Atmosférický osmiválec? Ani ne za milion.

Velké atmosférické motory postupně z aut mizí. Dříve byly osmiválce samozřejmostí, dnes je najdete jen v těch nejprestižnějších modelech. Nebo ne?

Tak jaké máme možnosti? Vlastně, ne, na začátek se sluší vysvětlit, proč tenhle článek vlastně vznikl. Do redakce nám přišel dotaz, proč a jak se mění pohled na vlajkové lodi jednotlivých automobilek a zda se vůbec ještě dají pořídit osmiválcová auta, „levná“ myšleno tak, že nemá jít o supersporty a gran turisma.

Tak abychom se zbavili první části otázky, tak důvod, proč mizí v-osmičky z nabídky je jasný. Jsou to legislativní předpisy ohledně emisí CO2 a koneckonců také cena benzínu. Je to logické, protože pokud teď stojí benzín dvojnásobek toho co před pár lety, ochota platit za vysokou spotřebu u zákazníků klesá. A tak se pomalu vytrácejí i osmiválcová auta z modelových řad a jsou nahrazována přeplňovanými šestiválci.Příkladem je třeba Volvo. Mám v živé paměti, když jsem jezdil s XC90 V8 a nutno říct, že jeho apetit byl vážně monstrózní a živit tohle auto jsem nechtěl tehdy a nechtěl bych to ani teď – v tomto případě současnou absenci osmiválce chápu a logickým řešením mi zní naftový D5. Ovšem u S80 to bylo jiné, u prémiového sedanu osmiválec dotvářel zajímavé charisma. Ve spojení s pohonem všech kol šlo o auto, se kterým jste mohli jezdit za každého počasí, rychle, bezpečně a s příjemnou zvukovou kulisou klokotajícího osmiválce. Teď je tady přeplňovaný šestiválec T6.

Podobně tomu je i u Mercedesu, ten si své osmiválce drží dál a postupně je doplňuje přeplňováním. Jde pořád o skvělé agregáty, nicméně atmosférické plnění je pryč (a jak už bylo řečeno, SLS s cenou několika milionů, nebo další dojíždějící modely, nepočítáme).

Audi má (zatím) u RS5 atmosférický osmiválec a to je přesně to auto, která zapadá do naší pomyslné poptávky. Není to žádný supersport, uveze čtyři lidi a zavazadla. Oproti tomu BMW už vsadilo pouze na turba, řadový šestiválec je pasé a atmosférický osmiválec také.

Abychom zbytečně nejmenovali značky a modelové řady, které už osmiválce nenabízí, zkusme naopak najít veškeré možnosti, jak legálně koupit u nás oficiálně dovážené auto, mimo supersportovní kategorii (a nebo GT, ať mně nechytáte za slovo třeba s Bentley nebo Aston Martin či Maserati) s osmiválcovým motorem.

Jsou tady nějaká SUV, třeba Porsche Cayenne, Cadillac Escalade, Infiniti FX50 nebo Jeep Grand Cherokee SRT8. Nicméně pojďme níž k asfaltu, k autům, který nemají „terénní“ ambice.O Audi RS5 už jsme mluvili. Pak tady máme Lexus. Ten sice přestal dávat atmosférický osmiválec do řady GS (ono také proč by si ho držel, když s hybridnímšestiválcem bylo auto stejně rychlé a úspornější), pořád tu je ale IS-F s atmosférickým V8. Pak tady máme Porsche Panamera S, to je skvělý zástupce naší cílové skupiny, i když finančně náročnější než byla dříve skupina aut definovaná Volvem S80 nebo třeba Mercedesem E500. Pokud se tedy nemýlím (a pokud ano, tak mi prosím dejte zabrat dole v komentářích pod článkem), ale jediným, oficiálně u nás prodávaným (a relativně cenově dostupným) sedanem s atmosférickým motorem je Jaguar XF 5.0 V8 s výkonem 385 koní, točivým momentem 515 Nm a cenou 1,7 milionu korun.

Takže ano, odpověď na položenou otázku, zda lze u nás koupit ještě auto s atmosférickým osmiválcem zní kladně, byť je zřejmě v množině jen jeden jediný výsledek. Jaguar XF je ale super stroj, takže proč ne.

Máme tady ovšem ještě jednu možnost a ta stojí určitě za to. Není to sedan – jde o kupé, ale určitě to není řádný supersport a má blíž ke každodennímu ježdění spíše než k sportovnímu řádění na okruhu. Chevrolet totiž oficiálně dováží do Čech Camaro s vidlicovým osmiválcem 6,2 litru a prodává ho za 990 000 Kč. Pokud tedy chcete, můžete mít nové osmiválcové auto se zárukou a servisem za necelý milion korun. Doba zatím není tak zlá.

Filip Rakovan

2.8.2012 1:22| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist