autoweb.cz > Zajímavosti o autech > 9F-GT1 nejrychlejším autem světa?
9F-GT1 nejrychlejším autem světa?
V září tohoto roku se na trhu souběžně objeví dvě auta, o nichž jsou jejich výrobcí připraveni svorně tvrdit, že jsou nejrychlejší na světě. To první je Bugatti Veyron, několikrát oddalovaný a bájemi zahalený stroj, který stál spolu s pořízením značky a výrobního závodu mateřskou skupinu Volkswagen několik miliard eur a který na otázku, proč muselo mít za každou cenu 1001 koní, odpovídá „proč ne.“ To druhé se jmenuje 9F-GT1 a stojí za ním malá firmička 9ff z německého Dortmundu, pro kterou bude vznik prvního vlastního auta zároveň tou nejstylovější oslavou nově nabytého statutu oficiálního výrobce aut. Jestli jste to podle názvu a charakterní siluety ještě nepoznali, 9F-GT1 totiž bude osobitou reinkarnací závodního Porsche GT1, které se ve své době v několika exemplářích dostalo omylem i na silnici. Už jen touto okolností si zajistí patřičný ohlas. 9ff plánuje vyrobit dvacet kusů, prozatím má dvě objednávky a dokončuje práce na předváděcím exempláři č. 1. To jediné, co má karosérie GT1 společné se sériovou výrobou Porsche, je základní výlisek podlahy, který pochází ze současné GT3. Karosérie prvního kusu je tvarovaná ručně s převážným použitím hliníkových plechů, ale pro následující sérii zároveň poslouží jako předloha a ostatní exempláře už budou mít například celou zadní kapotáž z karbonu. Přesná hmotnost zatím není známá, ale 9ff odhaduje, že se dostane na hodnotu 1450 kg. Karosérie je v porovnání s klasickými auty generace 996 o 14 cm nižší a o celých 40 cm delší. K výkonu motoru konstruktéři 9ff říkají, že „to bylo na celém vývoji opravdu to nejjednodušší.“ Podle přání zákazníků jsou schopní z přepracovaného čtyřlitrového boxeru vydolovat od 850 do 1050 koní. Většinu technických detailů motoru drží 9ff v tajnosti, ale zveřejňuje například to, že turba netlakují více než poměrně konzervativních 1,3 baru a že jsou na rozdíl od všech ostatních přeplňovaných Porsche umístěné nad motorem, ne pod ním. I při takovýchto výkonech je navíc teplota v sání nižší, než například u tovární GT2, která nemá ani poloviční výkon. Točivý moment má přesáhnout 1000 Nm a nejvyšší otáčky (opět podle osobního stylu jízdy zákazníka) budou dosahovat 7800 až 8400 ot/min. 9ff doporučuje do všech svých aut pouze motorový olej Castrol RS 10W-60 a jedině vysokooktanový benzín 98+. Úvodní exemplář 9F-GT1 bude mít utlumenější výfuk a podle svých tvůrců „má být celkově příjemným autem s přátelským ovládáním. Jen bude mít navíc tisíc koní a bude extrémně rychlé.“ Šestistupňová převodovka je ze sedmdesáti procent nová z dílů vyrobených na zakázku. K nutnosti dbát na nejvyšší kvalitu v této oblasti 9ff pro příklad uvádí, že jistý zákazník s GT2 upravenou na 950 koní zprvu odmítl investici do zesílené převodovky. Tovární skříň mu po úpravě motoru vydržela přesně tři dny a když jí při výměně otevírali, vysypaly se z ní hrstky vylámaných zubů. Poháněná jsou pouze zadní kola, což 9ff zdůvodňuje tím, že pro ní není v současnosti reálné zajistit dostatečně odolné diferenciály, které by zvládly takový výkon. K Veyronu navíc dodává, že podle interních zpráv má ze stejného důvodu omezený v některých režimech výkon. Pro klasický provoz do rychlosti kolem 350 km/h ponese 9F-GT1 speciální pneumatiky Continental ContiSportContact Vmax, které pneumatikářská firma vyvíjí v přímé spolupráci s 9ff. Vpředu mají průměr devatenáct a vzadu dvacet palců, 245/25 vpředu a dvacetipalcové 305/25 vzadu. Při zkoušení maximálky nad 400 km/h se ale budou zadní dvacetipalcové pneumatiky měnit za devatenáctky. Dvoudílné kované ráfky prozatím dodává BBS a jako u všech aut od 9ff mají i ty na GT1 jedinou středovou matici. Brzdové kotouče jsou ocelové, vpředu mají průměr 380 mm a osmipístkové třmeny. K otázce karbonových brzd se 9ff staví neutrálně a na žádost zákazníků je samozřejmě zahrne do výbavy. Ocelové brzdy však mají podle firmy stále lepší citlivost v pedálu, jsou mnohem levnější a pokud jsou dostatečně dimenzované, nemohou vadnout. O přesných jízdních výkonech zatím 9ff nechce spekulovat, ale vzhledem k síle motoru a nízké hmotnosti si věří v tom, že GT1 bude rozhodně rychlejší než Veyron. Například V400, rekordní auto z Narda, od kterého má také vzniknout dvacet kusů, má při výkonu 840 koní zrychlení z nuly na 300 km/h za 17,1 sekundy a spotřebu mezi třinácti až padesáti litry na sto. S tolik populární hodnotou 0-100 km/h se 9ff příliš nezabývá, prý proto, že o několik desetinek se hádat s nikým nechce a v reálném provozu nemají tato čísla žádné opodstatnění. Podle firmy je zrychlení na 300 km/h mnohem směrodatnějším ukazatelem toho, jak je auto opravdu rychlé. Nová tisicikoňová zadokolka dosavadní měřítka určitě změní.
Marek Nastoupil
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | ležatý šestiválec, 4,0 l, turbodmychadla |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 850 - 1050 koní při 7800 - 8400 ot/min |
Točivý moment (Nm) | 1000+ Nm |
Spotřeba paliva (l/100 km) | kombinovaná cca 30 l/100 km |
Rozměry a hmotnosti | |
Provozní hmotnost (kg) | 1450 |
Zavazadlový prostor (l) | 0.1 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 398 000 eur |