autoweb.cz > Audi > Audi A4 > Audi a4 avant > Audi A4 Avant do starého železa nepatří. Vyzkoušeli jsme auto, jaké u škodovky už nedostanete
Audi A4 Avant do starého železa nepatří. Vyzkoušeli jsme auto, jaké u škodovky už nedostanete
Současné Audi A4 je tu s námi už děvět let. To je na jednu generaci auta celkem dlouhá doba, uvážíme-li, že typický životní cyklus trvá mezi šesti a sedmi lety. Přestože už jsou jeho mladší sourozenci technicky zase o kus dál, je á-čtyřka stále atraktivní.
Zvenku byste nepoznali, že je to jeden z nejstarších modelů v portfoliu značky se čtyřmi kruhy ve znaku. Detaily jako grafika denního svícení se drží aktuálního designového jazyka a zejména ve sportovně laděném paketu S line na 19“ kolech vypadá hodně šmrncovně.
Čas plyne pomalu
Uvnitř se už zub času na designu mírně podepsal, nicméně mně osobně kabina Audi A4 dokonale vyhovuje. Na digitální přístrojovou kapličku Audi virtual cockpit je krásný pohled a parádně funguje i logika jeho ovládání na volantu, kdy si prakticky vystačíte zcela bez infotainmentu.
Středovému panelu potom dominuje displej multimédií v podobě vystouplého tabletu, což už dávno není trendy, ale mně se to líbí. Škoda, že neumí zajíždět do palubní desky, jako např. v TTčku.
Důležitější je skutečnost, že je tu stále přítomna velká část fyzických tlačítek. Chcete vypnout stop/start, stabilizaci nebo dokonce displej infotainmentu? Stačí sáhnout po patřičném čudlíku.
Často si displej vypínám, hlavně v noci, a naprosto mě vytáčí, když musím zdlouhavě šmatlat po displeji. Je to otravné a nebezpečnné. Stejně tak, když musím hledat intenzitu podsvícení budíků. Tady stačí jen sáhnout vlevo pod volant, prostě tam, kde to nejvíc čekáte. Perfektní!
Podívejte se na videotest většího Audi A6 Avant
Také tu ještě najdete klasický USB konektor. V tomhle smyslu je „zastaralost“ interiéru A4 naprosto vítaná. A jsou to také jediné fragmenty, které vám připomenou věk téhle audiny. Jinak tu nechybí výkřiky moderních technologií jako bezdrátové připojení telefonu a jeho indukční nabíjení.
Bohužel se tu už zabydlelo otravné eurounijní upozorňování na překročení rychlosti, které musíte po každém nastartování vypínat, ale lze si na to navolit zkratku v oblíbených položkách. No, za mě je to spíš neoblíbená položka…
Interiér celkově stále vypadá příjemně moderně a především působí takovým hezkým způsobem nevtíravě luxusně. Střídmá volba materiálů i designových výkřiků působí nenásilně a vkusně. A taky to tu moc hezky voní.
Ideální turbodiesel
Pod kapotou je také všechno v naprostém pořádku. Volit můžete ze tří variant motorů 2.0 TFSI (150, 204 a 265 koní plus ostrá verze RS 4) a stejného počtu 2.0 TDI (136, 163 a 204 koní). Nejsilnější turbodiesel, který jsem testoval, se jeví jako ideální volba pro život, navíc s pohonem všech kol quattro a dvouspojkovou převodovkou se sedmi stupni.
Výkon 204 koní a točivý moment 400 Nm jsou přesně ty hodnoty, které vám budou v naprosté většině situací stačit. Ať už jde o předjíždění či připojování na dálnici nebo i svižnější svezení jen tak pro radost, motor má vždy dost síly.
Při následném tankování potom srdce zaplesá podruhé. Průměrně jsem jezdil za 6,8 l/100 km, přičemž při naprosto vyklidněném tempu mimo město není problém jezdit za pět a půl. Nádrž s kapacitou 58 litrů tak bezpečně vystačí na 800 km, aniž byste se museli nějak výrazně omezovat.
Zmínil jsem svezení pro radost, a vážně, nekecám, často jsem se načapal, že mě řízení tohohle auta fakt baví. Za volantem se dobře sedí, řízení je příjemně rychlé i naposilované a přední náprava hezky poslouchá.
Vyvážením je podvozek naladěný velmi neutrálně a stopu utahuje jen mírně, takže vás nepřekvapí žádnou záludností, zato ale umí vykouzlit dostatek přilnavosti, abyste prohnali i kdejaký hot-hatch. Celkově je opružení dost tuhé, ale tak akorát, aby to nebylo nepříjemné. Auto pod vámi prostě stále pracuje, ale nijak neobtěžuje.
Nástupce za rohem
Na nástupce se už netrpělivě čeká, jenže vy byste neměli. Jednak je tohle jedno z mála posledních „normálních“ aut. A také na něj teď aktuálně frčí velká sleva. V akční edici Perfection, což je v podstatě S line s několika hezkými vychytávkami navíc, vychází na necelých 1,2 milionu místo téměř půl druhého milionu. A to už je hodně slušná nabídka.
Nahlížet na to můžete i z poněkud netradičního úhlu. Jesti vám v nabídce škodovky chybí populární Octavia Combi RS TDI (aktuálně pořídíte už jen benzin a plug-in hybrid), tady máte adekvátní náhradu. A troufám si tvrdit, že navíc o dost lepší.