Alfa Romeo GTV (1994 – 2006)

Sportovní kupé Alfa Romeo GTV sice má už své roky, přesto je stále vyhledávané. Zejména pokud má pod kapotou některý z nejvýkonnějších motorů.

RADOSTI
Nadčasový design karoserie, výborná sportovní sedadla, silné motory, špičkový šestiválec o objemu 3,0 či 3,2 litru, cenová dostupnost ojetin, dobrá ovladatelnost.

STAROSTI
Nevalný stav řady ojetin vinou zanedbané údržby, menší nabídka ojetých vozů na trhu, pouze malý zavazadlový prostor, stísněný přístup k zadním sedadlům.

Automobily italské značky Alfa Romeo mají mezi řadou motoristů značně pochroumanou pověst. Vyšší poruchovost má však často původ v nesprávné nebo přímo zanedbané údržbě, která je zde náročnější než u konkurentů. Narážíme tím například na kratší intervaly výměny rozvodů nebo nutnost používání motorového oleje vhodného pro vysokou tepelnou zátěž.

Snaha o úsporu několika korun se zde může zle nevyplatit. Kdo tedy hledá ojetou Alfu Romeo, měl by výběru automobilu věnovat mimořádnou pozornost. Jinak se může snadno stát, že pořídíte vůz, který bude sloužit jen jako lapač prachu někde na parkovišti.

A to by byla jistě škoda, zejména pokud půjde třeba o sportovní kupé GTV. Tento model s pohonem předních kol vyjel v roce 1994 a o čtyři roky později absolvoval menší modernizaci. Facelift spojený s modernizací přišel na řadu v roce 2003, kdy automobil dostal zcela novou masku. V takové podobě se pak vyráběl spolu se svým sourozencem Spiderem až do roku 2006, kdy byla produkce těchto vozidel ukončena.


Interiér koncipovaný jako 2+2 nabízí příjemný prostor dvoučlenné posádce. Zadní sedačky jsou opravdu nouzové, čemuž odpovídá i obtížnější přístup do zadní části vozu. Nakonec jde o sportovní kupé, tak nikdo nemůže očekávat vlastnosti rodinného vozu.

S tím souvisí také velikost zavazadelníku, v němž je umístěno rezervní kolo. Ten objemem 110 litrů díru do světa neudělá. Na druhou stranu, na nějaký výlet za volantem kupátka to bez potíží stačí. Nakonec GTV rozhodně není první autem do rodiny.

Pochvalu si zaslouží sportovně tvarovaná sedadla. Mnoho ojetin je má v kůži, ta však není vždy v dobrém stavu. V interiéru najdeme také dobře vypadající palubní desku a typicky vykloněnou delší řadicí páku.

Za dobrými jízdními vlastnostmi stojí především propracovaná zadní náprava. Přední náprava vychází z Fiatu Tipo, prodělala však určité úpravy. Vytknout automobilu můžeme dlouhé dráhy řazení a při opravu sportovní jízdě vadnoucí brzdy vlivem přehřátí.

Pod kapotu se nastěhovalo několik zážehových čtyřválců a šestiválců. Nejslabším motorem je agregát 1.8 Twin Spark o výkonu 106 kW, který potěší pružností. Častěji ale narazíte na čtyřválcový dvoulitr pod označením 2.0 Twin Spark. Ten nabízí výkon 110 nebo 114 kW, ale k důvodu vysoké spotřeby oleje nepředstavuje zrovna ideální volbu.

Právě nároky na motorový olej jsou u tohoto vozu dost vysoké. Skutečně správná volba je z důvodu vysokého tepelného namáhání v podstatě jenom jedna: Selenia Racing 10W-60, což není zrovna olej za lidovku.

Nabídka šestiválců začíná taktéž dvoulitrem, ten je ale dopovaný turbem a nabízí tak výkon 148 KW. Pak už následují skvostné motor o objemu 3,0 a 3,2 litru. Agregát 3.0 V6 12V disponuje výkonem 141 kW, zatímco jednotka 3.0 V6 24V nabízí výkon 162 kW.

Vrcholem je pak 3.2 V6 24V o výkonu 177 kW. Kdo si myslí, že o tyto motorizace nebude zájem, může být celkem překvapen. Jsou totiž vyhledávané sběrateli. Mají nejen neuvěřitelný zátah, ale i neskutečně krásný zvuk, který jízdu v „gé-té-véčku“ posouvá na zcela novou úroveň. Ostatně to dovedou šestiválce Busso i v jiných alfách.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

A na co si dát pozor při výběru vozu? Podle Jindřicha Topola, manažera výkupu AAA AUTO, především na celkový stav pohonných jednotek: „Motory těchto vozidel vyžadují opravdu kvalitní péči, které se jim vždy nedostává a to pak vede k nemalým problémům. Proto určitě pravidelně měňte rozvody a motorový olej. Zde pozor na správnou specifikaci.“

Jakékoli nepřirozené zvuky pohonné jednotky jsou důrazným varováním a zájemce o koupi by měl vozidlo obejít velkým obloukem. Některé vozy mají vůle v zavěšení předních a zadních kol, známé jsou vůle v předním příčném stabilizátoru a objevit se mohou také zvlněné brzdové kotouče.

„Vyskytují se i poruchy osvětlení, proto světla, ale i veškerou výbavu automobilu před koupí vyzkoušejte,“ radí zástupce AAA AUTO. Občas se vyskytne také problém v podobě poruchy dobíjení.

„Alfa Romeo GTV není tak častým návštěvníkem autobazaru a výběr vozidla je tedy poněkud náročnější, než v případě jiných modelů,“ upozorňuje manažer výkupu AAA AUTO. Kdo zatouží po špičkovém šestiválci o objemu 3,0 nebo 3,2 litru, bude mít situaci ještě obtížnější, protože automobilů s těmito motory se nabízí k prodeji opravdu málo.

Ve zpětném zrcátku
1994 – uvedení modelu GTV na trh s benzinovým šestnáctiventilovým čtyřválcem 2.0 T.S./110 kW a šestiválcem 3.0 V6 12V/141 kW.
1995 – nově přeplňovaný šestiválec 2.0 V6 T/148 kW.
1996 – nově atmosférický šestiválec 3.0 V6 24V/162 kW.
1998 – drobná modernizace, nový základní motor – šestnáctiventilový čtyřválec 1.8 T.S./106 kW, dvoulitrový čtyřválec nyní o výkonu 114 kW.
2000 – u šestiválce 3.0 V6 24V upraven výkon na 160 kW a u čtyřválce 2.0 T.S. opět na 110 kW.
2003 – facelift a modernizace, nový šestiválec 3.2 V6 24V/177 kW.
2006 – ukončení výroby.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérový test Euro NCAP Alfa Romeo GTV nikdy neabsolvovala.

16.11.2015 6:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist