autoweb.cz > Autoporadna > 940 vozidel na 1000 obyvatel. V Praze je přetlak aut. Víme, kde se jezdí nejvíc
940 vozidel na 1000 obyvatel. V Praze je přetlak aut. Víme, kde se jezdí nejvíc
V Praze stále narůstá množství silničních vozidel. A dalo by se říct, že tempo je vražednější než u dálničních vyšetřovatelů ze slavné Kobry 11. Ze statistik uveřejněných v ročence Technické správy komunikací (TSK) za loňský rok vyplývá, že počet vozidel v hlavním městě přesáhl hranici 1,3 milionu, z toho 1,04 milionu tvoří osobní automobily.
Masivní nárůst vozidel
Za posledních 34 let jde o masivní, víceméně třetinový nárůst. V roce 1990 totiž v Praze jezdilo zhruba 336 000 vozidel. Pro další srovnání uveďme, že v roce 2010 Praha registrovala 699 630 osobních automobilů a o dalších 10 let později došlo k nárůstu na 925 716 aut.
Podivuhodné jsou rovněž statistiky ukazující, kolik vozidel připadá na 1000 obyvatel matky měst. Zatímco v roce 1961 připadalo na 1000 obyvatel jen 92 vozidel (z toho 45 osobních automobilů), po revoluci data z roku 1990 ukazují 353 vozidel na 1000 obyvatel (z toho 276 osobních automobilů). Loňská čísla jsou rovněž téměř trojnásobná oproti začátku porevolučního období. Aktuálně na 1000 lidi v Praze připadá neskutečných 940 vozidel, z toho 750 je osobních automobilů, což představuje průměr 1,3 obyvatele na jeden osobák a 1,1 (!) obyvatele na nějaký typ motorového vozidla.
Nejvíce odjezdí osobáky
Z dostupných statistik rovněž vyplývá, že 91 procent naježděných kilometrů po hlavním městě najezdí právě osobní automobily. V období 0-24 hodin průměrného pracovního dne osobáky najezdily v loňském roce 21,115 milionu vozokilometrů. Celkové množství v rámci motorových vozidel je pak 23,168 milionu vozokilometrů.
Data dále odhalují, že nejzatíženější komunikací nadále zůstává se 142 000 vozidel za den Barrandovský most. Následuje Jižní spojka hned se třemi úseky a pomyslnou TOP 5 uzavírá Strakonická ulice v úseku mezi Barrandovským mostem a Dobříšskou. Zde se pohybuje 125 000 vozidel za den.
Nejvytíženější je Barrandovský most
Barranďák je tak zcela logicky také nejvytíženějším mostem v pražské komunikační síti. Následuje Hlávkův most (67 000), Radotínský most (62 000), most Barikádníků (58 000) a Jiráskův most (41 000). Nejvíce jezdíme Dejvickým tunelem, kde denně projede na 96 000 vozidel. Zde je však statistika relativně vyrovnaná a rozdíly jsou pouze v řádu jednotek tisíců. Za Dejvickým tunelem každopádně najdeme Brusnický tunel, Zlíchovský tunel, Bubenečský tunel a Strahovský tunel.
Nejzatíženější křižovatkou v hlavním městě je 5. května – Jižní spojka, kde denně profrčí na 214 000 vozidel. Ostatně křižovatky na Jižní spojce se v TOP 5 vytížených křižovatek objevují ještě dvakrát (u Chodovské a Barrandovského mostu). Druhou nejvytíženější je každopádně křižovatka mezi Barrandovským mostem a Strakonickou, kde projíždí denně 191 000 motorových vozidel.
Zajímavostí je oproti roku 2022 pokles při vjezdu vozidel do širšího centra, kde se v roce 2023 pohybovalo průměrně 250 000 vozidel, což je pokles o 3,4 procenta. Naopak vně městského okruhu se počet vozů navýšil o 4,1 procenta na 346 000 motorových vozidel a z toho 302 tisíc osobáků. Z této statistiky můžeme odvozovat, že se daří vozidla, která nutně nepotřebují jezdit skrze centrum, odsunout právě na městský okruh.