale u interiéru to nekončí, Audi A6 se zlepšilo i pod povrchem. Slibuje vyváženější podvozek, preciznější řízení i dokonalejší přenos výkonu. To máme možnost vyzkoušet, protože máme k dispozici nejsilnější benzínový motor v nabídce – třílitrový šestiválec s přímým vstřikováním a přeplňováním kompresorem.
Chtělo by se tak nějak ze setrvačnosti napsat, že je to vůbec nejsilnější motor v nabídce, když vynacháme model Audi S6, ale to by Audi nesmělo představit dvakrát přeplňovaný třílitrový diesel, který má výkon 313 koní. Tak vidíte – nejsilnější motor u obyčejného Audi A6 nespaluje benzín, nýbrž naftu. A při tom má stejný objem i počet válců…
Proto se mi nedivte, že mi připadá A6 3.0 TFSI pomalá. Když s ní totiž jezdíte normálně, nevšimnete si prakticky žádného dynamického rozdílu proti oblíbenému dieselovému modelu Audi A6 3.0 TDI, se kterým jsme jezdili před nějakým časem a který jsme mohli srovnat i s úhlavním rivalem – BMW 530d. Dokud totiž neletíte po německé dálnici dvoustovkou, není diesel pocitově o nic pomalejší než o papírových 55 koní silnější benzínový motor.
Audi A6 velká fotogalerie
Na vině mohou být právě velmi dlouhé převody sedmistupňové dvouspojkové převodovky. Nečekejte, že by na šestku nebo sedmičku auto nějak dramaticky zrychlovalo, vlastně se jen začne neochotně sunout vpřed. Papírové údaje 300 koní v rozmezí 5250 a 6500 ot./min. či 440 Nm kdekoli mezi 2900 a 4500 ot./min. se tak zdají jen jako sotva dostačující. Napadlo by vás něco takového říct o autě s výkonem 300 koní před deseti lety?
Stačí se totiž podívat i na hmotnost – 1815 kg není málo a i když díky částečně hliníkové konstrukci (ušetřila proti minulému modelu 30 kg) patří Audi A6 mezi ta lehčí auta v segmentu, pořád je to jen slabý odvar 165 koní na tunu. Naštěstí ale není úkolem modelu A6 3.0 TFSI trhat rekordy ve zrychlení. Slibovaná hodnota akcelerace z 0 na 100 km/h za 5,5 sekundy a nejvyšší rychlost omezená na 250 km/h jsou stejnak jasným důkazem, že tahle A6 nebude na silnici jen do počtu.Zatímco v přímce je A6 pouze akceptovatelná, celkově je její rychlost z bodu A do bodu B jen těžko předstihnutelná. A není to jen prachsprostou přítomností pohonu všech kol quattro (čtyřkolka vás v zatáčkách rychlejšími neudělá), ale jeho propracovaností. Ke kompresorem přeplňovanému šestiválci totiž dostanete „sportovní“ zadní diferenciál. Zaklínadlo slovíčka sportovní tady ale funguje. Stejně jako třeba u modelu Audi RS5 i tady putuje 60 % výkonu na zadní kola a v případě potřeby umí elektronika poslat dozadu až 85 % výkonu (na jedno jediné kolo dokáže pak rozdělit téměř všechen točivý moment a výkon dostupný na nápravě).
Nejlepší ale na tom je, že skutečně cítíte, jak zadní kola pod plynem pracují. Jako v BMW, opravdu. Zatímco minulá generace Audi A6 byla nedotáčivá jako nákupní košík naložený basami piv, nový model dokáže konečně dostat z pohonných jednotek maximum potenciálu. V tom je asi ten nejzásadnější rozdíl mezi oběma generacemi Audi A6. Příplatek třicet tisíc za sportovní diferenciál je tak nutnost, kterou musíte mít.
Je škoda, že řízení Audi A6 nedokáže následovat preciznost přenosu výkonu. Volant je podivně neurčitý a nepůsobí dojmem, že by byl spojen s předními koly. Takže v každé zatáčce, až tou věcí otočíte, musíte provádět neustále korekce a odhadovat tak mez přilnavosti. Spíše ale budete mít vždycky problém s odhadnutím úhlu natočení kol, který bude pro průjezd oblouku optimální. Řízení v BMW řady 5 či příjemně pomalému kormidlu v Mercedesu třídy E se nemůže A6 rovnat a je to škoda, protože to sráží body za zapojení řidiče do děje.
S Audi A6 je tak docela náročné jet rychle a přesně. Auto sice dosahuje velmi vysokých rychlostí, můžete si dovolit později brzdit a odvážit se na vyšší nájezdovou rychlost do zatáčky, stejně tak můžete velmi brzy na plyn a nemusíte čekat, až se začne silnice narovnávat… Ale pořád bude Audi působit dost nervózně a neochotně.
Trochu radosti kazí i automatická dvouspojková převodovka S-Tronic, která sice v manuálním režimu poslouchá na slovo a díky tomu můžete přesně udržovat motor v provozním režimu mezi 3500 a 6000 ot./min., kdy ze sebe odevzdává to nejlepší, ale když po ní chcete rychlé podřazení, často vás zklame. Zřejmě v zájmu nejnižší spotřeby nechce podřazovat na nižší rychlost, takže v místě, kde byste potřebovali trojku, vám nabídne čtyřku. I to přispívá k dojmu, že A6 3.0 TFSI není rychlé auto.
Ještě že si ale můžete na palubním počítači nastavit jízdní režim, který vyhovuje vašim potřebám nejlépe. A tím se dostáváme k elektronickým hračkám, bez kterých si život v těchto autech už nikdo nedokáže představit a kterými se automobilky navzájem předhání. V nabídce hlavního menu si zvolíte nastavení vozidla a k dispozici máte nejen přednastavené režimy pro ekonomickou, komfortní, „normální“ a sportovní jízdu, ale především možnost si auto nastavit přesně podle sebe.Režim Individual tak přijde ke slovu prakticky pokaždé. Režim Dynamic totiž sice konečně dovolí motoru a převodovce pracovat na plný úvazek a ne jen tehdy, když ho k tomu krečovitě přemlouváte, ale bohužel také dostanete nesmyslně tuhé řízení a příšerně tvrdý podvozek. Všude mimo vzorové silnice bude auto mlátit na každé sebemenší nerovnosti.
Mě se nejvíce osvědčil podvozek v komfortním režimu, kdy přeci jen české silnice kopíruje ochotněji (i za cenu mírných a velmi dobře kontrolovaných náklonů. K němu jsem si zvolil i lehčí řízení s trochu přirozenějším odporem a pak ostřejší nastavení motoru a převodovky. Díky tomu auto nebylo tak nervózní při nájezdu do zatáček a dalo se mnohem lépe odhadnout a kontrolovat.
Tak jsme si zasportovali, ale jak Audi A6 funguje při klidné jízdě? Přepínám tedy auto zpátky do komfortního režimu a jedu znovu na dálnici zjistit, jak na tom je. První, co mě zaráží, je ale velký valivý hluk i v relativně nízkých rychlostech. Od předních i zadních kol proniká do interiéru na hrubším povrchu velmi hlasité hučení, přitom aerodynamický hluk je potlačený velmi dobře.
Na hladkém povrchu je to sice lepší, ale představoval jsem si tedy zdařilejší akustiku. Ani audio systém Bang & Olufsen nedokáže hučení kol dostatečně dobře potlačit. Z motoru pak už neslyšíte vůbec nic. Zvenku však Audi A6 3.0 TFSI nepůsobí úplně bezcharakterně. Vydává příjemné melodie a při akceleraci působí když ne hrozivě, tak rozhodně dostatečně dramaticky. Věčná škoda, že si stejně výrazného zvuku neužijete uvnitř.
Už jsem výše nakousl interiér a vedle jeho kvality zpracování a zdařilé volby materiálů a barev musím pochválit i zajímavý design. Ten navazuje na decentní a vyvážené křivky exteriéru a vlastně jedinou věcí, kterou bych si na A6 odpustil, jsou stále ty LED diody, kterým jsem doposud nepřišel na chuť. Jinak se ale dá na A6 koukat, rozhodně lépe než na neurčité BMW řady 5 a taxikářský Mercedes třídy E.
Samozřejmě hodně záleží na tom, jak moc budete utrácet, ale už základní interiér je důstojným prostředím k pobytu. Je ale dobré strávit nějaký čas nad katalogem barev, protože jsem viděl i Audi A6 v obyčejné černošedé a nevypadá to vůbec tak luxusně a prémiově, aspoň ne na první pohled. Kontrastní a živější barvy interiéru A6 svědčí a nebojte se utrácet za pořádné sedačky či dekory přístrojové desky.Vnitřek Audi A6 je místo, kde byste chtěli trávit dlouhé cesty nejraději, proto je smutné, že komfort odpružení není úplně přesvědčivý a valivý hluk kazí vše, co se dá. Věřím, že za volantem éčkového Mercedesu by vám bylo na tisíc kilometrů dlouhé cestě lépe. Snad i ten pětkový bavorák je takový uvolněnější, i když stačí si připlatit za 19″ kola, M-paket a máte na světě stejný problém…
Ale to je ostatně vaše věc, jak si auto naspecifikujete. České zastoupení Audi naházelo do této konkrétní A6 3.0 TFSI výbavu za, a teď se podržte, skoro milion korun. Základní cena za testovanou motorizaci je stanovena na 1 335 800 korun, což se nejeví jako přehnané, ale když před vámi stojí ne tak úplně velké, ne moc prostorné a především vůbec ne komfortní auto za 2 325 000 korun, začnete přemýšlet o tom, kam se ty peníze ztratily. Tak třeba do audio systému (skoro 170 000 korun), do 20″ kol (75 000 korun), do kožených sedaček (55 000 korun)… A tak bychom mohli pokračovat, až by se nám z toho protáčely panenky.
Pak asi těžko budete koukat na to, že se reálná spotřeba vozu pohybuje hodně nad slibovanými hodnotami. Za 8,2 l/100 km nepojedete ani z kopce a jestli se chcete zúčastnit nějakého závodu spotřeby, počítejte s číslovkou 9,5 litru na 100 km. Testované auto ale s radostí jezdilo za necelých 13 litrů. Systém stop/start či aktivní alternátor jsou pak jen malou náplastí.
Verdikt
Aby vás dokázalo benzínové Audi A6 přesvědčit, musíte být hlavně odpůrce nafty, protože jeho největší slabinou je neschopnost odpoutat se dynamicky od třílitrového dieselu natolik, aby člověk dokázal tolerovat výrazný rozdíl v provozních nákladech. Tím spíše, že nový bi-turbodiesel slibuje ještě o trošku větší výkon než právě tento benzínový šestiválec. No, možná je tato cesta downsizingu krokem zpět a třeba by klasický atmosférický osmiválec dokázal zapáleného řidiče oslovit víc. Jako stroj funguje sice Audi A6 3.0 TFSI téměř dokonale, ale příliš smyslu, zejména kvůli mizernému komfortu, nedává. To už si raději kupte skvělou (a také tak tvrdou) RS5 Coupé.
Dalibor Žák
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | vidlicový šestiválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování kompresorem |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 2995 |
Kompresní poměr | 10,3 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 84,5 x 89,0 |
Převodovka | sedmistupňová dvouspojková automatická |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Podvozek | |
Brzdy vpředu | Kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | Kotoučové s vnitřním chlazením |
Pneumatiky vpředu | 255/35 R20 |
Pneumatiky vzadu | 255/35 R20 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 220 / 300 v 5250 - 6500 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 440 v 2900 - 4500 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 165,3 |
0-100 km/h (s) | 5,5 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 10,8 / 6,6 / 8,2 |
Objem nádrže (l) | 65 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4915 |
Šířka (mm) | 1874 |
Výška (mm) | 1455 |
Rozvor náprav (mm) | 2912 |
Provozní hmotnost (kg) | 1815 |
Celková hmotnost (kg) | 2350 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 2100 |
Zavazadlový prostor (l) | 530 - 995 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 942 500 Kč (A6 2.0 TFSI) |
Základní cena test. verze | 1 335 800 Kč (A6 3.0 TFSI quattro) |