autoweb.cz > Žhavé novinky o autech > Aston Martin V8 Vantage
Aston Martin V8 Vantage
Po nejdelším a nejnáročnějším testování v historii značky Aston Martin přijde v létě na evropský trh nový model V8 Vantage, který bude zároveň nejmenším a také nejlevnějším autem v nabídce Astonu. Na rozdíl od většího DB9 a Vanquishe má vidlicový osmiválec, oba větší modely mají dvanáctiválce.
V průběhu vývoje najelo podle informací od Astonu 78 prototypů 2,4 milionu kilometrů ve všech možných podmínkách, od arktické zimy až po rozpálenou poušť či povinný Nürburgring.
Výsledkem je dvoumístné sportovní kupé s atmosférickým vidlicovým osmiválcem v poloze „vpředu uprostřed“ (nový termín pro umístění motoru daleko za předními koly) a šestistupňovou ručně řazenou převodovkou, umístěnou na zadní nápravě. Díky této konfiguraci docílil Aston poměru hmotnosti 49:51 mezi přední a zadní nápravou, který slibuje sportovní a přitom neutrální chování.
Karosérie je vyrobená nejmodernějšími postupy z hliníku, oceli a kompozitů, a je snýtovaná a také slepená speciálním epoxidem, který mimo jiné tlumí mnohem lépe vibrace. Použitá technologie má ale i jiné důsledky, například to, že mezi dovezenými bouračkami se V8 Vantage k velkému zklamání všech zúčastněných asi vyskytovat nebude.
S délkou 4,38 metru patří podle všech měřítek v této výkonové kategorii ke kompaktnějším autům. Jakékoli námitky na menší praktičnost ryze dvoumístného interiéru se majitelům snaží Aston vynahradit větším zavazadlovým prostorem pod zadními výklopnými dveřmi.
Luxusní pojetí interiéru vychází stylově z DB9, což je patrné hlavně na tvaru palubní desky a hliníkových přístrojích.
Vidlicový osmiválec o objemu 4,3 litru nemá podle Astonu nic společného s ostatními osmiválci srovnatelné velikosti v rámci skupiny Ford a váže se pouze k V8 Vantage, jak se na jeho exkluzivitu sluší a patří.
Celohliníkový motor má mazání se suchou vanou pro docílení co nejnižšího těžiště. Vyrábí se ručně v Německu v motorárně Astonu v Kolíně nad Rýnem, stejně jako motory pro DB9, Vanquish a Vanquish S.
380 koní má stačit na zrychlení na stovku za rovných pět sekund, a i když předvádí Vanquish S vyšší výkony a rychlejší časy, V8 Vantage má být díky své vyváženosti a mnohem nižší hmotnosti nejrychlejším modelem v řadě, a to jak na klasických silnicích, tak i na okruhu.
Zprvu bude v nabídce pouze šestistupňová ruční převodovka, o které Aston prohlašuje, že je jednou z nejlepších na světě. S motorem jí spojuje karbonová hnací hřídel. Později se má objevit i jiný typ řazení; pravděpodobně půjde o převzatý automat z DB9 s řazením pod volantem.
Sériová kola Vantage mají průměr osmnáct palců, vpředu s pneumatikami 235/45, vzadu s 275/45. Devatenáctipalcová kola s pneumatikami stejné šířky budou za příplatek.
Podvozek Vantage má vpředu i vzadu nezávislé hliníkové lichoběžníky a na všech kolech i čtyřpístkové brzdiče, vpředu s kotouči o průměru 355 mm, vzadu s 330 mm.
V8 Vantage hraje v rozvoji Astonu v příštích letech stěžejní roli, ale přes jeho cenu, která se bude pohybovat kolem třech milionů korun, si s třítisícovou roční produkcí zachová exkluzivitu, na kterou jsme byli u Astonu i doposud zvyklí. V8 Vantage je prvním Astonem, který cíleně atakuje Porsche 911, a to jak výkony a velikostí, tak i cenou. I když mu bude mnohem přesněji vymezeným konkurentem například Maserati Coupé, které má téměř totožnou technickou specifikaci, Aston přesto poměrně otevřeně útočí hlavně na 911, která je už desítky let hlavní veličinou v této třídě.
První kusy malého Astonu se na evropský trh dostanou v létě, ale už teď jsou na ně pořadníky. Pokud si V8 Vantage objednáte dnes, dostane se k vám podle všeho až v roce 2007.
redakce autoweb.cz