autoweb.cz > Autobazary a vše o ojetých autech > Alfa Romeo 159 (od 2005)
Alfa Romeo 159 (od 2005)
RADOSTI
Prostor pro posádku, dobré jízdní vlastnosti, atraktivní design, příznivé ceny ojetin.
STAROSTI
Malý zavazadelník, menší síť značkových servisů, vyšší ceny některých náhradních dílů, vyšší poruchovost, nevalný vzhled palubní desky.
Nejprve se Alfa Romeo 159 dostala do prodeje v provedení sedan. Vůz se nabízel se dvěma zážehovými a trojicí vznětových motorů. Už koncem roku rozšířil nabídku šestiválec 3.2 V6/191 kW, určený pro variantu Q4 s pohonem všech kol.
Kombi pojmenované Sportwagon dostalo slovo v roce 2006. O rok později se pod kapotou modelu 159 objevil nejslabší motor 1.8 MPi/103 kW a současně byl posílen výkon pětiválcového turbodieselu. Ten se nově začal montovat do vozidel s pohonem předních i všech kol.
Další změna nastala v roce 2008, kdy se zážehový šestiválec nastěhoval i do předokolek. Následující rok se objevila nová osmnáctistovka s přeplňováním a dvoulitrový vznětový agregát.
Alfa Romeo 159 fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Rok 2011 přinesl změnu v nabídce pohonných jednotek. Nově zůstaly jen motory plnící emisní normu Euro 5. Jendá se o agregáty 1.8 TBi/147 kW, 2.0 JTDM/100 a 125 kW.
Bariérovou zkoušku Euro NCAP prodělala Alfa Romeo 159 v troce 2006. Za její výsledky se určite stydět nemusí. Bezpečnost posádky při nárazu byla totiž ohodnocena pěti hvězdami z pěti možných, bezpečnost dětí v autosedačkách čtyřmi hvězdičkami z maximálních pěti. Za ohleduplnost při střetu s chodcem si vůz připsal jen jednu hvězdu ze čtyř možných.Pozice na trhu
Ojetých vozidel Alfa Romeo 159 není na prodej mnoho. Nakonec ani jako nový vůz se „stopadesátdevítka“ moc neprodává. Z toho plyne omezená nabídka v autobazarech. Na druhou stranu, poptávka také není největší.
Ceny ojetin začínají okolo 200 000 korun. Naprosto drtivou převahum mají v nabídce turbodiesely. Zážehový motor potkáte jen výjimečně.Zpracování
Dílenský zpracováním se model 159 ke špičce určitě neřadí. Na druhou stranu, už to není taková bída jako u starších vozů této značky. První pohled do interiéru přitáhne palubní deska, které dominuje rozsáhlý středový panel pokrytý hliníkem. Vzhledem k absenci nějakých nápaditějších tvarů není zrovna moc pohledný.
Výhodou interiéru je dostatečná prostornost. Cestující se nebudou tísnit ani na sedadlech vzadu, kde najdou solidní místo i v oblasti kolen. Samotné sedačky jsou navíc pohodlné, což oceníte především na delších cestách.
Horší je to s nabídkou prostoru pro zavazadla. Sedan disponuje zavazadelníkem o objemu 405 litrů, což je v této třídě jasně podprůměrná hodnota. O moc lépe na tom není ani kombi, schopné přepravit v základním uspořádání náklad o objemu 445 litrů (měřeno po roletku zavazadelníku).Jízda
Již první metry za volantem „stopadesátdevítky“ prozradí, že odpružení nemá úplně nejměkčí. Některé příčné nerovnosti tedy posádka trochu pocítí, nejde ale o nic zásadního. I přes tužší naladění vůz poskytne dostatečný komfort.
