autoweb.cz > Testy automobilů > Srovnávací test > Ford Focus 1.6 TDCI vs Volkswagen Golf 1.6 TDI
Ford Focus 1.6 TDCI vs Volkswagen Golf 1.6 TDI
Váhám, zda vám to mám prozradit už teď. Vím totiž, že se část z vás podívá rovnou na konec, kde bude celé rozuzlení popsané. Má ale smysl větší část trpělivých čtenářů napínat? Tak to zkuste vydržet až do konce, protože se dozvíte, které auto v segmentu C, tedy takové, které si velká část z nás může skutečně koupit, je opravdu nejlepší.
Když se představil nový Ford Focus, všichni si kladli otázku, jestli tentokrát dokáže Volkswagen Golf definitivně sesadit z trůnu. Jenže v téhle třídě nejde jen o to, jak se s autem žije, ale hodně i o to, jak jezdí a jak se v něm cítí řidič. Proto mnoho lidí, včetně nás, tak obdivovalo Focus, protože jste mu díky jeho ultrazábavnému řízení a relativní jednoduchosti odpustili všechno – od obyčejného interiéru po vrzající plast kdesi v útrobách palubní desky.Máme minulý Focus rádi a pořád ho budeme mít ze nejlepší volbu pro řidiče, když pomineme auta jako BMW řady 1, která jsou cenově někde úplně jinde. Jenže minulý Ford Focus je ten tam a současná generace ukázala, že se zaměřuje na jiné priority – chce především fungovat každý den a oslovit mnohem širší klientelu. Chce být zkrátka Volkswagenem Golf.
Ford Focus fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Než začneme se srovnáváním, musíme si ujasnit jednu věc, než nás začnete obviňovat z podjatosti na tu či druhou stranu. Podobnější auta snad u nás dnes do srovnávacího testu neseženete. Obě auta jsou bílá, obě mají dieselové motory 1,6 litru, obě mají manuální převodovky a obě jsou prakticky v základní výbavě – jen s automatickou klimatizací a slušným rádiem. Žádné tempomaty, pohledné 18″ disky či větrané kožené sedačky a navigace. Samozřejmě budete namítat, že jsme vzali do testu Ford, který má o 10 koní menší výkon než Volkswagen. Ale to by zase druhá skupina namítala, že jsme vzali o 10 koní slabší Volkswagen, kdybychom někde sehnali Ford Focus 1.6 TDCI s výkonem 115 koní. Volkswagen Golf 1.6 TDI leží uprostřed a nedá se nic dělat, výkonově auta shodná nejsou a základní dieselový Golf s výkonem 90 koní jsme nikde nesehnali. Víc už jsme pro maximální objektivitu testu udělat nemohli.Design vozů si zhodnoťte sami, protože je to věc velmi subjektivní. Dovolím si ale publikovat svůj osobní názor – záď nového Focusu mi přijde s těmito velkými světly divná. Decentní a velmi nadčasový „beztřídní“ design Golfu mi naopak sedí, ale znovu podotýkám, že to je čistě můj osobní dojem a nevyvozujte z něj žádné závěry. Podobně nejsem nadšený ani z trochu složitého interiéru Fordu, čisté a uklizené tvary ve Volkswagenu se mi líbí víc.
V čem se ale v redakci shodujeme je trošku komplikovanější ergonomie ve Fordu. Ono asi hodně záleží na zvyku, ale přijde nám, že pokaždé, když se posadíme do nějakého Volkswagenu, nic nehledáme a nemusíme vymýšlet, jak se obsluhuje to či ono. Golf i Focus naštěstí nabízí široce nastavitelný volant i sedačky, takže si optimální pozici za volantem najdou snad všichni. Sám za sebe mám pocit, že Focus je v tomto ohledu trošku lepší a velkorysejší než Golf, ale Volkswagen kontruje právě jednodušší a srozumitelnější ergonomií.
Dieselový základ
To důležité se ale odehrává po nastartování, kdy začínáme pozorovat první rozdíly. Zatímco jednašestka v Golfu se poměrně rychle uklidní, motor Fordu neustále působí hrubějším dojmem – a to jak při jízdě, tak při stání na volnoběh. Motor ale skoro vždy zhasne díky systému start/stop, takže budete od jeho rachtání ušetřeni. Znovunastartování ale otřese celým autem, možná trochu více Fordem než Volkswagenem.
Motor 1.6 TDI v Golfu je takový měkčí, jemnější. Sice je jeho reakce na plyn malinko gumová, ale při rychlém řazení nedochází k nepříjemnému pocukávání a i rozjezdy jsou s Golfem plynulejší. Ford je v tomto ohledu trochu hrubější, ale jednotka 1.6 TDCI zase na přidání plynu reaguje přesněji a živěji. Trochu tím tak smazává, aspoň pocitově, svůj mírný výkonový hendikep.Když jste ještě před pár lety řekli „sto koní“, mohli jste se pochlubit autem s velmi solidními paramtery. Ono by tomu tak bylo i dnes, ale testované vozy kvůli svému ekozaměření trpí na jednu věc – příšerně dlouhé převody a velké mezery mezi nimi. Jak Golf 1.6 TDI, tak i Focus 1.6 TDCI mají mezi jedničkou a dvoujkou a pak mezi dvojkou a trojkou takovou díru, že abyste se při akceleraci neloudali, musíte motory docela dost vytáčet. Jen díky tomu se po zařazení vyšší rychlosti motor vrátí do použitelného pásma otáček. Pod 1800 ot./min. se totiž ani v jednom z aut nic neděje, i když nutno říci, že motor Golfu přichází k životu trochu dříve. Focus má citelně větší „turbodíru“.
Jenže přestaňte se motat s auty ve městě a situace se změní. Podvozek Focusu ožije a vůbec začne celý působit dojmem, jako by se probudil a uvědomil si, že právě soupeří s Volkswagenem Golf – dosud nejlepším autem v segmentu C. První zatáčka dává tušit, že to najednou Golf nebude mít tak jednoznačné.
Kdo tady má talent?
Pusťte produkt z Wolfsburgu do „čtyřkové“ zatáčky rychlostí lehce pod devadesát, auto se opře o přední kola, volant vyšle do dlaní počítačem přesně generovaný odpor, trefte apex, přidejte a Golf opustí zatáčku v náznaku mikroskopické nedotáčivosti. A pak hurá přetrpět línou akceleraci přes další rovinku, lehce na měkce působící brzdy a znovu.
Teď udělejte to samé ve Focusu. Čtyřka je připravena, ručička rychloměru se dotýká zespodu devadesáti a šup dovnitř… Moment! Rychle zpátky a trochu jemněji! Ano, řízení Fordu je poněkud ostré a možná může zpočátku vyvolávat dojem zbrklosti až přemotivování – jako když vypustíte hyperaktivního pitbullteriéra do výběhu plného slepic. Tohle byl naprosto hanebným způsobem pokažený průjezd, takže se otočme a zkusme to ještě jednou.
Možná pomůže vyšší rychlost a také že ano. Tachometr nyní ukazuje něco málo přes stovku (ano víme… ale ony ty tachometry trochu zkreslují.). Nyní se zdá být všechno v naprostém pořádku, protože Focus se začne do stejné zatáčky otáčet jako by více okolo svého středu, nenásleduje jako ovce přední nápravu, jak to trochu dělá Golf. Musíte být ale mnohem citlivější s volantem, protože řízení je opravdu moc rychlé a bohužel bez přirozené odezvy, kterou minulý Ford Focus disponoval. Na výjezdu si všimnete, že Ford mnohem ochotněji drží zvolený směr, nenaklonil se tolik a i přes papírově slabší výkon je cítit větší zápal pro věc.
Velmi dobře to shrnul Martin Plaštiak ve svém stručném hodnocení, když jsme se při natáčení obou aut honili po trati: „Když jsem jel vpředu, musel jsem ubírat, aby Ford nebyl na záběrech z kamery příliš daleko. Kde Dalibor s naftovým Volkswagenem zápasil na brzdách, nadával na nedotáčivost a marně hledal trakci ve výjezdech (absolvoval jsem pár kol na sedadle spolujezdce Golfu), jel Focus zcela nevzrušeně. Auto nemělo problémy při brzdění, v zatáčkách bylo na rodinný hatchback výjimečně dobře vyvážené a na výjezdu jednoduše zrychlovalo s plynem téměř na podlaze. Byla by to skoro nuda, kdyby se to vše nedělo v rychlosti zcela neadekvátní postavení auta. Golf působí jako veskrze příjemný stroj na každý den, ale když jde skutečně do tuhého, odkope se jako obyčejné rodinné přibližovadlo. Ford Focus je opačný případ. V nižších rychlostech na svého soupeře výrazně ztrácí, především kvůli neochotnému motoru. Když ho ale vezmete pod krkem, začne fungovat takovým způsobem, že byste si ho hned běželi koupit. Mě přesvědčil dokonale.“
Dost bylo závodění
Jenže tím se dostávám k zásadnímu problému – budete jezdit takhle rychle, abyste si toho všimli a abyste ocenili o nějaké to procento ochotnější chování Fordu? Dovolím si odhadnout, že 99 % z vás projede stejnou zatáčku na pětku rychlostí kolem 70 km/h a sotva budete přemýšlet nad tím, co se děje s předními koly a volantem, protože v rádiu zrovna řeší piráty silnic, v kufru vezete nákup a do toho ještě přemýšlíte, komu musíte zítra ráno v práci zavolat.A v takové situaci se opět přesouvají jazýčky vah na stranu Volkswagenu Golf, který dokáže být uvolněnější a takový… jak to jen říci… tolerantnější? Méně provokativní? Přiznáme se bez mučení, že jsme jeli večer po práci domů raději Golfem, který nás nijak nevyzýval a lépe se nám přizpůsobil. Stal se naší součástí, chápavým kamarádem, který po nás nic nechtěl. Ford tohle, což je pro nás záhadou, moc dobře neumí, protože v nízkých rychlostech nefunguje tak klidně jako Golf a vy chcete pokaždé jet o trošku rychleji než to auto před vámi.
Věříme, že při cestě na dovolenou přes Alpy budeme mít Focus stokrát raději než trochu uniformní, beztřídní a bezpohlavní Volkswagen, ale kolikrát přes Alpy jezdíme? Tak maximálně jednou za dva roky – jinak chceme na cestu z práce uklidňující a chápavé auto. Takový Mercedes-Benz třídy S pro „socky“ by se nám líbil. A tuto roli plní Volkswagen Golf znamenitým způsobem.
Nechápejte to tak, že by byl Ford Focus špatné nebo nepovedené auto. To v žádném případě! Je to naprosto úplný a svým způsobem téměř dokonalý produkt, který skutečně splnil to, oč byl žádán – stát se Volkswagenem Golf, tedy beztřídním autem pro všechny. Jsme přesvědčeni, že přiláká mnohem širší skupinu zákazníků a že jim bude dobře sloužit. Přes všechny tyto ústupky ale ztratil jiskru a duši. Je to nyní více stroj než osobnost.
Že je něco takového u levné předokolky segmentu C naprosto zbytečné? No, záleží na vašem úhlu pohledu a pokud to tak berete, bude pro vás Ford Focus vynikajícím autem. My ho jako vynikající auto bereme také, ale kdybychom měli teď položit na stůl necelý půl milion za nový dieselový rozumně vybavený automobil, bylo by to u prodejce Volkswagenu. A přitom jsme Focusu tolik drželi palce…
Verdikt
S Fordem Focus je sice jízda na okresce mnohem záživnější, ale abyste rozdíl poznali, musíte jet tak rychle, jak z většiny potenciálních zákazníků nikdo jezdit nebude. V každodenním přibližování funguje Volkswagen Golf lépe a přitom nic z toho, co má dělat, nedělá hůře než Ford Focus. Každý srovnávací test musí mít vítěze. Asi už jste s textu výše pochopili, že tentokrát to v souboji základních dieselových motorizací Volkswagen Golf ustál a uhájil křeslo nejlepšího auta segmentu C.
Dalibor Žák (foto: Petr Ezechiáš)
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
Podmínky při testu | sucho |
0-80 km/h (s) | 8,36 |
0-100 km/h (s) | 12,58 |
50-80 km/h na x.stupeň (s) | 5,0 na 3.st. |
100-0 km/h (s) | 3,05 |
100-0 km/h (m) | 39,01 |
Čas na kolo (s) | 37,76 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1560 |
Kompresní poměr | 16,0 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 75,0 x 88,3 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry MacPherson, stabilizátor |
Vzadu | nezávislé zavěšení Multilink, stabilizátor |
Brzdy vpředu | Kotoučové s vnitřním chlazením, 278 x 25 mm |
Brzdy vzadu | Kotoučové, 271 x 11 mm |
Pneumatiky vpředu | 205/55 R 16 |
Pneumatiky vzadu | 205/55 R 16 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 70 / 95 v 3600 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 230 v 1500 - 2000 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 71,0 |
0-100 km/h (s) | 12,5 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 180 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,1 / 3,7 / 4,2 |
Objem nádrže (l) | 53 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4358 |
Šířka (mm) | 2010 / 1823 (včetně / bez zrcátek) |
Výška (mm) | 1484 |
Rozvor náprav (mm) | 2648 |
Provozní hmotnost (kg) | 1338 |
Celková hmotnost (kg) | 1900 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 665 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1200 |
Zavazadlový prostor (l) | 277 - 1062 / 363 - 1148 (rezerva / sada na opravu) |
Ceny | |
Základní cena modelu | 359 990 Kč (1.6 Duratec Ti-VCT Trend) |
Základní cena test. verze | 414 990 Kč (1.6 TDCI 95 Trend) |
Cena testovaného vozu | 482 190 Kč |