autoweb.cz > Alfa Romeo > Alfa Romeo 156 > Alfa Romeo 156 (výroba 1997 – 2005)
Alfa Romeo 156 (výroba 1997 – 2005)
RADOSTI
Stále atraktivní vzhled sedanu i kombíku, jedno z nejpohlednějších kombi vůbec, živé motory, kratší převod přesného řízení, nízké ceny ojetin, dobré jízdní vlastnosti, dostatek ojetých vozů na trhu.
STAROSTI
Nedobrá pověst italských vozů, vyšší poruchovost často plynoucí z nesprávného servisu, slábnutí brzdného účinku vlivem přehřátí.
„Stopadesátšestka“ je jistě pořád velice líbivý automobil, který bezezbytku naplňuje význam slov „nadčasový design“. Tento fakt ve spojení s živými motory pak stojí za zájmem ze strany mladých motoristů či přímo začínajících řidičů, hledajících levnou ojetinu. Alfa Romeo, jim totiž ani roky po ukončení výroby, dělat ostudu nebude.
Jenže tito řidiči jen zřídka kdy chápou, že jde o vůz náročnější na servis a pokud je mu upírán nebo je šizen, na spolehlivosti se to zle projeví. Vybírat ojetou „stopadesátšestku“, tak může vyžadovat hodně trpělivosti, pokud má vůz za něco stát.
Těm co vydrží, budou odměnou kromě výše uvedeného i velice dobré jízdní vlastnosti a určitá hravost, svádějící ke sportovní jízdě. Ta nakonec není tomuto vozu vůbec cizí, model 156 má zkrátka sportovní srdce. Jen škoda přehřívajících se brzd při vyšším zatížení, což se samozřejmě projevuje poklesem jejich účinku.
Má ale i velice povedený interiér, tedy alespoň pokud jde o tvary, které ladí s designem karoserie. S použitými materiály je to už horší. Plast středové části volantu se totiž vlivem slunečních paprsků defotmuje, stejně jako plastové překrytí airbagu před spolujezdcem. Tyto části pak kazí dojem z prostoru pro cestující.
Ti zde naleznou dostatek místa i velice pohodlná sedadla. S místem pro zavazadla je to však horší. Sedan má zavazadelník o objemu 380 litrů, což je hodnota hodná tak hachbacku nižší střední třídy a an i kombi uvedené pod názvem Sportwagon na tom není vůbec dobře. V základním pětimístnémm uspořádání interiéru totiž nabízí nákladový rostor jen o objemu 360 litrů! Je to tak sice jedno z nejhezčích, ale i nejméně praktických kombi na trhu. Jde samozřejmě o hodnotu naměřenou po roletku zavazadelníku, po jejímž odtažení lze vozidlo naložit až po střechu a prostor pro zavazadla tak o něco navýšit.
Kvůli zavazadelníku si tedy „stopadesátšestku“ řidiči nekupují. Pořizují si ji z důvodu líbivého designu, nízké ceny, dobrého držení stopy v zatáčkách a živých motorů (řadě motoristů stačí už základní šestnáctistovka). Zejména v případě benzinových agregátů vyrobených do roku 1999, pak totiž přišla norma Euro3, která jim o něco ubrala na temperamentu. Nejde ale o změnu, která by byla překážkou. Přesto rozdíl na odezvě, při sešlápnutí plynového pedálu, poznáte.
Zážehové motory Twin Spark se vyznačují typickou kontrukcí používající dvě zapalovací svíčky. Ty je třeba pravidelně měnit a použití levnější druhovýroby se obecně nedoporučuje, protože to často vede k problémům s pravidelností běhu. Pozor také na intervaly výměny rozvodů, přestože servisní interval předepsaný výrobcem je delší, 60 000 kilometrů představuje bezpečný strop.
Pozornost věnujte také hladině motorového oleje. „Motory Twin Spark se vyznačovaly zvýšenou spotřebou oleje už jako nové, a to vždy, když se dostaly do vyšších otáček. U ojetých vozů je tak kontrola olejové náplně naprosto nutná,“ varuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Důležitý je také výběr kvalitního oleje, protože tyto motory olejovou náplň více tepelně namáhají. Proto se doporučuje používat výhradně výrobcem předepsaný olej Selenia, což platí i pro turbodiesely.
Naftové motory se systémem common rail pracují s nízkou spotřebou, vyžadují ale dobré zacházení. Příznivou spotřebu přitom nevykazují pouze turbodiesely o objemu 1,9 litru, ale i výkonný pětiválec 2.4 JTD. „U turbodieselů dejte pozor na stav turba, v případě motoru 2.4 JTD také na stav dvouhmotového setrvačníku,“ nabádá zástupce AAA AUTO. Motor 2.4 JTD také více zatěžuje přední nápravu, což má negativní dopad na životnost zavěšení kol. Velká opatrnost je třeba při pořízení vozidla po nehodě, protože při nárazu může u naftového pětiválce dojít k deformaci klikové hřídele.
Benzinové pohonné jednotky zase mohou mít problémy s nadměrně opotřebenými ložisky klikové hřídele, což prozradí klepání. Vinu nese používání nesprávného motorového oleje a oprava se samozřejmě mezi levné neřadí. „Klepání lze pozorovat i u silně zakarbonovaných zážehových motorů, také těmto vozům je dobré se vyhnout,“ pokračuje ve výčtu mož ných problémů Jindřich Topol.
Nejčastěji se setkáte s omnáctistovkou nebo dvoulitrem, jejichž spolehlivost by nebyla špatná, jen kdyby jim motoristé dávali správný servis. Absolutní špičku pak představuje zážehový šestiválec Busso, který je dnes již legendou. Jeho úchvatný zvuk a neuvěřitelnou sílu si mohou vychutnat majitelé sportovně laděné Alfy Romeo 156 GTA, která se dnes řadí mezi ceněné sběratelské kousky. Turbodiesely se na trhu častěji objevují ty menší, tedy 1.9 JTD. Zde kromě zmiňovaného turba občas odejde vstřikovač.
„Obecně model 156 častěji trápí vůle na přední nápravě a to jak na spodních, tak horních ramenech,“ líčí zástupce AAA AUTO. Pozor si dejte i na stav brzd, kotouče se nezřídka vlní vlivem přehřívání, což je konstrukční slabina vozu. Někdy se vyskytnou poruchy elektroniky, výjimkou nejsou ani závady dobíjení. Před koupí prověřte i poloosy, které představují další slabší místo vozu. Uděláte to tak, že budete kroužit s koly v plném rejdu na jednu a pak na druhou stranu. Při přidání plynu přitom nesmíte slyšet od poloos cvakání.
Ve zpětném zrcátku
1997 – uveden sedan se zážehovými motory Twin Spark 1.6 16V/88 kW, 1.8 16V/106 kW, 2.0 16V/114 kW a šestiválcem 2.5 V6/140 kW.
1998 – nabídka pohonných jednotek rozšířena o turbodiesely se vstřikováním common rail: čtyřválec 1.9 JTD/77 kW a pětiválec 2.4 JTD/100 kW.
1999 – modernizace, nově sériově boční airbagy, zážehový dvoulitr nyní i s robotizovanou převodovkou Selespeed.
2000 – nabídka rozšířena o kombi pod jménem Sportwagon.
2001 – nové turbodiesely 1.9 JTD/81 a 85 kW, pětiválec 2.4 JTD nyní o výkonu 103 kW, na trh přichází sportovně laděné provedení GTA se zážehovým šestiválcem 3.2 V6/184 kW a to v provedení sedan i kombi.
2002 – modernizace, vyjma GTA montován standardně stabilizační systém, nový agregát 2.0 JTS/123 kW.
2005 – ukončení výroby a nahrazení modelem 159.
Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP Alfa Romeo 156 nikdy neprošla.