Beran: Inteligentní semafory a jiné – medvědí služba řidičům
dopravní předpisy v čr
Před určitou dobou jsem psal ryze právnický článek týkající se toho, zda je či není právně možné používat semafory na zastavování rychleji jedoucích řidičů.
Nissan Qashqai se snaží vrátit mezi elitu. S novou tváří chce zaujmout designem i příznivou cenou
Tohle Ferrari Roma Spider má kompas na kapotě. Ukazuje možnosti individualizace
Zimní sezona se blíží. Proč je důležité natankovat správné palivo?
Prokletí D49: Otevření 17 km dálnice potrvá neuvěřitelných 17 let
Leon už není, co býval. Je lepší, ale pořád zobe moc steroidů
Jezdi jako Bond. Aston Martin odhalil limitku k 60. výročí, která bere dech
dopravní předpisy v čr
Před určitou dobou jsem psal ryze právnický článek týkající se toho, zda je či není právně možné používat semafory na zastavování rychleji jedoucích řidičů.
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Jestli kvůli něčemu chodím na autoweb, tak jsou to články Berana. Na všech ostatních auto serverech jsou to jen slinty o autech, což mne nezajímá. Beranův \“Život řidiče\“ ano.
Těším se na výlevy policejních kovbojíčků, jak je Beran nebezpečný, obhajitel pirátů (ne-li pirát sám), demagog apod.
Holt \“pořádek musí bejt\“ a totalita je dobrá
Snad se tím Beran nenechá otrávit, protože pak už bych na motoristických stránkách neměl co číst
s tímto článkem se v podstatě ztotožňuji.
Články pana B jinak moc nemusím, páč má potřebu neustále dávat najevo, že na silnici patří jedině superřidiči se superauty a ostatní tam zavazí.
Spouste těch buzerativních značek k nim opravdu podrývá autoritu, vidím to i na sobě. Varská E49 u Úněšova kopou ropovod. Omezení na kilometrové rovince uprostřed polí kvůli dělníkům na 70 a pak na 50 bez dodatku. Viděl snad někdo v ČR pracovat dělníky po 3 hodině když tihle dělníci jsou už po 5 hodině v hospodě v Konstantinkách?? na co budu snižovat rychlost ve dvě v noci na 50 kvuli dělníkum. Sem snad v Německu kde pracujou nonstop i přes noc? Takže to po pár měsících buzerace dopadlo tak, že mnoho lidí už tam ani nespomaluje a když jo tak aby to nebyla mastná pokuta.
Pouze podotknu, že právě na jižní spojce je krásný názorný příklad toho, že měření slouží nikoliv jako prevence, ale jako další daň. Měřený úsek směrem na jižní město je přehledný a rovný, zatímco místo, které by mohlo z důvodu bezpečnosti být měřeno, je až za nájezdem ze spořilovské spojky až ke sjezdu na jižní město. To je úsek, kde jsem zejména v noci a na mokru viděl již několik nehod v zatáčce u pumpy a dá se tak hovořit o nebezpečném místě. Tam by měření rychlosti dávalo smysl. Ale chápu, byznys je zde nad prevencí…
Nejen, že nejsou ta omezení vymezena časově, ani přenosnou značku se nikomu nechce na noc schovat a platí než ji někdo sejme nebo odkopne. Dále se zpravidla neoznačuje konec platnosti a teoreticky platí kvůli 2 kopáčům třeba kilometr. Uvítal bych proto dodatkovou tabulku s počtem metrů platnosti.
Nejen, že nejsou ta omezení vymezena časově, ani přenosnou značku se nikomu nechce na noc schovat a platí než ji někdo sejme nebo odkopne. Dále se zpravidla neoznačuje konec platnosti a teoreticky platí kvůli 2 kopáčům třeba kilometr. Uvítal bych proto dodatkovou tabulku s počtem metrů platnosti.
Tentokrát musím se vším souhlasit. Navíc pochybuji, zda jsou semafory nutící auta zastavit v zájmu občanů. Zájem na určité omezení rychosti v zastavěné oblasti jistě legitimní je. Na druhou stranu, kolik je křiku v přetížených obcích ohledně špatného vzduchu, když tam auta musejí neustále zastavovat a znovu se rozjíždět. Taky se mi zdá, že označení zastavěné oblasti u nás není moc jasné. Nevýrazné bílé tabule se v lesu reklam ztrácejí a někdy jsou ještě překryty větvemi stromů a keřů nebo se vám skryjí za předjížděným vozem. Co tak začít z tohoto konce? V zahraničí se nějaká inspirace najde.
Tak trochu filozofické a psychologické zamyšlení nad pravidly z jiného než čistě legislativního hlediska. Palec nahoru pro takové úvahy.
Pro srovnání odjinud: v Itálii je u každé stavby zasahující do silnice vyžadována funkce značkáře, který zcela odpovídá za dočasné značení a musí být přítomen vždy když se tam pracuje. U rozsáhlých staveb třeba na dálnici to bývají klidně i desítky lidí. Dočasné omezující a zákazové značky se umisťují jen na nezbytně nutnou dobu, někdy i jen na několik minut. Pokud staveniště nefunguje nepřetržitě, má přikázaný jakýsi \“klidový stav\“, do kterého musí být značení uvedeno vždy než značkář jede (poslední) domů. Případná nedbalost se řeší jako obdoba našeho obecného ohrožení. Dočasné značky se pak od trvalých liší na první pohled podkladovou barvou (u trvalých bílá, u dočasných žlutá). Jakkoli je italský provoz značně živelný a zdání chaosu směrem k jihu vzrůstá, v dopravním značení tento posun chybí a omezení rychlosti za výkopem bylo vždy řádně ukončené i na té nejzapadlejší sicilské okresce. Zato doma na 25km cestě do práce míjím čtyři neukončené třicítky, dvě z nich zapomenuté už déle než měsíc…
jenže je účelem státního aprarátu zvyšovat bezpečnost, nebo vybrat víc na pokutách? Pokud vybrat víc na pokutách, pak je v jejich zájmu realizovat nesmyslná omezení, která nebude většina řidičů akceptovat jako legitimní a na těchto místech vybírat pokuty za porušování – takové pěkné \“perpetum mobile\“ – čím více nesmyslů, tím méně respektování a tím více vybraných peněz. K tomu to totiž, dle toho, co vidím, směřuje.
Presne tohle porad rikam i ja.
Vzpominam si jak jsem jednou slysel toho blba Tržila rikat v televizi, ze hlavni problem ceskych ridicu je v tom, ze moc u rizeni premyslime a ze si mame vzitpriklad z Nemcu. Ze ty proste znacku uposlechnou a nepremysleji, jestli je tam spravne nebo ne.
Presne vyjadril v cem jeproblem, ikdyz ten je presne obraceny nez tvrdi on.
Treba u me se naprosta neucta k predpisum uz davno rozvinula a to presne kvuli opakovanemu a vsudepritomnemu zneuzivani/naduzivani omezujicich znacek. Kdyz v desitkach pripadu projedete okolo omezujici znacky a i pres uporne premysleni neprijdu na to proc tam je, tak to ve me jen napestuje zvyk, ze takove znacky nebudu respektovat vubec. Proste jezdim podle toho jak to povazuju za bezpecne ja a abych bezpecne dojel.
Presne tohle porad rikam i ja.
Vzpominam si jak jsem jednou slysel toho blba Tržila rikat v televizi, ze hlavni problem ceskych ridicu je v tom, ze moc u rizeni premyslime a ze si mame vzitpriklad z Nemcu. Ze ty proste znacku uposlechnou a nepremysleji, jestli je tam spravne nebo ne.
Presne vyjadril v cem jeproblem, ikdyz ten je presne obraceny nez tvrdi on.
Treba u me se naprosta neucta k predpisum uz davno rozvinula a to presne kvuli opakovanemu a vsudepritomnemu zneuzivani/naduzivani omezujicich znacek. Kdyz v desitkach pripadu projedete okolo omezujici znacky a i pres uporne premysleni neprijdu na to proc tam je, tak to ve me jen napestuje zvyk, ze takove znacky nebudu respektovat vubec. Proste jezdim podle toho jak to povazuju za bezpecne ja a abych bezpecne dojel.
Tak nějak to je. Ať mi páni policisté sdělí, proč např. na Pražském okruhu je víceméně na celém okruhu 80 km/h (ani to moc nechápu, např. v Budapešti je 100), ale je tam úsek, kde je 50 km/h, o jehož smyslu lze pochybovat, je tam prostě proto, aby se vybralo na pokutách, protože když člověk jede 80, zbytečné snížení na 50 nečeká. Co se týká semaforů, taky souhlas. Nechápu, proč když např. ve 2 ráno jedu na okraji Prahy, žádná auta ani chodci, jedu 50 a přesto mně zastaví semafor, když to lidé kritizují, dopravka řekne, že to přispívá k bezpečnosti. V čem? Taky jsem ještě nejezdil v jiné zemi v Evropě, která by byla tak IDIOTSKY značená jako ČR, to myslím stačí k dokreslení představy, jak to u nás na silnicích vypadá. Ano, jsou místa, kde jsou omezení legitimní, (např. u škol, dětských hřišť, atd.) ale spousta je zbytečných.
…a výsledek je ten, že si stejně jako tisíce dalších podle vlastního uvážení vybírám, co dodržovat a co ne. Zákaz předjíždění jsem neporušil nikdy v životě, zato po poloprázdné dálnici klidně pojedu 170. A když člověk ví, že objektivně nikoho neohrozil ani nezpůsobil škodu, a někdo ho chce trestat jen za jakési virtuální provinění, není divu, že se nasere a příště naschvál pojede jako prase.
Pane doktore,
opět podepisuji každé slovo co jste zde napsal.
Výborný článek!!!
Naši řidiči v Německu taky značky respektují. Asi to bude tím, že je Němci umísťují logicky. Rád bych se i u nás dožil stavu, kdy mi značky budou pomáhat a já nebudu muset přemýšlet, co mám vlastně dělat a zda značka ještě platí. Mám obavy, že to hned tak nebude, když i šéf dopravky je uvažováním úplně mimo.
To já se přiznám, že porušuji i zákaz předjíždění, tedy plnou čáru. Na úseku, který dobře znám snad čáry kreslil někdo, kdo si přehodil jejich význam nebo má vazby na pohřební služby.
Nikdy jste nepředjel traktor nebo cyklistu přes plnou? Ale nepovídejte…
Nikdy jste nepředjel traktor nebo cyklistu přes plnou? Ale nepovídejte…
Když svítí červená, tak má řidič zastavit a ne polemizovat o legitimnosti semaforu.
Když svítí červená, tak má řidič zastavit a ne polemizovat o legitimnosti semaforu.
Plná čára NENÍ zákaz předjíždění!!!!
A ovce má bečet podle stáda
Zdravím \“robota Emila\“ řízeného světelnými signály.
Svítí červená, tak stojím za každých okolností, protože \“tak je to spravne, kazeň musi byt\“.
Veřejná správa má být službou veřejnosti. Míra rozšíření buzeračních semaforů, radarů, retardérů ale podle mě společenskou poptávku značně převyšuje. Pozná se to jednoduše tak, že místo aby si řidič řekl, jó, tak tady to udělali bezvadně, nebo si té úpravy vlastně ani nevšimnul, protože je rozumná a přirozená, tak se akorát rozladí (nasere).
Jak už bylo řečeno výše, plná čára není zákaz předjíždění, ten je vymezen klasickou značkou a zatím se s ní naštěstí moc neplýtvá. Traktorů na plné jsem předjel desítky :-).
pravdivý článek. také na sobě začínám pozorovat, že nehodlám respektovat signál STŮJ, který před lety byl pro mě svatý právě z důvodu jeho fatalního významu.
často jezdím na úseku, kde je plná čára na přehledném úseku, kde o chvíli dál, když se blíží zatáčka a horizont začne přerušovaná… Tam doufám, že ty lidi u toho přemýšlí a nejezdí podle značení
Pane Beran, pošlete to na ministerstvo, panu BESIPovi (Lopraisovi) a zkuste s odborníky přes dopravu (např. z ČVUT, ne z ty z PČR-ty si rybník nevypustí) začít lobovat za opravdu bezpečný a plynulý provoz
Pod to bych se podepsal..
Od toho je tam značka symbolizující ukončení omezení rychlosti 😀
To co za bezpečné vnímáš ty nemusí vnímat ostatní…. To že u soustruhu vnímáš za bezpečné chodit s plandajícím oblečením a rozpuštěnými vlasy metr a půl dlouhými, prosím…… Pak si nepochopil význam předpisů a pravidel, dostal jsi řidičský průkaz neprávem a právem by jsi měl být za své soustavičné porušování předpisů potrestán. Pak nebreč jak Beran nad tím, až tě chlupatí zkásnou… Já také přemýšlím, zda mám značku respektovat nebo ne, ale ani ve snu by mě nenapadlo to takto prezentovat!!! Anarchii si dělej u sebe doma… Pokud chceš i na silnici odevzdej papíry a pak si dělej co chceš.
