Audi A6 (1997 – 2005)

Druhá generace Audi A6 láká zdařilými tvary karoserie do dnes. Zájem o vůz mají ale i zloději, což rozhodně není dobrá zpráva. Ke kladům nepatří ani choulostivá přední náprava automobilů vyrobených před modernizací.

RADOSTI
Komfortní odpružení, úsporné turbodiesely, prostor pro posádku i zavazadla, možnost pohonu všech kol quattro.

STAROSTI
Do modernizace choulostivější přední náprava, zájem zlodějů o vůz, turboefekt u motoru 2.5 V6 TDI/110 kW.

Prostorné Audi A6 druhé generace přišlo na trh v roce 1997. Nejprve se objevil sedan, kombi bylo uvedeno o něco později. O dva roky později se dostal pod kapotu vozu výkonný osmiválec 4.2 V8/220 kW. Ve sportovně laděném provedení S6 quattro nabízí dokonce 250 kW.
Rok 2001 se nesl ve znamení faceliftu a modernizace. Koncem roku došlo k úpravě předního zavěšení kol, které se doposud vyznačovalo krátkou životností.
V roce 2003 se objevil sportovně pojatý model RS6 s motorem 4.2 biturbo o výkonu 331 kW. Následující rok byl sedan nahrazen vozem třetí generace „á-šestky.“ Kombi pod tradičním názvem Avant vydrželo ve výrobě ještě o rok déle. Pak se taktéž dočkalo nástupce.
Bariérovou zkoušku Euro NCAP absolvovalo Audi A6 druhé řady v roce 1998. Ochranu posádky při nárazu ohodnotili technici Euro NCAP třemi hvězdami z pěti možných. Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal vůz dvě hvězdičky z maximálních čtyř. Bezpečnost dětí cestujících v zádržných systémech se tehdy ještě samostatně nehodnotila.

Pozice na trhu
Druhá generace Audi A6 láká zdařilým a nadčasovým designem. Automobil lze pořídit přibližně od 80 000 korun. Za nejnižší částky se ale nabízejí vozidla s objemnými zážehovými motory, které většina motoristů nechce z důvodu vysoké spotřeby.

Audi A6 velká fotogalerie

Audi A6 fotogalerie

Zpracování
Dílenské zpracování vozu je na vysoké úrovni. Výrobce použil odolné čalounění sedadel i kvalitní plasty na palubní desku. Výtku však máme k některým ovladačům či držáku nápojů. Po čase z nich slézá černá barva a pod ní vykukuje bílý plast. Jde o typickou nemoc vozidel z koncernu Volkswagen.
Čím automobil opravdu potěší, je nabídka místa pro posádku. Tísnit se zde nabudete, a to ani pokud měříte dva metry a chcete sedět vzadu. Zkrátka nepřijdou ani zavazadla. Sedan pro ně nabízí prostor o objemu 550 litrů (verze quattro 434 litrů). Vstupní otvor pro nakládku je přitom velice dobrý. Přesto je praktičtější kombi umožňující vyplnit zavazadelník až po střechu. Po roletku má objem 455 litrů.

Jízda
Podvozek Audi A6 je komfortně naladěn. Chvílemi až houpavá jízda rozhodně nesedne sportovněji laděným řidičům. Pro ně tenhle kočár zkrátka není. Jízdními vlastnostmi se řadí maximálně k průměru, ale komfortem si dokáže získat mnoho příznivců. Nerovnosti auto doslova žehlí, velký náklon karoserie v zatáčkách (přenos váhy) a těžší příď jsou však příčinou nedotáčivosti.

Motorizace
Pod kapotu Audi A6 se dostaly výkonné, ale i poměrně slabé motory. Nabídka začíná atmosférickým agregátem 1.8 20V o výkonu 92 kW a končí osmiválcem disponujícím 331 kilowatty. Kromě zážehových pohonných jednotek se do vozu montovalo i několik turbodieselů. Nejslabší má výkon 81 kW, nejsilnější je šestiválec s výkonem 132 kW.
Spotřeba vozidel s benzinovými agregáty ale není zrovna malá. Ideální motor tedy bude většina motoristů hledat mezi vznětovými. Čtyřválce nebudou vyhovovat každému, protože mají proti šestiválcům citelně nižší výkon. Na druhou stranu jsou kultivovanější. Šestiválce se totiž vyznačují hlučností a na volnoběh zvukem připomínajícím traktor. Spotřeba není špatná, avšak mohla by být ještě lepší. Nejslabší z nich má navíc citelný turboefekt. Vybrat vhodnou pohonnou jednotku zkrátka není snadné.

Zážehové motory: 1.8 20V/92 kW, 1.8 T/110 a 132 kW, 2.0/96 kW, šestiválce 2.4 30V/121 kW, 2.7 T 30V/169 kW, 2.8 30V/142 kW, 3.0 30V/162 kW, osmiválce 4.2 40V/221 a 250 kW, 4.2 biturbo/331 kW.
Vznětové motory: 1.9 TDI/81 kW, 1.9 TDI/96 kW, 2.5 V6 TDI/110 kW, 2.5 V6 TDI/114 a 120 kW, 2.5 V6 TDI/132 kW.

NEJ motory
Dobrá volba: 2.5 V6 TDI/120 kW
Dle našeho soudu jde o turbodiesel pracující s rozumnou spotřebou a současně disponující dobrým výkonem. Ještě více sil nabídne agregát o výkonu 132 kW. Jednotka disponující 120 kW je však o něco úspornější.

Nevhodný: 1.8 20V/92 kW
Základní motor nenadchne výkonem ani spotřebou. Kdo chce malou benzinovou osmnáctistovku, může sáhnout po přeplňovaném motoru 1.8 T 20V, který se dodával jak o výkonu 110 kW, tak v provedení 132 kW. Rozhodně jde o lepší jednotky, svižnější a pracující se srovnatelnou spotřebou.

Nevhodný: 2.5 V6 TDI/110 kW
Tento turbodiesel se v nabídce objevil jako první ze vznětových šestiválců. Jeho největší minus představuje značný turboefekt a jelikož jsou k dispozici podobné pohonné jednotky bez tohoto neduhu, nemá cenu se agregátem 2.5 V6 TDI/110 kW zabývat.

Časté závady
Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA AUTO upozorňuj na známé problémy automobilu: „Až po modernizaci se výrobci podařilo vyřešit potíže s krátkou životností hliníkové přední nápravy, proto představují lepší volbu vozidla vyrobená od roku 2002.“ Setkat se ale můžete také s jinými potížemi. Patří mezi ně zejména poruchy dobíjení nebo závady elektrických oken.
Vyskytují se též automobily se stávkujícím imobilizérem. Vaněček varuje i před některými poruchami pohonných jednotek: „U turbodieselů někdy zlobí váhy vzduchu, jak zážehové, tak vznětové motory se mohou potýkat s opotřebovanými turbodmychadly. Na trhu se také vyskytují vozidla s vysokým kilometrovým proběhem a nadměrně opotřebovanými motory. Pohonné jednotky 1.8 20V a 1.8 turbo nezřídka trápí vadné cívky zapalování.“
Setkat se lze také s vadným dobíjením, velmi často se vyskytují opotřebené silentbloky motoru, což vede k nadměrnnému přenosu vibrací do interiéru. „Při testovací jízdě prověřte, zda nemá vůz zvlněné brzdové kotouče. Důkladná prohlídka motorového prostoru he zase nutná k odhalení případných netěsností chladicího systému,“ uzavírá Petr Vaněček. Audi A6 se nabízelo jak s ppřímo řazenými, tak se samočinnými převodovkami. V obou případech jde o spolehlivě pracující komponenty.

Milan Jirouš

17.9.2010 11:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist