autoweb.cz > Audi > Audi A1 Sportback > Audi A1 1.4 TFSI S-Tronic
Audi A1 1.4 TFSI S-Tronic
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 9
Praktičnost 6
X-Factor 8
Celkové hodnocení 7.8
RADOSTI
Kvalitní interiér; výborný motor; skvělá převodovka
STAROSTI
Sterilní projev; vysoká cena; uměle vyrobený stylMini se po převzetí automobilkou BMW dostalo mezi elitu. Vliv Mnichova pomohl Britům postavit nejen velmi pohledné, ale hlavně schopné a zábavné auto. Mini se vlastně od svého uvedení na trh v roce 2001 nějak zásadně nezměnilo, jen v roce 2007 prodělalo modernizaci.
Tento „retro recept“ funguje náramně a za těch devět let se kolem auta vytvořil kult. Zákazníci začali přehlížet vyšší cenu a menší užitnou hodnotu – z Mini se stala hračka a módní doplněk. Ostatní automobilky zjistily, že by takový recept mohl fungovat, a třeba Fiat 500 se pokusil o to samé. Nasadil ale nižší cenovku a zaznamenal úspěch, i když se o přímého konkurenta Mini svým způsobem nejedná. Nyní se rozhodlo do hry vstoupit i Audi. Jenže na čem stavět, když se v minulosti žádný legendární lidový model nedělal? Automobilka tak vytvořila úplně nové auto. Jestli to ale bude fungovat na styluchtivé zákazníky, to ukáže až čas.Když se podíváte pod povrch na techniku, Audi A1 vlastně nic převratného nepřináší. Objevíte osvědčený pohon známý z ostatních koncernových značek. Testovaný model dostal povedený přeplňovaný benzínový motor 1.4 TFSI s výkonem 122 koní a k němu připojenou sedmistupňovou dvojspojkovou převodovku S-Tronic (jen jiné jméno pro systém DSG od Volkswagenu). Audi A1 můžete mít také s motorem 1.2 TSI o výkonu 86 koní s manuální pětistupňovou převodovkou nebo s dieselem 1.6 TDI o výkonu 105 koní, který je rovněž spojen s pětirychlostním manuálem.
Audi sice nemá v minulosti model, který by mohlo kopírovat, ale zas mu to poskytlo volné ruce při návrhu nového auta, takže nemusí později poslouchat řeči jako „stará á-jednička ze sedmdesátých let vypadala rozhodně lépe…“. Audi A1 nepřebírá tolik prvků ze současných vozů Audi, snad jen výraznou maskou a světly s diodami se jim přibližuje. Z ostatních úhlů je to velmi osobité auto. Jen při pohledu zezadu grafika světel lehce napovídá větší model Q7.
Audi A1 fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Interiér připomíná model Audi TT, ale na tom není nic špatného – všechno je tu uklizeno, materiály působí kvalitně a ergonomie je v nejlepším pořádku. Za dobře nastavitelným volantem se sedí nízko a to je rozhodně příjemné, máte tak pocit, že jste v autě a ne na něm, jak se to dnes často stává. Vpředu není nic v nepořádku a dva dospělí tu najdou spoustu místa a pohodlí, ale raději se nekoukejte dozadu. Jsou tu spíše nouzové sedačky, které budou mít využití jako druhý odkládací prostor, ale kolegové v redakci tvrdí, že je vzadu přeci jen o něco více místa než v Mini.
Jízda a měření
Nemůžete očekávat, že by vás produkt Audi na silnici zklamal. Jako celek A1 funguje velmi dobře. Řízení je přímé a přesné, podvozek je sice tvrdší, avšak schopný, a motor spolu s převodovkou si zaslouží samou chválu. Bohužel se od Audi A1 nedočkáte žádných emocí. Auto funguje až roboticky přesně a dobře, jenže nedostanete ten pocit, že řídíte vy a že vás to velmi baví. Ano, zase musím Audi A1 srovnávat s Mini…Zatímco v Mini si užíváte každý metr silnice, těšíte se na zatáčky a cítíte, jak auto chce, abyste ho řídili, Audi prostě jen jede dopředu. Sice vnímáte, že může jet svižně a že je skutečně schopné, ale nedostává se vám zasloužené odměny za to, že řídíte.
Bohužel zatím nemáme na Polygonu Most změřené žádné Mini, takže nemůžeme přímo porovnávat. Audi A1 dosáhlo zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,3 sekundy. Trochu to zaostává za slibovanými 8,9 sekundy, ale to jde částečně na vrub převodovce S-Tronic. I když ji přepnete do sportoního módu, přidržíte levou nohou brzdu a sešlápnete plyn, elektronika nepodrží špojku a nevytočí motor do otáček. Po uvolnění brzdy se tak motor sbírá od volnoběhu a trvá mu, než se roztočí. A v těchto prvních metrech ztrácí potřebné desetinky. Pak už ale převodovka funguje bezvadně a rychlosti přehazuje jednu za druhou.
Pružné zrychlení z 50 na 80 km/h na trojku potvrzuje, že dynamicky je Audi A1 opravdu schopné. Čas 3,4 sekundy patří k tomu lepšímu, ale také se na tom podepsalo kratší odstupňování převodovky – trojka se točí jen něco málo přes 100 km/h, což v některých autech dělá spíše druhý rychlostní stupeň. Brzdy jsou slušné, ze 100 km/h zastavilo malé Audi na 37,75 metru za 2,72 sekundy. Brzdná síla nepolevuje ani po několikerém prudkém zastavení.
Nejvíce nás zajímal čas na kolo, ale výsledek 35,36 sekundy není vyloženě skvělý. Například mrštnější Honda CR-Z okruh zvládla za 34,82 sekundy, Škoda Fabia RS za 34,40 sekundy a obyčejný Volkswagen Golf 1.2 TSI za 35,89 sekundy. Audi A1 1.4 TFSI tak svým časem spadá spíše do průměru. Proč?
Při několika ostrých kolech jsem cítil… vlastně jsem necítil nic. Myslím skrze řízení. Nemohl jsem proto najít dostatečnou oporu v předních kolech a v ani jedné zatáčce jsem neměl jistotu, kolik trakce kolům zbývá. Převodovka S-Tronic v ostrém tempu funguje docela dobře, zaváhá opravdu jen výjimečně. Ale, co je vůbec nejhorší, ostré ježdění po malém krátkém zatáčkovitém okruhu, které většinu malých aut baví, nepřinášelo zpoza volantu Audi A1 nějaké zvláštní uspokojení. Měl jsem spíše pocit, že jen dělám svoji práci, jako když truhlář opracováva kus dřeva, nebo doktor operuje slepé střevo. Žádné emoce, žádné zvláštní zážitky.Malému Audi by prospělo lepší řízení s větší odezvou a pocitově živější zadek, který se v tomto případě za autem jen líně táhne. Auto je nedotáčivé a nedá se řídit plynem. Do řízení vám také neustále zasahuje stabilizační systém, který nejde vypnout.
Na silnici, kde se nejezdí tak na hraně, je to ale lepší. Při jízdě na nějakých 70 až 80 % potenciálu auta vás to dokonce i začne bavit. Tlačítky na volantu můžete převodovce dávat jasné pokyny a nikdy nebudete mít pocit, že byste postrádali výkon, brzdnou sílu nebo přesnost podvozku. Zkrátka tam, kde má Audi A1 fungovat, tedy na silnici, funguje dobře a uspokojivě. Jen od něj nečekejte stejně emocí jako od Mini. Absenci vlastního charakteru však Audi A1 nahrazuje robustnějším a úplnějším dojmem, pocitem, že řídíte dospělé auto. To Mini se pořád chová tak trochu jako puberťák…Cena a výbava
Testovací Audi dorazilo snad se vším možným, co můžete v ceníku zaškrtnout. K základní ceně 560 000 korun za verzi Ambition tak připočtěte například 34 000 korun za automatickou klimatizaci, 24 000 korun za xenony, 73 000 za navigaci se systémem MMI, 34 000 korun za „Media Style“ paket a další tísícovky přihazujte za maličkosti. Na něco se vás zeptám. Dali byste 770 000 korun za auto, které má dvě místa, mizerný kufr a motor o výkonu 122 koní? Podívejte se schválně do ceníku Mazdy MX-5 s motorem 1,8 l. Pak se také podívejte na BMW 118i v třídveřovém provedení a nezapomeňte zkontrolovat nabídku Mini. Základní Mini Cooper s šestnáctistovkou o výkonu 122 koní stojí 488 800 korun (Audi A1 1.4 TFSI s manuálem stojí 519 600 korun) a Mini Cooper S s výkonem 184 koní, který charakter kolem sebe přímo rozstřikuje, vás přijde na 600 600 korun. Doplňte si výbavu jako v Audi a jste na podobných penězích.
Spotřeba paliva vás těžko bude trápit, když kupujete takhle malé auto za tolik peněz. Když se umíte umírnit, dokáže Audi A1 bez problémů jezdit za 6 litrů na 100 km. Ani při častém využívání potenciálu motoru nepřeleze spotřeba desetilitrovou hranici. Pokud rádi jezdíte svižně, počítejte přibližně s osmi litry na 100 km.
Verdikt
Nemůžu tvrdit, že by jen kvůli vysoké ceně bylo Audi A1 špatné auto. To rozhodně ne. Když si odmyslím cenu, je ve skutečnosti velice dobré. Jenže v našich podmínkách pro něj není dostatečně silná cílová skupina. Upřímně, když začnu přemýšlet jako praktický jedinec, raději bych si za základních půl milionu koupil Škodu Fabia RS, která má 180 koní, více charakteru a místo pro čtyři lidi a zavazadla. Ale pokud bych se měl nyní rozhodovat já, za které malé, stylové a nepraktické auto bych dal 770 000 korun, rozhodně by to nebylo Audi A1, ale něco jiného. Sami ale víte, jak jsou moje nároky zkreslené, protože od auta požaduji hlavně charakterní jízdní projev. Zákazníkům Audi A1 nebo Mini je ale popravdě úplně fuk, jak jejich auto jezdí, protože jim jde hlavně o styl a o to, aby v autě byli vidět. A na ně by mohlo fungovat, že je Audi A1 oproti Mini něco nového a neokoukaného.
Dalibor Žák
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
Podmínky při testu | sucho, 10°C |
0-100 km/h (s) | 9,3 |
50-80 km/h na x.stupeň (s) | 3,4 |
100-0 km/h (s) | 2,72 |
100-0 km/h (m) | 37,75 |
Spotřeba v testu (l/100km) | 9,6 |
Čas na kolo (s) | 35,36 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1390 |
Převodovka | automatická sedmistupňová dvouspojková |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 90 / 122 v 5000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 200 v 1500 - 4000 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 101,7 |
0-100 km/h (s) | 8,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 203 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,5 / 4,6 / 5,3 |
Objem nádrže (l) | 45 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 3954 |
Šířka (mm) | 1740 |
Výška (mm) | 1416 |
Rozvor náprav (mm) | 2469 |
Provozní hmotnost (kg) | 1200 |
Celková hmotnost (kg) | 1575 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 600 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1200 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 407 100 Kč |
Základní cena test. verze | 560 000 Kč |
Cena testovaného vozu | 773 695 Kč |