Kdo si jízdu rád užívá, ocení schopnosti podvozku v zatáčkách. Auto se chová jistě a dobře drží jízdní stopu. Vzhledem k těžké přídi a pohonu předních kol má určité sklony k nedotáčivosti, není to však ani z daleka tak horké, jak někteří odpůrci italských vozů rádi vyprávějí.
Na dálnici je auto stabilní i ve vysokých rychlostech, na klikatých okreskách potěší slušná zpětná vazba řízení a ochota k dravé jízdě. Nástup ABS je přiměřený a další elektronické asistenty lze zcela deaktivovat, takže nečiní potíže když si chcete jízdu užít.Motorizace
Automobil o hmotnosti 1430 až 2030 kg (dle verze) potřebuje dostatečně výkonnou pohonnou jednotku. Základní osmnáctistovka disponující výkonem 103 kW bude vyhovovat jen klidnějším řidičům. Nejslabší turbodiesely pracují nečekaně slušně (projevuje se výhoda většího točivého momentu), avšak jen pokud není vůz více naložen. Proto jsou lepší volbou silnější agregáty.
Zážehové motory nejsou vůbec úsporné, což vysvětluje drtivou převahu dieselů na trhu. Čtyřválcové jsou přitom znatelně méně náročné na palivo než pětiválec 2.4 JTDM.
Zážehové motory: 1.8 MPi/103 kW, 1.8 TBi/147 kW, 1.9 JTS/118 kW, 2.2 JTS/136 kW, 3.2 V6/191 kW.
Vznětové motory: 1.9 JTDM/88 kW, 1.9 JTDM/110 kW, 2.0 JTDM/100 kW, 2.0 JTDM/125 kW a pětiválce 2.4 JTDM/147 kW, 2.4 JTDM/154 kW.
NEJ motory
Dobrá volba: 1.9 JTDM
Čtyřválcový turbodiesel potěší ochotou s jakou jde za plynem, zejména pokud disponuje výkonem 110 kW. Přitom vykazuje nižší spotřebu než vznětový pětiválec. Navíc je vůz s tímto motorem celkem bez potíží k sehání.
Nevhodný: 3.2 V6
Silný agregát si s těžkým vozem snadno poradí, ale stejně tak lehce dokáže vyluxovat motoristovu peněženku. Běžně jezdí v průměru za více než 13 litrů, pokud se necháte strhnout a občas přišlápnete plyn, počítejte se sedmnácti a více. Pro jízdu po městě výrobce udává 16,5 l/100 km.
Časté závady
Před koupí věnujte velkou pozornost stavu dvouhmotového setrvačníku. Na diesely o objemu 1,9 litru jej pořídíte v druhovýrobě přibližně za 12 000 korun, což by ještě šlo. Avšak na ostatní vznětové agregáty přijde zhruba na 28 000 Kč! Na zážehové motorizace pak přibližně na 20 000 Kč, což také není zrovna málo.
Podle Jindřicha Topola, regionálního manažera výkupu AAA AUTO, je třeba dobře prověřit také podvozek: „Mohou se objevit problémy s poloosami. Ty jsou u italských automobilů tradičně choulostivější, proto nepodceňte žádné nežádoucí zvuky od podvozku. V případě vůle v čepech zavěšení předních kol se také vyšší investici nevyhnete. Nelze je totiž měnit samostatně, ale jedině s celým ramenem.“
Diesely někdy trápí vadné turbo nebo váha vzduchu. Ostražití buďte především u vozidel s vyšším kilometrovým proběhem. „Před koupí zkuste s vozem projet myčkou, do některých „stopadesátdevítek“ totiž zatéká skrz vadné těsnění dveří,“ radí zástupce AAA AUTO. Vyskytují se také závady elektroniky nebo koroze výfuku.
Výjimkou nejsou vadná ložiska kol, hlásící se o výměnu typickým hučením. Nezapomeňte prověřit elektrickou výbavu a klimatizaci. „K častějším problémům patří i poruchy startéru,“ dodává Topol.
Milan Jirouš