autoweb.cz > Autoporadna > 17 km dálnice za 16 let. Stavbu na D49 opět zdržují spory
17 km dálnice za 16 let. Stavbu na D49 opět zdržují spory
Stavební práce na D49 začaly již v září roku 2008, o dva roky později však došlo k jejich pozastavení. Úsek dálniční sítě zdržoval nedostatek finančních prostředků, dlouhodobě však dokončení odkládají především spory s ekologickými aktivisty, jejichž námitky a žaloby postupně vedly k odkladu získání stavebního povolení až na konec roku 2019.
K obnovení stavby mezi Hulínem a Fryšťákem došlo na konci roku 2021, nyní však ŘSD opět postrádá stavební povolení.
Spory s aktivisty
Důvodem absence povolení je vyhovění Nejvyššího správního soudu kasační stížnosti Dětí Země z května 2024. Skupina platnost stavebního povolení napadla a ministerstvo životního prostředí nyní musí znovu posoudit ekologické dopady úseku, který má ve své finální podobě ulevit Zlínu, Otrokovicím, Holešovu a Hulínu.
Na stavbu úseku z Hulína do Fryšťáku mají posléze navazovat další tři etapy z Fryšťáku do Lípy. Na ty naváže stavba z Lípy do Vizovic. Uvedení do provozu kompletní D49 se chystá na rok 2034.
ŘSD věří v dokončení ještě letos
Ředitelství silnic a dálnic věří, že navzdory absenci stavebního povolení se v letošním roce podaří stavbu dokončit. Ostatně 17 km dálnice je z velké části hotovo, aktuálně se nesmí pracovat na části objektů s D49 spojených.
„Celkově je stavba ve vysoké fázi rozpracovanosti. Z velké části máme položené asfaltové a betonové vozovkové vrstvy. Mosty jsou také v pokročilé fázi výstavby. Můžeme dále pracovat na objektech, na něž máme vydané pravomocné stavební povolení. Naopak například již nesmíme pokračovat v pracích na inženýrských sítích či retenčních nádržích,“ popisuje stupeň kompletace ředitel Správy Zlín ŘSD Karel Chudárek.
Práce smí probíhat jen někde
Nyní probíhají tzv. konzervační práce, během nichž se dokončují především všechny mosty. Ředitel závodu Inženýrské stavitelství Morava ze společnosti Skanska, Jiří Vinklárek, tvrdí, že se nyní pracuje pouze tam, kde to stavební úřad dovolil. „Dokončujeme například estakády u Fryštáku a pokládáme vrstvy na vozovky tak, aby byly zajištěny odtokové poměry a ochrana podloží proti erozi,“ popisuje detaily stavby Vinklárek. Aktivita na D49 je v tuto chvíli zhruba poloviční. V plném nasazení se na stavbě pohybovalo okolo 500 až 600 osob. Nyní se počty pohybují mezi 300 a 400 lidí.
Termín obnovení všech prací na dálnici D49 je v rukou ministerstva dopravy. To rozhodne o zpravomocnění stavebního povolení. „Nejvyšší správní soud dal letos za pravdu aktivistům a zrušil původní rozhodnutí ministerstva dopravy mimo jiné z důvodu nedostatečně odůvodněných závazných stanovisek dotčených orgánů. Jedná se například o Ministerstvo zdravotnictví ČR, ČEPS a.s, Drážní úřad, GasNet s.r.o., Vodovody a kanalizace Kroměříž a další. Ty ministerstvo dopravy vyzvalo k doplnění stanovisek. Poté bude moci o rozkladu rozhodnout,“ doplňuje Chudárek.