autoweb.cz > reportáž > Vaříme do vrchu!
Vaříme do vrchu!
Pokud by vám jeho jméno nic neříkalo, Filip Sajler je polovinou kuchařské dvojice z televizního projektu „Kluci v akci“. Filip na obrazovkách pořád vaří, teď se ale vrhnul do akce úplně jiné – do závodění. A celé je to vlastně velmi jednoduché – přiženil se totiž do závodnické rodiny.
Jeho tchánem se stal Martin Jerman, profesionální závodník, kterého můžete znát ze závodů do vrchu, z okruhových pohárů i z vytrvalostních závodů. V roce 2007 získal titul Mistra Evropy v závodech do vrchu v kategorii SZ, v roce 2008 vyhrál Mistrovství ČR v závodech do vrchu a získal 3. místo v anketě Zlatý volant, o rok později se stal mistrem ČR na okruzích s vozem Porsche 911 GT3 997. Takže skutečně žádný amatér.
Mitsubishi Lancer fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Filipova manželka, Gábina Sajlerová, rozená Jermanová, se potatila. Ve čtyřech po sobě jdoucích letech (2005-2008) vyhrála s Opelem Astra OPC Dámský pohár ME, a s výjimkou roku 2006 titul doplnila i prestižní českou cenou Zlatý volant – Cena Elišky Junkové.Když se k závodění rozhodl i Filip (a řekněte upřímně, který motoristický nadšenec by se v takhle příznivé životní situaci nerozhodl?), padlo rozhodnutí založit „rodinný“ tým Evolution Racing. Chvíli se spekulovalo o vhodných autech, ale nakonec zvítězila soutěživost – ve stáji stojí dva japonští plnokrevníci Mitsubishi Lancer Evolution X skupiny N, protože mezi těmi je v českém i evropském měřítku největší konkurence.
„Enkové“ závoďáky se od sériového Eva liší (kromě klece a dalších předepsaných a nezbytných ochranných prvků) jinak naladěným motorem, tedy především jeho elektronikou, bytelnou převodovkou s přímým ozubením a bez synchronizace (ale nejde o sekvenci, řadí se klasickou pákou), „utaženými“ samosvornými diferenciály, jinými díly podvozku a závodními brzdami.
Výkon motoru není pravidly nijak omezen, jediné omezení se týká velikosti turbodmychadla. Nejsou také povoleny žádné zásadnější změny ve vnitřnostech motoru (výjimku tvoří homologované kované ojnice), takže výkon se musí zvedat rozumně, aby motor vydržel. Realisticky prý lze jezdit se zhruba čtyřmi stovkami koní a točivým momentem až 600 Nm.Když jsem se na okruhu ve Vysokém Mýtě poutal na sedadlo vedle Martina Jermana, musím říct, že jsem ani nebyl nervózní. Přece jen už jsem absolvoval pár pořádně rozevlátých jízd v rallye speciálech vedle takových es, jako je Martin Prokop, Jan Kopecký, Vašek Pech, nebo Roman Kresta. Jenže když se motor po dvou krátkých kolech prohřál a Martin Jerman cvaknul na palubní desce přepínačem, který dává turbodmychadlu „dlouhé vodítko“, zjistil jsem, že vrchařský speciál je přece jenom z jiného těsta.
Horní táhlou pravou zatáčku jsme jezdili přes obrubník a následně po dvou kolech. Do utaženějších zatáček jsme sice hodně zpomalovali, protože Martin z pochopitelných důvodů nechtěl dávat diferenciálům zbytečně moc zakouřit při pouhých testovacích jízdách. „V závodě ale dostanou co proto,“ ujistil mě. Párkrát mu tam na rovince nešla trojka, zkrátka bylo znát, že se auta teprve dolaďují.Filip Sajler není jediný, pro koho bude letošní sezóna něčím úplně novým. Jeho žena i tchán sice mají se závody zkušeností hodně, ale ještě nikdy nezávodili se čtyřkolkami. Martin otevřeně říká, že první rok bude hodně „učící“. Auta jsou připravená dvě, s tím mírně ostřejším pojete Martin, na druhém se bude střídat Filip s Gábinou. Filip pojede český mistrák, Gábina evropský, i když pravděpodobně ne celý – zároveň se totiž ujala role matky a to je závod na hodně dlouhou trať…
„Kdyby to bylo jen na mně,“ řekl mi Filip s klukovským úsměvem, „závodil bych už někdy ve dvaceti. Jenže nejdřív jsem se musel postarat, aby ze mě nebyl úplný žebrák. Zkusil jsem si amatérský závod a hodně mě to bavilo, ale je to všechno především o financích a bez Martina by to vůbec nešlo.“ Já jen dodávám – víc takových tchánů!Možná teď přemýšlíte nad tím, že mít jen tak nějakého tchána nestačí, také člověk nesmí být dřevo. A že se někdo umí ohánět nožem a pánví ještě nic neznamená. Jenže Filip už dokázal, že je ze závodnického těsta. První letošní závod, kterého se tým Evolution Racing zúčastnil, se odehrál na brněnském Masarykově okruhu, kde se jela 2435 metrů dlouhá trať proti směru hodinových ručiček, tedy „v protisměru“ obvyklého okruhového provozu.
Martin Jerman se bohužel potýkal s technickými problémy, zlobila elektronika. Filip se ovšem blýsknul – v první jízdě nechal za sebou zkušeného Jirku Losa s Imprezou WRX STI i Oskara Beneše na dalším Evu X. V druhé jízdě se Filip držel také statečně, ale Los ho nakonec o jednu desetinu sekundy předjel. Třetí byl opět Beneš. Dalším českým závodem pro Evolution Racing bude na konci května Ústecká „jednadvacítka“ v Ústí nad Orlicí a pak 11. června slavný závod Ecce Homo na Šternberku. Mezitím se v rámci evropského poháru pojedou žávody v Rakousku, Španělsku, Portugalsku a Německu.
Nezbývá, než držet palce a podpořit tým nejen návštěvou jejich stránek, či facebookového profilu, ale především návštěvou závodů jako takových.
Honza Koubek