Ale prd, mám tam rodinu, tyhle názory vznikají jen proto, protože tam denně nejezdíte…
krátkozrakost českých fištrónů…. klasika..
když už tak objíždění troubo!!! Ale chápu, že předpisy zná max 10% národa….
je mi z tebe zle!
jak říkám, silně mne znepokojuje neznalost předpisů českých řidičů…. viz tebe….
Neboj, v německu mají výhradně jen semafory a sou s nimi spokojení, jen zase češi ne… Zvláštní, neomezenou rychlost by si rádi vzali, ale semafory a pravidla s nimi ne….
Debilita a Švejkovost národa se nezapře… Od Rusů vážně nemáme daleko a Socialismus asi evidentně tenhle národ potřebuje jak sůl…
jj ale hlavně že se najdou de*ílci které jeden semafor ze sta krásně nadzvedne ze židle….
bez komentáře 😀
až na to že ti odborníci by ho protiargumenty smázli z povrchu zemského tak, že by kanálami musel chodit…
Jak říkám, Beran je typický problém v jedné věci:
– Pointa dobrá, řešení žádné!!!!
Právě, že tam většinou tato značka NENÍ, protože nikoho nic nenutí, aby ji tam umístil. Jistěže je více možností řešení a můj návrh je jen jedním z nich.
Nic asi není dokonalé. Ani u nás nestihnu denně objet všechny silnice, ale ta změna s překročením hranic je výrazná.
Víš vůbec, o jakých semaforech se tady píše?
Rád bych si konkrétní protiargumenty přečetl. Sem s nimi, prosím.
tohle je \“zákaz předjíždění\“:
http://www.dopravni-znaceni.eu/znacka/Z%C3%A1kaz-p%C5%99edj%C3%AD%C5%BEd%C4%9Bn%C3%AD/B21a/
…za porušení této značky jsou jiné postihy než za přejetí plné čáry, neboť je to jiný přestupek. Přejetí plné čáry není porušením \“zákazu předjíždění\“, pokud úsek není vymezen touto značkou. To snad není tak složité na pochopení.
Ta je opravdu k nicemu, odstranit
ji a urcite z ni zmizi kazdodenni
bouracky.
Ta je opravdu k nicemu, odstranit
ji a urcite z ni zmizi kazdodenni
bouracky.
vždy tam být musí a vždy tam byla…. Není pouze v případě, kdy končí její platnost křižovatkou, ale to by řidiči většinou museli znát předpisy..
ano, protože se omezuje výhradně na provoz po dálnicích.
A necpěte mi tady všichni, jak v Německu jezdíte mimo dálnice…. 300km cesta po dálnici 20km mimo město, zajisté velice napoví o stavu jejich dopravního značení… Ta šance potkat chybu je tam přímo gigantická.
jenomže tato značka má především význam pro silnice 3tích tříd, kde se středové čáry dost často nevyskytují. U dvojek a jiných má význam především zdůrazňující. Ale znovu jen potvrzujete, to co sem psal výše.
Z toho plyne otázka, zda si vůbec čeští řidiči nějaké zjednodušení či \“vylepšení\“ vůbec zaslouží, když neumí ani ony předpisy. (neřeším ty správní, ty kolikrát neznám ani já, ale ty základní provozní!!!)
A abych byl tedy konkrétnější a předešel dalším srážkám s neporozuměníhodnými jedinci, je zákaz přejetí bíle čáry, definovaný zákonem, který nic neříká o předjíždění….
Rád bych tedy jen apeloval na to, že ten kdo ještě přemýšlí, pochopí, že pruh o nějaké šířce v 99,9% případů nikdy neumožní jízdu dvou aut vedle sebe….. To doufám, každému uvažujícímu tvorovi jasně dojde… Faktem tedy zůstává to, že pokud takto učiním a přejedu onu čáru, dopustím se přestupku a nebodové sankci…. A můžete si slovíčkařit jak chcete….
Jediné, kde platí relativní vyjímka jsou motorkáři, kteří si to dovolit (mohou), ale policajti je stejně staví a udělují jim blokové pokuty, za nedodržení dostatečného bočního odstupu… Můžete si stěžovat jak chcete, někdo to třeba i ve správním řízení uhádá, ten kdo ne si o litr přiškodí, ale já bych to pro tu stovku max 2 v ten moment neřešil… Neb čas sou peníze.
To mi ale prvně musíš nahodit ten nějaký konkrétní návrh 😀 Abych měl na co protiargumentovat 😀
Takovej kouzelník fakt nejsem, sorry….
zásadní problém tohoto článku je, jak i sám v závěru autor poznamenal, že Autor má pocit….
Autor jen nastínil jistý fakt viděn jeho pohledem. Ovšem závěr naprosto chybí, on jej hledat ani nechce. Nebo spíše to nebyl jeho záměr při psaní článku a v tom tkví má kritika.
Jak říkám, v jádru myšlenky dobré, implementace a řešení žádné… úspěch jeho článku tkví v tom, že nám popisuje to jak to na silnici je a ještě k tomu z pohledu jeho auta. Tím pádem nám nic necpe za pravdu, ale vlastně neříká nic nového…. Takže když to zderivuji, vyleze mi z toho jen jeho subjektivní názor a jeho osobnost. A ve své podstatě proto jeho články mile rád čtu. Vždy to dopadá stejně 🙂
Kratce: Mluvite mi z duse.
Velka skoda je, ze tahle logika je zcela cizi nasemu statu. Holt asi kazdy byvaly esenbak nemusi byt skutecnym odbornikem na bezpecnost dopravy.
Sice netuším ani málo, jak se takový článek a podle čeho derivuje, ale zkuste jej prostě nederivovat a přečíst (písmenka se dají také skládat do slov a vět, mají totiž určité pořadí za sebou a nepředstavují vždy jen matici). jestli jste nepochopil závěr článku, tak máte asi dost problém s pochopením psaného textu. Tedy zjednodušeně: PŘESTAŇTE INSTALOVAT ZBYTEČNÉ SEMAFORY, ABY ŘIDIČI NEZAČALI IGNOROVAT I TY UŽITEČNÉ! Význam slova PŘESTAŇTE: ukončení činnosti, zanechání nějaké činnosti, zopřerážím ti hnáty, když budeš i nadále dělat to, co nyní. Význam slova SEMAFOR: světelné zařízení sloužící k řízení provozu na pozemních komunikacích prostřednictvím různobarevných světel, z nichž světlo jedné barvy má právě jeden význam, odlišný od světla jakékoli barvy jiné. Význam slova ŘIDIČ: osoba, které prostřednictvím technických součástí motorového nebo nemotorového vozidla projevuje svoji vůli, stanovující změnu klidového stavu vozidla. Význam slova…
Přesto že jindy mám s články JUDr. Berana problémy (jak se vymluvit z vlastní blbosti), dnes souhlasím. Používání semaforů a zpomalovacích prahů mi přijde jako velmi kontraproduktivní, neboť si místní zřejmě neuvědomují, že auto, které zastaví a znovu se rozjede, způsobí mnohem více hluku a emisí než to, které projede konstantní rychlostí. Souhlasím i s nadužíváním zákazů. Např. v Řeporyjích je téměř od cedule k ceduli omezená rychlost na 30 km/h, dle mě naprosto nelegitimně. Auta tam stejně jezdí 45-50 a to i tam, kde by 30 legitimní byla – u školy a u přechodů. Nechápu, jak 30 km/h přes celou městskou část někdo mohl schválit..
Jezdím po Jižní spojce už asi 12 let skoro každý pracovní den – ještě před odklonem kamionů na Spořilov a dovolím si nesouhlasit – od té doby, co tam jsou kamery je provoz mnohem plynulejší. Všichni jedou 80-90, nikdo divoce nebrzdí ani nezrychluje mezery mezi auty jsou malé, takže se jich tam víc vejde. Dopravní experti (ne ti čeští) ověřili, že kolem 80ky je propustnost silnic dálničního typu největší.
Pravda – kdysi tam v noci byla povolena stovka, ale ta byla, opravdu bezdůvodně, zrušena.
Pana Berana bych se nicméně zeptal, zda má děti a zdy chodí samy někde přes přechod. Asi ne, protože pak by ho ty hloupé argumenty přešly.