autoweb.cz > Audi > Audi A4 > Audi A4 (výroba 2000 – 2008)
Audi A4 (výroba 2000 – 2008)
RADOSTI
Velice úsporné turbodiesely 1.9 TDI, do faceliftu a modernizace opravdu dobré jízdní vlastnosti, přesné řazení, komfort odpružení, dostatek ojetin na trhu, existence verzí s pohonem všech kol quattro.
STAROSTI
Turboefekt u motorů 2.5 V6 TDI (zejména u slabších verzí), opravdu omezený výkon motoru 1.6/75 kW, vyšší ceny ojetin, zájem zlodějů o vozy značky Audi bez rozdílu věku.
Audi A4 druhé generace vstoupilo na trh v roce 2000, kdy nahradilo úspěšný model první řady. Nejprve se objevil sedan s pohonem předních kol, ale i ve verzi s pohonem všech kol quattro. Kombi s přídomkem Avant dostalo slovo o rok později. Také kombík vyjel i v provedení quattro. Na trh se dostaly také sportovněji laděné verze.
Nejprve v roce 2002 to bylo model S4 se zážehovým motorem 4.2 V8 o výkonu 253 kW. Ostré provedení RS4 bylo uvedeno v roce 2005, tedy rok po faceliftu a modernizaci. „Er-eso“ pohání taktéž osmiválec, tentokrát ale vybavený přímým vstřikováním benzinu. Jednotka 4.2 V8 FSI produkuje výkon 309 kW.
Ale vraťme se o rok zpět ke zmiňovanému omlazení modelové řady. Automobil prošel výrazným faceliftem a modernizací, která znamenala zavedení nových turbodieselů 2.0 TDI a zážehových motorů s přímým vstřikem paliva FSI. Proti předfaceliftovému provedení se změnilo těžiště vozu, které se posunulo dopředu, což je dáno u uložením pohonných jednotek.
Zatímco před modernizací byla „á-čtyřka“ vozem s opravdu dobrými jízdními vlastnostmi, po této změně se stala citelně nedotáčivým automobilem. Lepší jízdní vlastnosti tak paradoxně nabízí původní provedení nabízené před faceliftem a modernizací. Přitom ani tato starší verze na dnešní dobu nevypadá vůbec špatně.
Potěší také pohled do interiéru, ať už se budeme bavit o starším nebo novějším provedení, rozdíl zde prakticky nenajdeme. Palubní desku tvoří kvalitní plast se zdařilou povrchovou úpravou, sedadla jsou pohodlná a prostor pro posádku působí celkově zdařile.
Výjimku představují některé ovladače na palubní desce, které se v Audi A4 stejně jako u dalších koncernových aut rychle ohmatají. Slézající černá barva a prosvítající bílý plast pak moc vábně nevypadá. Výměna naštěstí není nijak finančně náročná.
Z hlediska prostornosti si vůz stojí podobně jako konkurence prémiových značek v dané třídě. Vpředu najdeme místa rozhodně dostatek, vzadu by ho mohlo být o něco více. Vyloženě tísnit se zde ale nebudete. Zavazadelník sedanu nabízí objem 460 litrů, což je hodnota jistě dostatečná. Kombi Avant má zavazadelník o 20 litrů menší, jedná se však o hodnotu naměřenou pouze po krycí roletku. Kombík přitom lze naložit až po střechu a pak přepraví o dost více. O možnosti sklopení opěradel nemluvě.
Nabídka pohonných jednotek začíná osmiventilovou šestnáctistovkou, která pro „á-čtyřku“ není zrovna to pravé. Spokojeni s ní budou snad jen opravdu klidní motoristé, protože absence několika koní je zde skutečně znát. Daleko lepší volbu mezi zážehovými motory představuje přeplňovaná osmnáctistovka. Agregát 1.8 T se montoval o výkonech 110, 120 a 140 kW, přitom i s nejnižším nabízeným výkonem je zcela vyhovující. Špatně nemůžeme mluvit ani o větších motorech, ale z hlediska spotřeby si tak dobře přirozeně nestojí.
Mezi turbodiesely najdeme legendární 1.9 TDI s velice nízkou spotřebou a přitom dobrou spolehlivostí. I nejslabší z nich s výkonem 74 kW přitom bude dobrou volbou. Lákavě působí šestiválcové turbodiesely 2.5 V6, avšak trpí značným turboefektem. Zejména u slabších provedení je hodně znát. Navíc nejde o zcela bezproblémový motor. Ani z něj vycházející 2.7 V6 není úplně výhrou. Zato nejsilnější montovaný naftový šestiválec 3.0 V6 můžeme vřele doporučit. Výkonem 150 či 171 kW nadchne, stejně jako kultivovaným během a příznivou spotřebou.
Turbodiesely 2.5 V6 může potkat vážný problém v podobě vydřených vaček, což je dáno špatným mazáním. Včasná výměna motorového oleje a používání kvalitních aditiv zde může pomoci, problém ojetého vozu ale tkví ve faktu, že nikdy nevíte, jak o něj bylo v minulosti postaráno. Známé jsou u tohoto motoru i poruchy čerpadel Bosch VP44.
„Obecně u turbodieselů pozor na stav turbodmychadla, zabarvení kouře z výfuku může hodně prozradit. Zejména starší agregáty 1.9 TDI častěji trápí vadné váhy vzduchu. Dnes se ale již oprava řeší snadnou výměnou za cenově dostupný repasovaný díl,“ vysvětluje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Cena takového dílu je necelé 2000 korun.
Když už je řeč o přeplňovaných naftových motorech, musíme zmínit i 2.0 TDI montovaný od modernizace v roce 2004. Tento agregát se může potýkat s řadou poruch. Patří sem třeba úniky oleje, potíže s mazáním nebo se vstřikovači, turbem a čerpadlem. Jednotky 1.9 TDI jsou z hlediska spolehlivosti lepší volbou, což platí i pro souběžně nabízený motor 1.9 TDI/85 kW.
Nadměrně opotřebovaná turba se vyskytují také u oblíbených benzinových osmnáctistovek. „Tyto motory někdy potká závada zapalovací cívky. Oprava je však snadná,“ pokračuje Topol. Cívky navíc nejsou nijak cenově nákladné, když se prodávají přibližně od 800 korun. Kontrolu si zaslouží i výbava vozidla, někdy totiž nefunguje elektrické ovládání oken, případně je vadná stahovačka.
Mezi další drobné elektrické závady patří třeba zoxidované kontakty světlometů. „Řada vozů nabízených k prodeji, má nadměrně opotřebené tlumiče pérování, někdy i spojku. Pozor si dejte také na stav dvouhmotového setrvačníku, pokud jím je daný automobil vybaven,“ říká zástupce AAA AUTO. Cena dvouhmotového setrvačníku se přitom liší podle konkrétní motorizace. Například u 1.9 TDI/96 kW může činit přibližně 10 000 Kč.
Při hledání vozu můžete narazit také na automobily, jímž se vlní brzdové kotouče v důsledku jejich nadměrného opotřebení. Výjimkou nejsou ani vůle na předním příčném stabilizátoru, spíše než v uložení, tak v jeho táhlech. Pokud je ale vůz dobře udržovaný a pod kapotou nemá vyloženě problémový motor, majitele potěší na svůj věk nadprůměrnou spolehlivostí.
Ve zpětném zrcátku
2000 – uvedena druhá generace Audi A4 v provedení sedan, s pohonem předních kol, nebo s pohonem všech kol quattro, se zážehovými motory 1.6/75 kW, 1.8 T/110 kW, 2.0 20V/96 kW, 3.0 V6/162 kW a turbodiesely 1.9 TDI/96 kW a 2.5 V6 TDI/132 kW.
2001 – uvedeno kombi Avant, nové benzinové motorizace 2.4 V6/125 kW, 3.0 V6/160 kW a turbodieselové agregáty 1.9 TDI/74 kW a 2.5 V6 TDI/114 kW.
2002 – uvedena sportovněji laděná varianta S4 s osmiválcem 4.2 V8 o výkonu 253 kW, nově zážehové motory 1.8 T/120 a 140 kW, 2.0 FSI/120 kW (přímý vstřik benzinu) a turbodiesel 2.5 V6/120 kW.
2004 – nejprve uveden turbodiesel 1.9 TDI/85 kW, následně modernizace a facelift modelu, nov zážehové motory 1.6/75 kW, 1.8 T/120 kW, 2.0 20V/96 kW, 2.0 TFSI/147 kW, 3.0 V6/140 kW, 4.2 V8/253 kW ve verzi S4 a turbodiesely 1.9 TDI/85 kW, 2.0 TDI/100 a 103 kW, 2.0 TDI 16V/103 kW, 2.5 V6 TDI/120 kW a 3.0 V6/150 kW.
2005 – uvedena sportovně pojatá verianta RS4 s osmiválcem 4.2 V8/309 kW, nově zážehové motory 2.0 TFSI/162 kW, 3.2 V6 FSI/188 kW a turbodiesel 2.7 V6 TDI/120 kW.
2006 – nově benzinový motor 2.0 TFSI/125 kW a turbodiesely 2.0 TDI/120 a 125 kW, 2.7 V6 TDI/132 kW a 3.0 V6 TDI/171 kW.
2008 – ukončení výroby a nahrazení třetí generací modelu A4.
Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovou zkouškou Euro NCAP prošla druhá generace Audi A4 v roce 2001. Za ochranu posádky při nárazu vůz získal čtyři hvězdičky z pěti možných. Bezpečnost dětí v autosedačkách se tenkrát ještě samostatně nehodnotila. Ohleduplnost při střetu s chodcem vozidlu vynesla jednu hvězdu z maximálních čtyř možných.