autoweb.cz > Infiniti > Atmosférický osmiválec? Ani ne za milion.
Atmosférický osmiválec? Ani ne za milion.
Tak jaké máme možnosti? Vlastně, ne, na začátek se sluší vysvětlit, proč tenhle článek vlastně vznikl. Do redakce nám přišel dotaz, proč a jak se mění pohled na vlajkové lodi jednotlivých automobilek a zda se vůbec ještě dají pořídit osmiválcová auta, „levná“ myšleno tak, že nemá jít o supersporty a gran turisma.
Tak abychom se zbavili první části otázky, tak důvod, proč mizí v-osmičky z nabídky je jasný. Jsou to legislativní předpisy ohledně emisí CO2 a koneckonců také cena benzínu. Je to logické, protože pokud teď stojí benzín dvojnásobek toho co před pár lety, ochota platit za vysokou spotřebu u zákazníků klesá. A tak se pomalu vytrácejí i osmiválcová auta z modelových řad a jsou nahrazována přeplňovanými šestiválci.Příkladem je třeba Volvo. Mám v živé paměti, když jsem jezdil s XC90 V8 a nutno říct, že jeho apetit byl vážně monstrózní a živit tohle auto jsem nechtěl tehdy a nechtěl bych to ani teď – v tomto případě současnou absenci osmiválce chápu a logickým řešením mi zní naftový D5. Ovšem u S80 to bylo jiné, u prémiového sedanu osmiválec dotvářel zajímavé charisma. Ve spojení s pohonem všech kol šlo o auto, se kterým jste mohli jezdit za každého počasí, rychle, bezpečně a s příjemnou zvukovou kulisou klokotajícího osmiválce. Teď je tady přeplňovaný šestiválec T6.
Podobně tomu je i u Mercedesu, ten si své osmiválce drží dál a postupně je doplňuje přeplňováním. Jde pořád o skvělé agregáty, nicméně atmosférické plnění je pryč (a jak už bylo řečeno, SLS s cenou několika milionů, nebo další dojíždějící modely, nepočítáme).
Audi má (zatím) u RS5 atmosférický osmiválec a to je přesně to auto, která zapadá do naší pomyslné poptávky. Není to žádný supersport, uveze čtyři lidi a zavazadla. Oproti tomu BMW už vsadilo pouze na turba, řadový šestiválec je pasé a atmosférický osmiválec také.
Abychom zbytečně nejmenovali značky a modelové řady, které už osmiválce nenabízí, zkusme naopak najít veškeré možnosti, jak legálně koupit u nás oficiálně dovážené auto, mimo supersportovní kategorii (a nebo GT, ať mně nechytáte za slovo třeba s Bentley nebo Aston Martin či Maserati) s osmiválcovým motorem.
Jsou tady nějaká SUV, třeba Porsche Cayenne, Cadillac Escalade, Infiniti FX50 nebo Jeep Grand Cherokee SRT8. Nicméně pojďme níž k asfaltu, k autům, který nemají „terénní“ ambice.O Audi RS5 už jsme mluvili. Pak tady máme Lexus. Ten sice přestal dávat atmosférický osmiválec do řady GS (ono také proč by si ho držel, když s hybridnímšestiválcem bylo auto stejně rychlé a úspornější), pořád tu je ale IS-F s atmosférickým V8. Pak tady máme Porsche Panamera S, to je skvělý zástupce naší cílové skupiny, i když finančně náročnější než byla dříve skupina aut definovaná Volvem S80 nebo třeba Mercedesem E500. Pokud se tedy nemýlím (a pokud ano, tak mi prosím dejte zabrat dole v komentářích pod článkem), ale jediným, oficiálně u nás prodávaným (a relativně cenově dostupným) sedanem s atmosférickým motorem je Jaguar XF 5.0 V8 s výkonem 385 koní, točivým momentem 515 Nm a cenou 1,7 milionu korun.
Takže ano, odpověď na položenou otázku, zda lze u nás koupit ještě auto s atmosférickým osmiválcem zní kladně, byť je zřejmě v množině jen jeden jediný výsledek. Jaguar XF je ale super stroj, takže proč ne.
Máme tady ovšem ještě jednu možnost a ta stojí určitě za to. Není to sedan – jde o kupé, ale určitě to není řádný supersport a má blíž ke každodennímu ježdění spíše než k sportovnímu řádění na okruhu. Chevrolet totiž oficiálně dováží do Čech Camaro s vidlicovým osmiválcem 6,2 litru a prodává ho za 990 000 Kč. Pokud tedy chcete, můžete mít nové osmiválcové auto se zárukou a servisem za necelý milion korun. Doba zatím není tak zlá.
Filip Rakovan