AdBlue: Na co je modré víčko nádrže u naftových motorů a jak ušetřit peníze?

Využití AdBlue představuje pro dieselové motory způsob, jak plnit stále přísnější ekologické normy. Dříve se tato technologie používala u nákladních automobilů, dnes se však stále častěji objevuje také u osobních vozů. Podle odborníků spotřeba AdBlue roste a ročně přibývá asi 20 čerpacích stanic, kde je možné AdBlue tankovat přímo ze stojanu. Zatímco litr AdBlue v kanystru stojí i více než 50 Kč, cena na výdejním stojanu může být i necelých 10 Kč.
2015_audi_q3_2.0_tdi_quattro_facelift_typ_8u_tankeinfuellstutzen_adblue-1100x618.jpg Zdroj: autoaid.de, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=37734505, Kickaffe (Mario von Berg) – Vlastní dílo

Stále přísnější emisní normy nutí automobilové výrobce řešit snižování emisí. Jednou z cest, jak dosáhnout ekologičtějšího provozu u naftových motorů, je využití takzvané selektivní katalytické redukce (SCR), která umožňuje výrazně snížit škodlivé emise oxidů dusíku. Využívá se při tom vodný roztok močoviny s obchodním názvem AdBlue. Vozidlo vybavené SCR vypouští ve výfukových plynech převážně vodní páru a dusík.

AdBlue je na českých čerpacích stanicích již standardem. V plastových kanystrech o objemech od 2 do 20 litrů je k dostání na většině benzínek. „Před deseti lety byl SCR katalyzátor doménou nákladních vozů. V posledních letech se ale tato technologie posouvá i do vozů osobních, na což reagují hlavně čerpací stanice s vysokými prodeji nafty. Ty umožňují tankovat AdBlue přímo ze stojanu,“ uvádí Ivan Indráček, předseda představenstva Unie nezávislých petrolejářů ČR.

„Počet čerpacích stanic s AdBlue dále poroste spolu s rozšiřováním vozů vybavených SCR katalyzátory, ale nikoliv závratně. Investice do nádrže a stojanu není malá a prodeje AdBlue jsou z jeho podstaty v poměru k prodejům nafty malé,“ dodává Indráček.

Podle údajů České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO), pod niž patří asi třetina veřejných čerpacích stanic v Česku, bylo k 30. 6. 2019 možné natankovat AdBlue přímo ze stojanu na 183 čerpacích stanicích. Z toho 57 z nich jsou stanice uzpůsobené také pro tankování AdBlue osobními vozidly. „Ročně přibývá u veřejných čerpacích stanic v Česku asi dvacet míst se stojanovou technologií pro výdej AdBlue, především v místech s vysokým podílem prodeje nafty,“ odhaduje Václav Loula, odborný tiskový mluvčí ČAPPO.

Motorová nafta má na celkové spotřebě kapalných automobilových paliv dle ČAPPO podíl více než 75 % a její spotřeba stále roste. V letošním roce očekává Václav Loula spotřebu nafty 6 miliard litrů. Společně s tlakem na snižování emisí roste i spotřeba AdBlue.

Tankovací pistole s AdBlue je pro řidiče mnohem komfortnější než dolévání močoviny z kanystru. Jednak nehrozí potřísnění, jednak nemusí být manipulace s 10 či 20litrovým kanystrem vždy snadná. Odběr AdBlue z výdejního stojanu ale přináší také výraznou finanční úsporu. „Zatímco litr AdBlue v kanystru vyjde motoristu i na více než 50 korun, u stojanu stojí klidně i méně než 10 korun.

29.8.2019 10:02| autor: Tomáš Malík | zdroj: Axigon

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist