Audi A3 2.0 TFSI Quattro:

Když jsem byl malý, existovalo jedno kouzené, magické slovo, mnohem mocnější, než cokoli, co se Harry kdy naučil v Bradavicích. Pokaždé, když to slovo zaznělo, znamenalo to výhru, hrdinství, zábavu. To slovo bylo: Quattro.

Audiny tenkrát s převahou válcovaly soupeře ve všech světových rallye podnicích a já toužebně ležel v pracně získaném německém autokatalogu, který byl důkazem, že sny se mohou vyplnit. Na stránce 31 dole bylo totiž červené Audi Quattro kupé v sériové verzi.

Sice už nejsem malý ani naivní, ale označení Quattro má pro mě pořád nádech něčeho velmi schopného. Ten pocit rozhodně nezmizel, když jsem se před dvěma lety vozil v Allroadu, který dělal pohonu všech kol jenom čest. Asi tedy není divu, že jsem se na projížďku silnou přeplňovanou A3 s pohonem všech kol opravdu těšil.

Silák bez charakteru

Nebudu chodit kolem horké kaše, dočkal jsem se zklamání. Možná si ale za něj můžu úplně sám, těšil jsem se příliš a očekával jsem věci, které se realisticky nedaly vyplnit. U téhle čtyřkolky jde v naprosté většině případů hlavní porce výkonu na přední kola, což znamená, že nějakých řízených smyků s kouřem od zadních kol si opravdu neužijete.

Audi A3 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Audi A3 fotogalerie

Očekávat chování zadokolky by bylo opravdu nerealistické, ale čekal jsem, že se budu bavit aspoň tak, jako u podobně silné předokolky. Vydal jsem se tedy na svou oblíbenou okresku a trochu přidal plyn.

Tady je na místě zdůraznit, že A3 2.0 TFSI je opravdu, ale opravdu rychlé auto. I s těmi pár kily navíc, které pohon všech kol přihodí na váhu (celková hmotnost je 1430 kg), jí 200 koní a 280 Nm vystřelí na stokilometrovou rychlost za rovných sedm sekund a pokračuje až k 234 km/h. Odezva motoru není tak lineární, jako třeba u atmosférických třílitrů, vyznačuje se výraznou vlnou točivého momentu při roztočení turbodmychadla, ale to není nic tak nezvyklého. Navíc spoustě řidičů, kteří dnes mají pod kapotou turbodiesel, by se takový projev zdál naprosto běžný a velmi povědomý, pokud si tedy odmyslíme možnost točit motor až k 6500 otáčkám.

Přichází první zklamání. Motor sice táhne velmi ochotně a plynule, ale jeho projev je neuvěřitelně plochý. Ani těsně před červenou hranicí nenarazíte na žádnou zvukovou, či pocitovou vlnku, kvůli které by stálo za to motor neustále točit. Když zařadíte už v pěti tisících, vůbec ničemu neublížíte.

Bezpečnost především?

Další překvapení mě čekalo v první rychlejší zatáčce. Natěšeně jsem do ní vjel s roztočeným motorem, sundal nohu z plynu a čekal, jak mi záď hezky vybočí a příď zamíří k apexu. Chyba lávky, nic takového se nestalo. Audi dál drželo původní stopu a od předních kol se začaly ozývat protesty. Dobrá, znova a pořádně – v další zatáčce jsem měl motor vytočený až k červenému poli a pro zvýšení efektu si ještě mírně ťuknul do brzdy. Nic.

Ať vyvádíte, co chcete, na suchém asfaltu tohle Audi do driftu bez ruční brzdy nedostanete. A když dostanete, není to vůbec žádná zábava. Vůz se chová nedotáčivě, v některých případech dokonce velmi výrazně, což je sice bezpečné pro méně zkušené řidiče, ale značně frustrující pro ty zkušenější. Pravdou ale zůstává, že se s tímhle autem dá jet velmi rychle a když pečlivě držíte ideální stopu a do zatáček najíždíte správnou rychlostí, bude vám stačit jen málokdo.

S tím je spojený otazník, visící nad jízdním komfortem. Příplatkový sportovní podvozek sice není extrémně tvrdý a rozhodně se s ním dá žít, ale o nerovnostech na silnici vám rozhodně dá vědět. Dalo by se mu to odpustit, pokud by výměnou nabídl nějakou zábavu. Třeba se ale najdou i lidé, pro které je tou pravou zábavou právě jízda ideální stopou.

Obvyklá dokonalost

Mluvit o interiéru současných Audi už je pomalu stejné klišé, jako rozebírat, která česká herečka někde nafotila porno. Materiály, ergonomie, všechno je jako obvykle prakticky dokonalé. Někteří interiéru A3 vyčítají příliš chladný a strojový design, mě ale docela vyhovuje. Skvělé jsou i dobře nastavitelné anatomické sedačky. Řadicí páka by mohla posloužit za vzor pro většinu francouzských automobilek, jde zcela přesně a hladce a dodá vám sebedůvěru. Středové konzole vévodila obrazovka navigačního a zábavního systému MMI, který byl jedním z podstatnějších důvodů, proč se cena příplatkové výbavy v testovaném autě vyšplhala přes 300 tisíc Kč.

A tím se dostáváme k hlavnímu problému. V základní výbavě totiž tohle Audi přijde na něco málo přes milion a už to je hodně peněz. Když ještě přihodíte výbavu, jste rázem v teritoriu, kde začínají lovit dravci s rodovými jmény STi, EVO a podobně. Největším problémem téhle A3 je její skromnější bratranec, výjimečný Golf GTI. Za méně peněz nabídne podstatně víc zábavy a jestli je o kousek pomalejší, pak je to kousek tak malý, že byste ho poznali jen na závodní dráze.

Možná mám na ostré hatchbacky příliš přísná měřítka. A úplně nejspíš je to ještě jinak: tahle A3 vůbec není ostrým hatchbackem a já jí jenom špatně pochopil a těšil se na jiné auto. Protože jestli vám nejde o nějakou zábavu, moc vám nezáleží na penězích a chcete prostě jen velmi rychlý, kvalitní a exkluzivní hatchback, Audi A3 může být docela dobře tou správnou volbou.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyAudi A3 2.0 TFSI Quattro:
0-100 km/h (s)7,0
Motor
Konstrukcečtyřválec turbo, 1984 cm3
Zdvihový objem (cm3)1984
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)200 koní při 5100 - 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)280 Nm při 1800 - 5000 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)234
Spotřeba paliva (l/100 km)12,3/6,8/8,9 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1430
Zavazadlový prostor (l)0.1
Ceny
Základní cena modelu1 009 500 Kč
17.1.2006 12:47

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist