Alfa Romeo 146 (1994 – 2000)

Na podvozku Fiatu Tipo vyjela v roce 1994 designérsky atraktivní Alfa Romeo 146. Pod její kapotu se dostaly jak motory boxer známé z modelu 33, tak moderní agregáty Twin Spark.

RADOSTI
Pružné a výkonné motory, příznivé ceny ojetin, dobré jízdní vlastnosti, zdařilý design, příjemné ovládání.

STAROSTI

Nevalná pověst, nízká úroveň dílenského zpracování, vysoká nakládací hrana zavazadelníku, chatrnější interiér, nesnadný prodej vozu.

V roce 1994 uvedla italská značka Alfa Romeo nový třídveřový hatchback 145, který na podzim doplnil liftback 146. Oba automobily zpočátku poháněly zážehové agregáty boxer, z předchůdce Alfy Romeo 33. Šlo o motory 1.4i/66 kW, 1.6i/76 kW a 1.7 16V/95 kW.
O dva roky později se poprvé objevila vrcholná pohonná jednotka Twin Spark, konkrétně šestnáctiventil 2.0 TS/114 kW. Do nabídky se dostal také turbodiesel 1.9 TD disponující výkonem 66 kW. Koncem roku došlo k přepracování interiéru a vyřazení motorů boxer z nabídky. Na jejich místo přišly moderní šestnáctiventilové agregáty Twin Spark.
Rok 1998 přinesl drobný facelift. Především ale došlo k nahrazení původního turbodieselu novým se vstřikováním common rail. Výroba vozu byla ukončena v roce 2000. Nástupcem se stala Alfa Romeo 147.Pozice na trhu
Automobily značky Alfa Romeo to nemají lehké. Lákají atraktivním designem, ale jejich pověst drtivou většinu zájemců o vůz odradí. Se spolehlivostí na tom opravdu nejsou nejlépe.
Pokud prolistujete inzerci, najdete nejlevnější „stočtyřicetšestky“ v ceně okolo 25 000 korun. Mezi stejně starými konkurenty jde o levnější vozy. Na trhu ojetin ale nemají početné zastoupení a tak hledání zachovalého kusu může chvilku trvat.Zpracování
Kvalita dílenského zpracování je u Alfy Romeo 146 podprůměrem. Nezřídka se můžete setkat s vůlemi na ovladačích, vyskytují se i různá drobná poškození chatrnějšího interiéru. Pazvuky při přejezdu nerovností nejsou výjimkou.
Pochvalu si zaslouží tvarově zdařilá a do jisté míry originální palubní deska. Ta plně koresponduje se ztvárněním karoserie. Sedadla platí za pohodlná a poskytují tělu solidní oporu v zatáčkách. Cestující sedící vpředu mají prostoru opravdu dost. Zásluhu na tom má i výrazně vykrojená palubní deska v místě před spolujezdcem. Ale ani vzadu není situace špatná.
Zavazadelník vozu nabídne objem 380 litrů v základním uspořádání. To je hodnota, která bude většině motoristů dostačovat. Nevýhodu však představuje vysoká nákladová hrana.Jízda
Sportovně střižený design není vše, co Alfa Romeo 146 v tomto směru nabízí. Dobře naladěný podvozek a přesné řízení totiž umožňují i opravdu svižné svezení. Nemalý podíl na tom mají čilé motory. Zejména boxer 1.7 16V či agregáty Twin Spark. Automobil se vyloženě příjemně ovládá a je jistý v zatáčkách. Většina ojetin má ale citelné vůle v řazení.Motorizace
Výběr vhodného motoru není v tomto případě vůbec snadný. Mnoho vozidel má celkově nadměrně opotřebenou pohonnou jednotku, což může být výsledkem i nesprávné volby motorového oleje. Agregáty s protilehlými písty tzv. boxery někdy trápí vadné vstřikovače. Motory Twin Spark vybavené dvojicí svíček pro každý válec zase při sportovní jízdě více spotřebovávají olej a jeho nižší hladina může být smrtící. Navíc vyžadují kvalitní dražší oleje. Existuje zde také vyšší riziko koupě vozu se zakarbonovaným motorem.
Turbodiesel 1.9 TD možná nenadchne výkonem, ale proti zážehovým motorům platí za spolehlivější. Více síly ale nabídne modernější přeplňovaný vznětový motor 1.9 JTD. Zde však pozor na stav vstřikovačů.

Zážehové motory: 1.4i/66 kW, 1.4 TS 16V/76 kW, 1.6i/76 kW, 1.6 TS 16V/88 kW, 1.7 16V/95 kW, 1.8 TS 16V/103 kW, 2.0 TS 16V/114 kW.
Vznětové motory: 1.9 TD/66 kW, 1.9 JTD/77 kW.

NEJ motory
Dobrá volba: 1.9 JTD
Turbodiesel se vstřikováním typu common rail pracuje s nízkou spotřebou a dobrým výkonem. Jeho slabinu představují choulostivé vstřikovače. Repasovaná vstřikovací tryska přitom stojí přes sedm tisíc korun, což není zrovna málo. Navíc se může vyskytnout i problém s váhou vzduchu. Přesto jde o spolehlivější agregát, než jsou zážehové pohonné jednotky.

Nevhodný: 1.7 16V/95 kW
Tento boxer působil nemalé problémy už v předchozím modelu 33. Nezřídka má za sebou velkou porci svižně ujetých kilometrů a to mu na spolehlivosti nepřidá. Často se potýká s vadnými vstřikovači a únikem motorového oleje. Pozor také na nepravidelný běh, stav zapalovacích kabelů a svíček. Velkou pozornost je třeba věnovat i rozvodovému řemenu.

Časté závady
Nejeden automobil má zcela opotřebené poloosy, které jsou ve vozech značky Alfa Romeo choulostivější. Vyskytují se vůle na zadní nápravě, což způsobuje plavání vozu, ale i v táhlech předního stabilizátoru. „Podvozek Alfy Romeo je celkově náchylnější na problémy. Silentbloky mají kratší životnost a rozbité české silnice jim rozhodně nepomáhají,“ vysvětluje Jan Žilina, vedoucí manažer Auto Diskont.
Setkat se můžete také s únikem oleje z motoru a převodovky. „Při zkušební jízdě si velice dobře prověřte řazení. Převodovky totiž mívají problémy se synchrony. Pokud půjde řadit jen obtížně nebo uslyšíte podezřelé zvuky, raději vůz obejděte velkým obloukem,“ radí Žilina. Častá je koroze výfuku, ale i podlahy automobilu. Výjimkou nejsou poruchy elektroinstalace. „Setkat se můžete také s netěsnou chladicí soustavou,“ uzavírá výčet možných problémů Jan Žilina.

27.8.2010 11:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist