autoweb.cz > Audi > Audi A1 Sportback > Audi 1 Sportback 1.4 TFSI
Audi 1 Sportback 1.4 TFSI
Dynamika 9
Chování na silnici 9
Provozní náklady 7
Praktičnost 6
X-Factor 9
Celkové hodnocení 8
RADOSTI
Kvalita, motor, dynamika, styl
STAROSTI
Vzhledem k ceně to není auto pro každého (ale je to negativum?), tvrdší podvozek
Tak, jak ho máme v redakci, může zarytému fanouškovi českého automobilky Škoda v lecčems připomenout model Fabia. Rozhodně to nebude vzhledem, potažmo cenou, o tom až později, ale pokud se podíváme pod kapotu, příbuznost bude víc než evidentní.
Podobně jako Fabia RS, tak i A1 v této specifikaci disponuje přeplňovaným čtyřválcem o objemu 1,4 litru, zde dokonce naladěným na 185 koní. Přesná parametrová definice je 185 koní v 6200 otáčkách a točivý moment 250 Nm v 2000 – 4500 otáčkách.S tímto motorem A-jednička zrychlí na stokilometrovou rychlost za sedm sekund a maximální rychlost je 227 km/h. Tady začínají jasné rozdíly proti tuzemskému eresu, protože Škoda je o pár desetin pomalejší, přesto tady máme ještě nějaké další podobnosti, a tím myslím pohon předních kol.
Jakkoli by se nabízelo quattro jako optimální sytém přenosu síly na kola, tak ne, A1 je předokolka. Evidentně z čistě technických důvodů, protože do tak malého auta vměstnat čtyřkolku by byl problém. A pak, nelze říct, že by A1 jako předokolka nefungovala.
O optimální přenos síly na přední kola se stará sedmistupňový automat, hnací síla pak jde ke kolům ne přes mechanický samosvor (je to nejsilnější model v řadě, tak proč o něm nepřemýšlet), ale za pomoci elektronických systémů. A vše funguje celkem dobře.
Audi A1 fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Je důležité říct, že toto není žádné malé quattro v tom smyslu, že by mělo jít o návaznost na nějaký někdejší model s přeplňovaným motorem a pohonem všech kola, jak je známe z historie automobilky, tohle je „jen“ špičková motorizace a špičková specifikace stylového městského auta. Alespoň tak to vidím já. Pokud je to tak, na můj vkus městského auta by mohla být A1 naladěna na měkčí notu. Retardéry, prahy a díry na silnicích metropole mne v tom utvrdily.Zpátky ale k motoru, protože ten je výtečný. Má silný zátah ve všech otáčkách, odpovídající zvuk a v kombinaci s automatem a elektronikou netahá za přední kola. Tedy samozřejmě, pokud vytočím volant do maximálního rejdu a položím pedál až na zem, jen tak, v rámci pokusu, nebude se to autu líbit, a zasáhne elektronický dohled. Ale, proč by tohle někdo dělal.
DOPORUČUJEME: Škoda Fabia 1.4 TSI DSG
Průjezdy zatáček v pod plynem v rozumné míře jsou v pořádku, auto drží stopu, i když na nerovnostech má tendence k mírnému odskoku, ale to je předvídatelné. Nicméně tím asi lehce odbíhám od směru, kterého bych se měl držet, tohle auto evidentně není řidičské (nulové informace ve volantu a minimální přenos informací ke konečkům prstů, určitá izolovanost řidiče od vnějšího dění), ale jako městské „šídlo“ mi slouží A1 dokonale. Rozjezdy na semaforech – pokud bych se chtěl věnovat této nejapné a zapovězené zábavě – fantastické, parkování – vzhledem ke kompaktním rozměrům výtečné, tady si umí představit, že všechny ženy světa budou spokojené – a to nic proti opačnému pohlaví, ale prostě vím, že mnoho žen má s parkováním potíže.
A1 má patery dveře, a na rozdíl od třídvířka, se kterým Audi na trh vstupovalo, je tak praktičtější. Mluvit o praktičnosti u malé stylovky? Ale jistě. Přístup na zadní sedačky je příjemnější, ať už tam chcete položit tašky s nákupem od Gucciho, ratlíka nebo třeba třetí kamarádku, jedete-li na na dámskou jízdu. U třídveřové verze se mi dlouhé dveře často opíraly na parkovištích o sousední auta, znáte to.
Ano, je to pětidvéřový vůz. Malý vůz, neočekávejte nemožné.
Pět lidí bych nikdy nechtěl v A1 Sportback vozit, ale čtyři? Ale jo, to na krátkou vzdálenost to projde. Zavazadelník má kapacitu 270 litrů, a to, co do něj budete v rámci relevantní jízdy dát, tam dáte. Na golf pojedete jiným autem nebo složíte zadní sedačky, a jako majitel A1 Sportback nevozíte na zahradu pytle s rašelinou, ale zavoláte si zahradníka. Takže ke kufu nemám výhrady.
Má cenu mluvit o spotřebě? Myslím že ne a řeknu vám hned proč. Pobavíme se totiž o ceně, ta je mým pohledem ambiciozní. Ještě jinak, je to prémiový hatchback, s nejsilnějším motorem a s výbavou napěchovanou jak košík rodiny při čtrnáctidenním nákupu v supermarketu a tomu odpovídá cena, ta základní je 627 800 Kč, a s příplatky typu luxusního audiosystému Bose či multimediálního systému se dostanete na 839 203 Kč.
Klasické Audi… Luxusní, vybavené, kvalitní, vonící komfortem.
Má cenu mluvit o kvalitě? Ne, protože je špičková. Nejsem hnidopich, abych s mikrometrem procházel všechny švy a spoje, ale mne přišlo slícování takové, jaké od Audi očekávám. Materiály, to je stejná písnička, a pokud zajdu dál za čistě subjektivními dojmy, tak „atmosféra“ na palubě vynikající, vůně, nálada, výhled, a tak dále, vše ok.
Takže ta spotřeba. Máme tady A1 za více než osm set tisíc… Kdybych si já koupil auto v této cenové relaci, neřešil bych, zda si říká o 5,9 litru benzínu – což je tabulková hodnota, a nebo o deset, za kterých jsem jezdil já. Prostě neřešil. Pojďme tedy k závěru.
Verdikt
Pohledem na stejně velké hatchbacky je Audi A1 Sportback 1,4 TFSI drahé, opulentně vybavené, možná až přílišně výkonné, A já si myslím, že je to v pořádku. Cena, výbava, dynamika. Tohle auto není pro každého, a já osobně si nemyslím, že půjde v prodejích značky a širokou masovku. Myslím si, že jde o vyložen stylový doplněk k jinému auto, představuji si ho jako třetí vůz k Audi Q7 a A6 Avant 3.0 TDI, nebo dárek dceři, milence, ženě.
Za svou cenu nabízí v rámci výbavy snad vše, co můžete v dané třídě do auta dostat. Vypadá dobře – v šedivé metalíze vážně elegantně. A jede jak z praku. Já bych mu snad vytkl jen tvrdě nastavený podvozek.
Jestli bych si ho koupil? Ne, nikdy. Ale já nejsem cílová skupina. Pokud vy mezi cílové zákazníky patříte a koupíte si tohle auto, myslím, že nebudete nespokojeni.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem a kompresorem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1390 |
Kompresní poměr | 10,0 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 76,5 x 75,6 |
Převodovka | sedmistupňová automatická, dvouspojková DSG |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry MacPherson |
Vzadu | vlečená ramena, zkrutná příčka |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | kotoučové |
Pneumatiky vpředu | 215/45 R17 |
Pneumatiky vzadu | 215/45 R17 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 136 / 185 v 6200 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 250 v 2000 - 4500 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 143,4 |
0-100 km/h (s) | 7,0 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 227 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,5 / 5,1 / 5,9 |
Objem nádrže (l) | 45 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 3954 |
Šířka (mm) | 1746 |
Výška (mm) | 1422 |
Rozvor náprav (mm) | 2469 |
Provozní hmotnost (kg) | 1290 |
Celková hmotnost (kg) | 1685 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 640 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1200 |
Zavazadlový prostor (l) | 270 - 920 |
Ceny | |
Základní cena test. verze | 628 400 Kč |
Cena testovaného vozu | 839 203 Kč |