Tipy, jak si poradit s únavou za volantem. Nezapomeňte si zacvičit

Energiťák, rádio co nejvíc nahlas, otevřené okénko a opětovný energetický nápoj. Jedná se o velmi častý recept na únavu za volantem při dlouhé cestě. Ale není asi správný, že?
titulka-2-1100x618.jpg Zdroj: Autoweb.cz

Po několika hodinách v autě v jedné pozici se naše tělo unaví víc, než by se mohlo zdát a to sebou nese další nepříjemné souvislosti. Jednou z nich může být kromě bolesti a nepohodlí také snížení pozornosti, mentální únava a otupělost. Máme tak možnosti, jak danou situaci řešit. A energetické nápoje v tom nebudou hrát roli.

Důležité je zastavit

Zastávka během jízdy s protažením a cvičením tak, jak navrhuje bývalá primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí, je nutností. Odbornice říká, že „tělesná i psychická únava se sice dostavuje u každého člověka individuálně, ale po 180 ujetých kilometrech je přestávka vhodná pro všechny. Po delší jízdě o sobě obvykle dávají vědět bolesti krční páteře. Paže a předloktí jsou kvůli dlouhodobému držení volantu také unavené a nepříjemně ztuhlé. Bolet začíná i bederní páteř a ramena. Dlouhá cesta je pro lidský organismus stresující. Tento stres může vyvolat právě ztuhlost šíjových svalů. S ohledem na zvýšené riziko nehody by řidiči rozhodně neměli únavu svalů i celkovou únavu organismu podceňovat.“

Rozhýbejte se

Takže zastavit a rozhýbat se, zacvičit si můžete na odpočívadle. Na řidiče působí velmi dobře uvolnění a protažení páteře s předklonem nebo záklonem a propnutými pažemi, které pohybem opisují tvar pomyslné ležaté osmičky, což je základní princip metody „infinity“. Cviky by měly být pomalé a plynulé bez trhavých pohybů. Můžete cvičit odděleně například v oblasti krční, hrudní a bederní páteře ale také tak, že se pohyb přenáší na celé tělo. Vsedě i ve stoje přenášejte při pohybu váhu ze strany na stranu. „Osmičku opisujete vždy třikrát jedním směrem a poté třikrát směrem opačným, postupně v různých rovinách i směrech. Z počátku provádějte téměř neviditelný pomalý pohyb, tzv. mikropohyb. Následně můžete zvýšit velikost ležaté osmičky i prováděnou rychlost cvičení,“ popisuje primářka.

Několik minut strávených cvičením je podle lékařky mnohem účinnější než káva vypitá v motorestu a cvičit lze i v zaparkovaném autě. Nejprve je nutné zajistit správné sezení a držení těla ve vertikále a také si správně seřídit sedadlo, eventuálně i volant. Cvik provedete tak, že si sednete vzpřímeně a opřete se o sedadlo celým trupem i hlavou. Rukama a propnutými pažemi se opřete o volant. „Horními končetinami lehce zatlačte do volantu, dolními končetinami do podlahy auta, odtlačte se zadečkem, zády, hrudníkem a hlavou, vše jen jemně. Současně lehce stahujte spodní část zadečku i pánevní dno,“ radí lékařka. „Vytáhněte hlavu nahoru a vše proveďte dohromady, jako byste chtěli vstát a celé tělo mělo tendenci se samo vzpřímit a narovnat. Sedm sekund provádějte „vzpřímení“ – odtlačení, sedm až čtrnáct sekund uvolnění,“ dodává doktorka.

Cvičit lze i za jízdy

Cvičení za jízdy? Ano, ale… Některé cviky lze praktikovat dokonce i za jízdy nebo během strnulé dopravní zácpy, kdy řízení nevyžaduje tolik pozornosti. Provádění pohybů na principu ležaté osmičky si řidiči mohou jen představovat. „Mozek nerozezná skutečnost od imaginace, na jednotlivé cviky stačí jen myslet. Mozek bude příslušné svaly i přesto zapojovat a vysílat do nich signály k pohybu,“ uzavírá primářka .

17.6.2023 10:35| autor: Redakce | zdroj: Filip Rakovan, Primářka Michaela Tomanová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist