autoweb.cz > reportáž > 5 nejnebezpečnějších aut na našich silnicích
5 nejnebezpečnějších aut na našich silnicích
Říkejte si co chcete, pravděpodobnost že umřete v Mazdě MX-5 nebo Nissanu GT-R je poměrně malá. Dnešní auta jsou příliš bezpečná pasivně i aktivně. Pokud chcete odejít ze světa, nemusíte vlastnit supersport a často to ani není žádoucí. Stačí úplně obyčejná dodávka. To samozřejmě neznamená, že nelze zemřít stylově. Přinášíme proto krátký žebříček s extrémy z obou konců výkonového spektra pro ty kdo zemřít chtějí i nechtějí. A jedno malé Suzuki navrch pro vás, kteří rádi bouráte v divočině.
5. Škoda Favorit
Vrchol československého socialistického plánování nemůže chybět. Sice už ze silnic pomalu mizí, ale stále ho potkáte párkrát za den. Koncem 80. let byl Favorit na svou dobu poměrně moderní auto a design navrhl slavný Bertone, ale v jedné zásadní věci značně pokulhával – pasivní bezpečnost. Favorit měl velmi mizernou torzní tuhost a čelní náraz často končil fatálně, o bočním raději ani nemluvě. A ještě jedna perlička. Pokud jste s Favoritem „šikovně“ nabourali předkem do stromu nebo sloupu, prakticky ihned explodoval.
4. Chevrolet Corvette
Legendární Corvette je docela dostupným zbožím, prodává se za pár set tisíc korun. Ale tomu odpovídají i velmi „americké“ jízdní vlastnosti. Auto má obrovský výkon, ale podvozek a hlavně brzdy stíhají sotva z poloviny. Mnoho řidičů se nechá unést a na problémy si zadělají snadno. Corvette je totiž proslulá velmi kousavou převodovkou a na mokru dokáže udělat hodiny jen tak, z rozmaru. Abyste se nenudili. Pokud máte Corvettu s automatem, jezděte raději jen na suchu a rovně. A jestli máte manuál, naučte se precizně ovládat meziplyny.
3. Suzuki Samurai
Malinký offroad dokáže v terénu zázraky. Je lehoučký, mrštný a vyjede doslova po zdi. Zkrátka, pavoučí auto. Ale na silnici je to skutečný zabiják. Vysoko položené těžiště a krátký rozvor způsobují, že má auto tak mizernou stabilitu, že pro převrácení nejde nikdy daleko – stačí trochu rychleji najet do zatáčky, která utahuje. Kritický je i vyhýbací manévr, který auto rozhoupe ze strany na stranu a šup! Už ležíte na boku. Připočtěte si k tomu mireznou pasivní bezpečnost a málo dimenzované deformační zóny. Suzuki Samurai má na svědomí hodně životů.
2. Volkswagen Bus
Tohle auto je symbolem hippies. Ale možná právě kvůli němu se hnutí tolik nerozmohlo, protože stačil čelní náraz v menší rychlosti a auto se deformovalo jako harmonika. Vpředu jste totiž nenašli žádné deformační zóny a jediné, co mohlo jakž takž omezit deformaci auta, byly nohy, ruce a trup řidiče. VW Bus jezdil velmi pomalu, ale často jste s ním nechtěli jet rychleji než byla rychlost chůze.
1. Porsche 911
Ikonický sporťák se zrodil v 60. letech a od té doby se prakticky nezměnil. Koncepce s motorem vzadu prochází neustálým zdokonalováním, ale základní princip vrženého „kladiva“ si s sebou Porsche 911 ponese už navždy. Moderní modely těží z vyspělé záchranné elektroniky a hlavně širokých přilnavých pneumatik, ale starší auta bez všech těch počítačů a na úzkých gumách vyžadovala hodně opatrného řidiče. Stačí v zatáčce ubrat plyn a už letíte zadkem napřed. Má to ale jednu výhodu – nekoukáte se smrti přímo do očí, protože ten strom, který vás zabije, je vlastně za vámi.