Alfa Romeo Q4

Naposledy se Alfa opírala do silnice všemi čtyřmi koly v roce 1997. To se však dnes mění s novou generací čtyřkolek v podobě Crosswagon Q4 a Sportwagon Q4. Jejich systém se má navíc objevit i ve všech dalších modelových řadách Alfy.

Pohon všech kol u Alfy Romeo jsme mohli naposledy vidět u modelů 155 2,0i Turbo Q4 a 164 3,0 V6 Q4, který se naposledy vyráběl v roce 1997. Nová verze Q4 má stejně jako ta předchozí tři diferenciály – dva klasické nápravové a mezinápravový samosvorný diferenciál Torsen C, tentokrát s pomocnou elektronikou pro plynulé a okamžité rozdělení hnací síly na nápravu s lepší trakcí. Za normálních okolností přenáší systém 42% výkonu na přední kola a 58% na zadní kola, v případě potřeby je ale dozadu schopen převést až 80%. To je dobrá zpráva, čtyřkolky od alfy tím získají zdravou přetáčivost a hravost v zatáčkách.

Novinka Crosswagon Q4 se téměř neliší od stejnojmenného konceptu z jarního ženevského autosalonu. Vpředu má dvojité lichoběžníky, vzadu upravené zavěšení MacPherson s asymetrickými rameny. Přes větší světlost by neměla utrpět přesnost řízení, navíc by podle tiskových materiálů měla i lépe tlumit nerovnosti v porovnání s výchozí Alfou 156. To není vůbec od věci, protože majitelé 156 přesně vědí, co se ozývá od přední nápravy, když trefí na silnici díru.

Spolu s modelem Crosswagon nastoupí do výroby i Sportwagon Q4. Oba začnou s jediným motorem, a to koncem roku 2002 představenou druhou generací turbodieselu 1,9 JTD 16v M-Jet s výkonem 150 koní a maximálním točivým momentem 305 Nm, využitelným od dvou tisíc otáček. Převodovka je také jen jedna, a to šestistupňový manuál. S touto kombinací zrychlí Crosswagon Q4 na 100 km/h za 10,5 s a rozjede se až na 192 km/h. Průměrná spotřeba je 7,1 l/100 km, mimo město 5,8 l/100 km a ve městě 9,3 l/100 km.

Sportwagon je o 39 mm nižší a 22 mm širší a jeho příznivější aerodynamika mu tedy zajišťuje o něco lepší výsledky. Sprint na stovku zvládne za 10,2 sekundy, jeho maximum je 200 km/h a spotřeba je 8,9 l/100 km ve městě, 5,6 l/100 km mimo něj a průměr činí 6,8 l/100 km. Sedmnáctipalcová kola v základní výbavě mají ovšem společná.

Co bude dál? Pohonu všech kol se dočká i menší Alfa 147 v chystaných verzích Multistrada (volně přeloženo jako „vícesilniční“, jde o italský ekvivalent často používaného anglického „allroad“) a není vyloučeno, že se časem objeví i Alfa 147 GTA Q4. Její motor by si to rozhodně zasloužil, navíc by se tím dostala do role plnohodnotného konkurenta chystaných novinek Ford Focus Cosworth a příští generace Volkswagenu Golf R32. Ani v Subaru, Mitsubishi a Audi by z ní nebyly nadšení. 

Dalším modelem s pohonem všech kol se stane offroad Kamal a uvažuje se i o aktivních nápravových diferenciálech ve stylu rallyeových speciálů (viz Ford Focus RS s předním diferenciálem Quaife) a také systémem řízení kol zadní nápravy. Pokud to všechno dopadne podle plánu, čekají Alfu další zlatá léta.

redakce autoweb.cz

27.7.2004 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist