autoweb.cz > Testy automobilů > Audi A1 Sportback 1.4 TFSI 125 k (2015)
Audi A1 Sportback 1.4 TFSI 125 k (2015)
Dynamika 7
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 7
X-Factor 7
Celkové hodnocení 7.4
Radosti
Atraktivní vzhled, čerstvé technologie, um pro jízdu městem
Starosti
Cena v přímé konfrontaci se stejně velkými (resp. malými) auty…
… i když je srovnání ne zcela korektní a tím chci říct to, že pouhá podobná velikost ještě nestaví všechna podobně velká auta do jedné řady a nečiní z nich nepřítele na život a na smrt. Nebojím se prohlásit, že ten, kdo sedne do některého z malých francouzských aut či japonského příbuzného z kolínské továrny, nedosáhne na Audi a a naopak, zákazník zvyklý na DNA značky se čtyřmi kruhy nebude volit jinou značku ani v případě velmi malého vozu.
Každopádně máme zde tedy Audi A1 Sportback 1.4 TFSI a jde o vůz po omlazení faceliftem, od boku jsem schopen jmenovat přední světla a snad něco z dalších detailů vně i uvnitř auta, ale dlouhé seznamy odlišností od předchozí verze ode mne nečekejte.
Interiér
Líbí se mi, jak Audi dokázalo na malé auto „naroubovat“ designové prvky z větších, mnohem větších sourozenců a přitom neudělat chybu, jako třeba provedlo BMW u předchozí řady 1, na které velké světlomety v nepoměru k celkové velikosti vozu bily do očí. A v kabině je tomu podobně, duch Audi se nezapře, materiály jsou na omak kvalitní, sezení za volantem dobré, vedení v sedačkách také. Na ty zadní se složí dva dospělí a kufr pojme 270 litrů zavazadel.
Pohon
Kombinace maloobjemového přeplňovaného čtyřválce v obecné rovině – jakkoli lze chápat snahu výrobců po (teoretické) spotřebě – ne vždy a všude funguje, u městského autíčka s hmotností tuna plus cca metrický cent jde ale o příjemný recept na způsob, jak auto protáhnout městem i periferiemi s přijatelným apetitem. A slušnou dynamikou…
Spotřeba
Rovnou k věci – jezdil jsem za 7,4 litru a jakkoli to není nejnižší číslo, které lze na ukazatelích malých aut vidět, tak já přiznávám, že jsem s autem jezdil razantně než pomalu a že nějaké dva litry bych asi uměl ještě ukrojit. Takže spotřeba za mne v pořádku, znovu se vrátím k tomu, že auto je malé a relativně lehké a čtrnáctistovka s výkonem 125 koní má dostatečnou výkonovou rezervu na to, aby s autem nejenom pěkně cvičila, ale zároveň nedocházelo k přetěžování hnací soustavy a nadměrné spotřebě.
Ovladatelnost
Díky kompaktním rozměrům je Audi A1 hbité, i když znám i mrštnější auta, třeba Renault Twingo, ale A1 je určitě komfortnější a sofistikovanější, motor má opravdu dost síly a jakkoli nejde o nijak třeskutý agregát, na (nejenom) městské svižné přesuny stačí. Ve volantu hledat přehršle citu a zpětné vazby nelze a také netřeba, řízení je tuhé, chod řadící páky přesný.
Verdikt
Objektivně vzato, Audi A1 nelze považovat za mainstream a to ani v „praktické“ pětidvéřové karoserii. A jen stěží lze očekávat, že zákazník bude volit mezi příbuznou Škodou Fabia a právě Audi A1. Ovšem majitel Audi A6, který zatouží po autě, kterým by obdaroval manželku pro jízdu do města nebo ratolest, která čerstvě míří mezi motoristy, bude spokojen. Stejně jako ten, kdo vůz nebude platit a bude s ním ve výsledku jezdit.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 1395 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 92/125 v 5000 |
Točivý moment (Nm) | 200 v 1400 - 4000 ot./min |
0-100 km/h (s) | 8,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 204 |
Objem nádrže (l) | 45 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 3973 |
Šířka (mm) | 1746 |
Výška (mm) | 1422 |
Rozvor náprav (mm) | 2469 |
Provozní hmotnost (kg) | 1180 |
Zavazadlový prostor (l) | 270 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 448 900 Kč |
Základní cena test. verze | 542 900 Kč |
Cena testovaného vozu | 648 700 Kč |