240 milionů za 3 km. Oprava Pražského okruhu omezí řidiče na rok. Kde bude šest pruhů?

Pražský okruh sice není ani zdaleka hotový, nevyhne se však nutným opravám. V průběhu července byly zahájeny dlouho odkládané práce mezi 13. a 16. kilometrem, které potrvají 30 týdnů s kalkulací 240 milionů korun. Jak to bude s přibýváním pruhů na krizových místech?
rsd-okruh-praha-1100x618.jpg Zdroj: ŘSD

Ředitelství silnic a dálnic se čtvrtletním zpožděním zahájilo práce na nutné opravě úseku Pražského okruhu mezi 13. a 16. kilometrem. Jedná se o část mezi Lochkovským tunelem a sjezdem do ulice K Barrandovu. Tedy velmi vytížený úsek, jímž denně projede až 50 000 vozidel. Omezení na místě potrvají 30 týdnů, jelikož však proběhne zimní pauza, řidičům se opravený segment plně otevře až v červenci roku 2025. Do té doby bude doprava vedena v režimu 2/2 s provizorními jízdními pruhy a rychlostí do 60 km/h.

Práce na Pražském okruhu

Součástí prací jsou výkopové práce, drenáže, chráničky, štěrbinové žlaby či kabelová komora. Ve finální fázi opravy dojde k položení asfaltové vrstvy a implementaci svodidel. Za opravou stojí společnost Skanska, která projekt vysoutěžila s cenovkou 238,4 milionů korun. Ve výjimečných případech se řidiči dočkají ještě výraznějších omezeních. Během příprav na další etapu stavby dojde k vedení dopravy i v režimu 1/1. Během prací dojde rovněž k prodloužení připojovacího pruhu u mimoúrovňové křižovatky Slivenec na 15. kilometru ve směru k D5. Výsledkem má být snazší připojování vozů do vytíženého úseku Barrandova, což zajistí i větší bezpečnost.

Hlavní město nicméně paralelně stále pokračuje s pracemi na Barrandovském mostě, za což na ŘSD míří kritika. Ředitelství se však brání, že daný úsek Pražského okruhu je již v degradačním stavu a není na co čekat. Pakliže by 15 let stará vozovka nebyla opravena nyní, stálo by další finanční prostředky její nadbytečné udržování. Pravý jízdní pás se mimochodem rozšíří o 0,75 metru. Rozšíření jízdního pásu vyvolává otázky ohledně nutnosti šesti pruhů na okruhu.

Kde se dočkáme šesti pruhů?

Aktuálně má Pražský okruh jediný šestipruhový úsek mezi Zličínem a Ruzyní, v plánu je také rozšíření mezi Černým mostem a Štěrboholy. Dává tedy smysl přijít s rozšířením i na dalších místech, která sužují kolony. Podle ředitele ŘSD Radka Mátla ale rozšíření na šest pruhů není na řadě míst nutné. „Co se týče počtu pruhů, navazujeme na uspořádání, které je v Lochkovském tunelu. Rozšiřovat v tomto místě D0 na šestipruh nedává smysl. Tento úsek neplánujeme rozšiřovat ani do budoucna,“ říká Mátl v podcastu ŘSD.

Dle Mátla dává šestipruh smysl na úseku mezi mimoúrovňovou křižovatkou Barrandov a dálnicí D5, čímž by byly kolony odstraněny. Důvodem je větší přísun vozidel ze západní části Prahy. Jedná se až o 30 000 nových vozidel. „Máme kladné stanovisko EIA, už v příštím roce budeme stavět dva široké nadjezdy, abychom při rozšiřování úseku nezpůsobili kolaps,“ dodává Mátl k plánům ŘSD. K rozšíření dojde dle aktuálních plánů v roce 2026. Ještě dříve se dočkáme zkapacitnění křižovatky D5 na Zličíně. Následně se šest pruhů podívá také na úsek Zličín – Loděnice s následným rozšířením do Berouna. S tím jsou delší dobu srozuměné i obce, jimž se však plány nelíbí především vzhledem k potenciálnímu nárůstu hlučnosti.

5.8.2024 7:16| autor: Petr Semecký | zdroj: https://kraje.rsd.cz/stredocesky/blog/2024/06/27/zahajujeme-rekonstrukci-vozovky-na-prazskem-okruhu/, https://zdopravy.cz/sest-pruhu-na-prazskem-okruhu-dava-smysl-jen-nekde-dle-rsd-jsou-potreba-az-od-barrandova-212079/, ŘSD, zdopravy.cz
Více o tématu: křižovatky

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist