autoweb.cz > Citroën > Citroën C5 > Citroën C5 Tourer 2.0 HDi (160 k)
Citroën C5 Tourer 2.0 HDi (160 k)
Dynamika 7
Chování na silnici 9
Provozní náklady 7
Praktičnost 9
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
RADOSTI:
Královsky pohodlný podvozek, uvolněná atmosféra, střízlivá výstřednost
STAROSTI:
Multimediální systém, drobné ergonomické přešlapy, automat by mu slušel víc
Pokud jste v minulosti toužili po velkém, pohodlném a nonšalantním voze, Citroën měl pokaždé odpověď. Mezi německou konkurencí nikdy nehrál první housle, ale vždycky měl co nabídnout. Na poli velkých sedanů, potažmo kombíků, je vyhlášený. Začalo to božským DS, pokračovalo excentrickým CX, následovaný futuristickým XM a konečně modelem C6.
Jak do této řady zapadá Citroën C5? Pokud bychom nahlíželi pouze na rodokmen, pojítko bychom nenašli. Když ale vezmeme v úvahu skutčné schopnosti auta, rázem jsme na správné stopě. Po loňském ukončení výroby Citroënu C6 totiž tohle auto přebírá pomyslné žezlo vlajkové lodi. Nenechte se zmást současnou modelovou řadou DS, u které můžeme zpozorovat odklon od tradičních hodnot.
Citroën C5 fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Schopnosti Citroënu C5 Tourer jsou však natolik přesvědčivé, že by měl určitě figurovat na seznamu horkých kandidátů každého kupce, který se porozhlíží v rámci tohoto segmentu. Bylo by chybou považovat tohle auto za okrajového hráče, přestože možná působí trochu jako ten brýlatý chytrolín podivného vzezření, co na gymplu sedával vždycky raději v rohu.
Vlastně nejen že tak působí, kus této personality v něm skutečně rozpoznáte. Není to žádný vysportovaný krasavec, kterého při neoblomném přesvědčení o vlastní dokonalosti doprovázejí hrubiánské manýry. Ani pan dokonalý, který má od každého něco a dělá všechno tak akorát správně.Když mu dáte šanci a půjdete s ním na rande, zjistíte, že vystupuje distingovaně, a budete se s ním cítit uvolněně s jistotu, že si s vámi nechce za každou cenu večer jenom zašpásovat. Promiňte, asi jsem se nechal příliš unést faktem, že při nákupu auta rozhodují nakonec ženy…
Nicméně, přesně to bylo to poslední, na co jsem měl v Citroënu C5 Tourer pomyšlení – nějaké špásování mi bylo ukradené. Hned při prvních kilometrech se člověk naladí na velmi poklidnou notu – žádné allegro se nekoná. Naopak, dokonce jsem byl donucen aurou „cépětky“ naladit si klasickou hudbu. Ačkoliv k tomuto žánru nemám žádný vztah, poslouchal jsem jí celý týden a s chutí, jelikož perfektně dokreslovala uvolněnou atmosféru.
Na té má největší zásluhu hydropneumatický podvozek Hydractive III+, který eliminuje nerovnosti hladkostí napařovací žehličky na zmuchlaných kalhotách. Do skutečně velké díry kola zapadnou a podvozek tlumeně bouchne, ale menší nerovnosti, spáry a praskliny nemáte šanci rozpoznat, stejně jako některé trochu hlubší kanalizační poklopy nebo vystouplé tramvajové koleje.
Hydropneumatický podvozek umožňuje nastavení výšky hrany kufru.
Znělo by to jako klišé, kdybych celý proces přejezdu nerovností přirovnal k létajícímu koberci, takže použiji srovnání s vodní postelí. Z jízdy můžete trochu chytit mořskou nemoc, ale náklony jsou spíš příjemně relaxované, než že by naháněly strach z nestability. Podvozek však má zvláštní vlastnost podobnou americkým full-size sedanům. Každý rozjezd je doprovázen mocným zhoupnutím přídě k nebesům a při každém úplném zastavení se celé auto jemně „dohoupne“, jako by jím kymáceli rozezlení demonstranti.
Zatím to vyznívá, že je podvozek naladěný velmi pohodlně, což by mělo mít nevalné důsledky na ovladatelnost. Trvalo mi celý týden, než jsem se dobral k tomu, abych dostat auto na limit. Přišlo mi nepatřičné něčemu tak pokleslému „cépětku“ vůbec vystavovat. Nakonec jsem se ale rozhodl dostát svému přesvědčení, že je třeba v zájmu empirické vědy toto pozorování učinit.A nestačil jsem zírat! Přilnavost i na zimních pneumatikách je obrovská, povážíte-li hmotnost skoro 1,8 tuny. Poddajný podvozek snese skutečně vysokou zátěž a když uprostřed oblouku přijdou ošklivé nerovnosti, zachová si stabilitu a neodskakuje. Tohle auto si dává koláčky asfaltových výplní k snídani. Ačkoliv po ubrání plynu rozpoznatelně utáhne stopu, v podvozku nenaleznete hravost. Také nepředpokládám, že zrovna byla vyhledávanou kvalitou potencionálních kupců, podvozek však umožňuje jet rychle s neuvěřitelnou nenuceností, pokud si to zrovna žádáte.
Po celou dobu ale stejně budete jezdit rozvážně, protože to je přesně ten způsob jízdy, do kterého se naladíte. Místy jsem si připadal jako ve zpomaleném filmu, především zásluhou řízení podobných vlastností. Převod je trochu delší, čemuž navíc přispívá velký volant, který se velmi neochotně navrací do neutrální polohy. Chová se podivně – nastavíte směr a poté drží polohu, dokud řízení bez zpětné vazby nesrovnáte.
Budíky jsou kupodivu přehledné, display ukazuje všechny potřebné údaje naráz.
V jakémkoliv jiném autě by to byla nesnesitelná vlastnost, ale tady to evokuje pocit, jako byste auto kormidlovali, spíš než řídili. Nemusí to však vyhovovat každému a ve vyšších rychlostech na dálnici dost znejišťuje směrovou stabilitu. V místech styku s dlaněmi je navíc volant pokrytý kovovým dekorem, který v zimě nemáte šanci dlaněmi zahřát.
Pevný střed volantu je také jednou z kritizovaných částí auta. Díky němu mají ramena volantu prohnutý tvar a nelze jej tak pevně obejmout prsty – spíše si palce na volant jenom zlehka položíte. Navíc se to tu tlačítky jenom hemží, na druhou stranu však vidím nespornou výhodu v tom, že pokaždé víte, kam sáhnout po které funkci, i když máte volant zrovna vzhůru nohama. Je to o zvyku, ale skutečně nechápu, proč se klakson rozeznívá dvěma malými tlačítky a nikoliv středem volantu, jak bývá zvykem. V nouzových situacích si tuto skutečnost totiž nikdy neuvědomíte.
Jak tedy bývá zvykem, francouzská výstřednost nezřídka bývá vykoupena trochou nedomýšlivosti. Nejvážnějším prohřeškem je kromě volantu (v závislosti na vkusu) chybějící držák na nápoje. Jeden tu naleznete ukrytý ve schránce pod loketní opěrkou, jenže tady je skutečně nevyužitelný. Musíte jet s otevřenou schránkou a poté si stejně pití rozlijete neopatrným pohybem lokte. Možná je to banalita, brzy ji však začnete postrádat.Rozvážnou povahu auta jako by následovalo také ovládání všech systémů na palubě. Ergonomie je trochu na štíru vinou množství tlačítek, ale za chvilku si zvyknete. Multimediální systém sdílený s Peugeotem je neintuitivní a pomalý, stejně jako třeba ovládání klimatizace. Změna teploty nebo intenzity ventilace je pokaždé vykonána s elánem francouzského odboráře po polední pauze.
Interiéru ale jinak nelze moc vytknout – působí kvalitně, na první pohled nečekaně honosně a uhlazeně. Předsunutá palubní deska s netradiční dvojicí výdechů vzduchu okolo kapličky přístrojů obepíná řidiče s nezvyklou symetrií. Je to domácky útulné a trochu to evokuje kabinu Citroënu BX s ovladači posetými kolem budíků. Líbí se mi také grafika palubního počítače, který přehledně zobrazuje nejdůležitější údaje na jednom místě.
DOPORUČUJEME: Citroën C5 Tourer 2.2 HDi vs Peugeot 508 SW 2.2 HDi
Pohodlí dále zajišťují velmi komfortní křesla nastavitelná v širokém rozsahu včetně horní poloviny opěradla. Díky tomu se můžete uvelebit a trochu si sedačku sklopit do polohy ležmo, zatímco ramena zůstanou stále pevně podepřena. Masážní funkce u řidiče a vyhřívání obou sedadel je ve výbavě Exclusive samozřejmostí.
Trochu jsem pozapomněl na pohonnou jednotku. Neznamená to však, že by nestála za řeč, ale vedle podvozku hraje až druhé housle. Turbodiesel 2.0 HDi je osvědčenou a poměrně kultivovanou jednotkou. Výkon 163 koní při 3750 ot./min. a točivý moment 340 Nm dostupný v rozmezí 2000 až 3000 otáček s papírově 1729 kg těžkým Citroënem C5 Tourer nehýbe nikterak dechberoucím způsobem, ale výkony jsou solidní a naprosto dostačující.
Nafty si řekne zhruba o litr víc, než uvádějí tabulky – v reálu počítejte spíše se šesti až sedmi litry v kombinovaném cyklu, ve městě se potom vejdete do osmi litrů. Velká nádrž s objemem 71 litrů slibuje teoretický dojezd kolem 800 kilometrů. Šestistupňová manuální převodovka je dobře poskládaná a neovládá se nejhůř. Ačkoliv nemá příliš přesný chod, jízdu vám nezkazí. Po celou dobu mně na její obsluze nejvíce vadil fakt, že jí vůbec musím obsluhovat. Automatická převodovka by totiž autu sedla mnohem lépe a za příplatek 50 000,- korun určitě stojí.Praktičnosti není co vytkout – interiér je vpředu i vzadu velmi prostorný, stejně jako 505 litrů objemný zavazadlový prostor, který po sklopení sedadel poskytne 1462 litrů. Praktické je ovládání hydropneumatického podvozku tlačítky z kufru, což se osvědčí především při nakládání objemnějších břemen. Podvozek je kromě toho vybaven funkcí automatického udržování světlé výšky v závislosti na zatížení a rychlosti jízdy, případně je možné jej kromě tlačítek v kufru ovládat ve čtyřech stupních z konzoly u řadicí páky.
Stupeň výbavy Exclusive zahrnuje veškeré prvky, které můžete potřebovat. Nechybí 11 airbagů vč. kolenního u řidiče, elektrické ovládání všeho, co očekáváte, již zmíněné vyhřívané sedačky s masáží u řidiče, kožený volant a hlavice řadicí páky, automatická dvojtónová klimatizace, bi-xenonové natáčecí světlomety, děšťový a parkovací senzor, polokožené čalounění a mnoho dalšího. Facelift navíc přinesl drobné kosmetické změny, z nichž si nejvíce všimnete zaobleného emblému na masce, a obměněnou výbavu, jako třeba konektivitu USB/AUX/Bluetooth nebo navigaci eMyWay.
Za Citroën C5 Tourer 2.0 HDi (160 k) ve výbavě Exclusive si účtují 864 900,- korun, při využití současné akce lze auto pořídit s masivní slevou 199 tisíc za 674 900,- korun, při využití financování ještě o 40 tisíc levněji.
Verdikt
Ford Mondeo nebo Mazda 6 budou pro nadšeného řidiče přitažlivější volbou, ale to je Citroën C5 Tourer svým způsobem také, i když trochu odlišným způsobem. Zatímco první jmenovaná auta jsou obdařená kouzlem, které vás donutí vzít je v sobotu ráno na liduprázdnou oblíbenou okresku, s Citroënem jsem měl nezdolnou chuť jet někam opravdu hodně daleko. Řízení tohoto auta mne skutečně bavilo – usedal jsem do něj rád a ještě raději jsem z něj vystupoval, pokaždé duševně očištěn.
Zřejmě nesedne každému – musíte si na jeho osobnost zvyknout, ale nemusíte se bát – ve skutečnosti není tak výstřední, nabízí něco netradičního v mezích stravitelnosti. Pokud se porozhlížíte po novém autě, byla by chyba jej zatratit jako toho brýlatého chytrolína. Citroën C5 Tourer 2.0 HDi je totiž velmi schopné auto, které si po právu zaslouží nadprůměrné čtyřhvězdičkové hodnocení.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Zdvihový objem (cm3) | 1997 |
Vrtání x zdvih (mm) | 85 x 88 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | kotoučové |
Pneumatiky vpředu | 225/55 R17 |
Pneumatiky vzadu | 225/55 R17 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 120/163 ve 3750 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 340 při 2000 - 3000 ot./min. |
0-100 km/h (s) | 9,3 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 210 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,6 /4,3 / 5,1 |
Objem nádrže (l) | 71 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4829 |
Šířka (mm) | 1860 |
Výška (mm) | 1491 |
Rozvor náprav (mm) | 2815 |
Provozní hmotnost (kg) | 1727 |
Celková hmotnost (kg) | 2238 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1670 |
Zavazadlový prostor (l) | 505 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 674 900 (499 900 v akci) |
Základní cena test. verze | 864 900 (674 900 v akci) |
Cena testovaného vozu | 981 500 (791 500 v akci) |